۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۰
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84836933
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار بن سلمان و مکرون / دو طرف درباره تحولات منطقه گفت وگو کردند

تهران-ایرنا- محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پنجشنبه شب در کاخ الیزه با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه دیدار و دو طرف درباره تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های عربستاتی، از دیگر محورهای این دیدار می‌توان به روابط دوجانبه ریاض و پاریس اشاره کرد.

پیش از این دیدار، برنامه شام کاری رئیس جمهوری فرانسه با ولیعهد عربستان در الیزه خشم فعالان و مدافعان حقوق بشر را در فرانسه برانگیخته و واکنش‌هایی را در طبقه سیاسی در پی داشت.

خبرگزاری فرانسه این دیدار را نشانه‌ای از بازگشت این شاهزاده سعودی به عرصه بین المللی دو هفته پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه عنوان کرد، آن هم در زمانی که جنگ اوکراین به افزایش قابل توجه بهای انرژی در جهان منجر شده است.

رسانه های فرانسوی به نقل از الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در واکنش به انتقادها به سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به پاریس اعلام کردند:سفر بن سلمان به منزله زیر سؤال رفتن تعهدات ما در برابر قوانین حقوق بشری نیست. رئیس جمهوری مکرون قطعا در فرصتی مناسب درباره پرونده خاشقجی با ولیعهد عربستان گفتگو می‌کند. اما با توجه به جنگ اوکراین و مشکل تأمین گاز در اروپا، گفتگو با کشورهای تولید کننده انرژی اقدامی ضروری است.

بن سلمان که سفر کوتاه اروپایی خود را با یونان آغاز کرده بود دیشب وارد فرودگاه اولی پاریس شد.

 به گفته یک مقام دولتی، برونو لو مر وزیر اقتصاد در نبود مکرون که هنوز در آفریقا به سر می‌برد از ولیعهد سعودی استقبال کرده است.

بن سلمان پس از قتل روزنامه نگار سعودی نشریه واشنگتن پست در عرصه بین‌المللی طرد شد.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های ریییس  جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha