چارچوب هماهنگی: روند تعیین نخست وزیر عراق ادامه می یابد/ موعد تظاهرات جدید صدری ها

بغداد-ایرنا- پس از تظاهرات روز چهارشنبه صدری ها، ورود آنان به منطقه سبز بغداد و پارلمان عراق، سران جریان صدر به موعد جدید تظاهرات در روز شنبه (روز برگزاری جلسه پارلمان عراق برای تعیین رئیس جمهوری و تکلیف محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر) اشاره می کنند.

به گزارش ایرنا، «ابراهیم الجابری الموسوی» مدیر دفتر پدر مقتدا صدر در بغداد امروز پنجشنبه در پستی فیسبوکی نوشت: «الشعب یقول الیس السبت بقریب» (ملت می گوید آیا شنبه نزدیک نیست؟)؛ نوشته ای کوتاه که ناظران می گویند به آمادگی های جریان صدر برای تظاهرات روز شنبه اشاره دارد.

چارچوب هماهنگی: روند تعیین نخست وزیر عراق ادامه می یابد/ موعد تظاهرات جدید صدری ها

روز چهارشنبه طرفداران جریان صدر در اعتراض به معرفی محمد شیاع السودانی از سوی چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری آینده عراق از میدان «التحریر» بغداد بدون مواجه شدن با ممانعتی جدی از سوی نیروهای امنیتی از پل «الجمهوری» گذشتند و با کنار زدن دیوار بتونی، وارد منطقه سبز بغداد در روبروی منطقه «کراده مریم» شدند. آنها وارد محوطه تشریفات نخست وزیری عراق شدند و سپس ده ها معترض وارد صحن پارلمان شدند.

این پست فیسبوکی الجابری با پستی دیگر از «حازم الاعرجی» یکی از نزدیکان مقتدا صدر روبرو شد که در آن نوشت: «شنبه، آماده ایم».

از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی عراق از زبان «عائد الهلالی» در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد که «با وجود تصرف پارلمان از سوی طرفداران صدر، چارچوب هماهنگی در مسیر تشکیل دولت به نخست وزیری محمد شیاع السودانی، راه خود را ادامه خواهد داد و قصد ندارد السودانی را با نامزد دیگری جایگزین کند.»

وی افزود: اکثریت سیاسی و پارلمانی، اکنون طرفدار تشکیل دولت جدید عراق است؛ این ماموریت در سریعترین زمان ممکن، کامل خواهد شد و تظاهرات، تاثیری بر روند تشکیل دولت آینده نخواهد گذاشت.  

در همین حال، «علی الفتلاوی» یکی از سران ائتلاف «الفتح» نیز روز پنجشنبه گفت که جلسه تنصیب رئیس جمهوری جدید در پارلمان عراق در موعد مقرر (شنبه) برگزار خواهد شد.

الفتلاوی گفت: آنچه دیروز در تظاهرات و ورود معترضان به منطقه سبز بغداد رخ داد، چارچوب هماهنگی را وادار به عقب نشینی از نامزد معرفی شده برای نخست وزیری نخواهد کرد.

این شخصیت بارز جنبش «الصادقون» (بخشی از نیروهای چارچوب هماهنگی شیعی تابع جنبش عصائب اهل الحق) گفت که «نظر جریان صدر محترم است و ما پیشتر هم تلاش کردیم دیدگاه های جریان صدر و چارچوب هماهنگی را به هم نزدیک کنیم اما این به معنای تحمیل اراده یک طرف سیاسی به نظر اکثریت سیاسی نیست و نظر اکثریت سیاسی اکنون این است که به سوی تشکیل دولت جدید قوی برویم که قادر به مواجهه با بحران ها و چالش ها باشد.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha