۷ مرداد ۱۴۰۱، ۲:۵۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84836974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: جزئیات صادرات امن غلات اوکراین همچنان درحال بررسی است

نیویورک - ایرنا- معاون دبیرکل سازمان ملل با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نخستین محموله غلات اوکراین روز جمعه از یک بندر این کشور در دریای سیاه ارسال شود، گفت که جزییات حیاتی صادرات امن غلات این کشورهمچنان در حال بررسی است.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که مقامات ترکیه، روسیه و اوکراین درحال همکاری با یک تیم سازمان ملل در مرکز هماهنگی در استانبول برای توافق بر سر روندهای استاندارد توافق امضا شده در هفته گذشته هستند.

گریفیتس افزود: بدون رویه‌های عملیاتی استاندارد نمی‌توانیم عبور امن کشتی‌ها را مدیریت کنیم.

وی اذعان کرد که جزییات پیچیده هستند و می توانند مشکل ساز شوند.

وی ادامه داد: مساله فقط حضور یک یا چند کشتی  در بنادر اوکراین و آماده بودن آنها برای حرکت نیست. امنیت حرکت آنها باید تامین شود و این بدان معناست که ما باید مشخص کنیم که مسیر دقیقا کجاست.

سازمان ملل متحد اعلام کرد مرکز هماهنگی مشترک صادرات غلات اوکراین روز چهارشنبه با حضور نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل در استانبول به طور رسمی گشایش یافت.

 دفتر سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد مرکز هماهنگی مشترک، اجرای "ابتکار غلات دریای سیاه" برای ایجاد یک کریدور دریایی بشردوستانه، صادرات غلات و مواد غذایی مرتبط از اوکراین را تسهیل خواهد کرد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، از راه اندازی مرکز هماهنگی مشترک استقبال کرد.

وی گفت که گشایش سریع این مرکز با حمایت ترکیه از طرف ها و با تعهد روسیه و اوکراین در معرفی و اعزام سریع نمایندگان ارشد خود برای همکاری مستقیم و مشارکت در اجرای توافق امکان پذیر شد.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین توافق صادرات غلات اوکراین را  با میانجیگیری سازمان ملل را عصر جمعه ۳۱ تیرماه پس از دو ماه مذاکره، در استانبول ترکیه امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند.

یک مقام مسئول سازمان ملل اعلام کرد: مقام‌های اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواسته‌اند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. کشتی‌هایی که به سه بندر تعیین شده وارد می‌شوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرف‌ها توافق کرده‌اند که این کشتی‌ها را هدف حمله قرار ندهند.

بر اساس این توافق، کنترل بندرهای اودسا، چرنومورسک و یوژنی که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

وزارت خارجه اوکراین از سازمان ملل و ترکیه خواسته است تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت این توافق در ایجاد یک مسیر امن برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha