ایمانی‌پور: عملکرد صحیح دیپلماسی فرهنگی، کمک حال همه مسائل کشور است

تهران- ایرنا- رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پرداختن به دیپلماسی فرهنگی را گامی رو به جلو عنوان کرد وگفت: معتقدیم چنانچه دیپلماسی فرهنگی درست عمل کند کمک حال همه مسایل کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور عصر پنجشنبه - ۶ مردادماه - در نشست خبری اختتامیه دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور، که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه برگزاری این اجلاس پس از ۱۰ سال وقفه حاکی از بازگشت دوبارۀ و میدان گرفتن دیپلماسی فرهنگی در کشور است، گفت: هدف اصلی ما این بود که از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی حرکت کنیم که تا حد زیادی عملی شده و با جدیت ادامه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اساساً این سازمان شکل گرفت تا قرارگاه مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور باشد، این مطالبۀ مقام معظم رهبری از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

وی افزود: معظم له کراراً فرمودند: سازمان باید نقش قرارگاهی و نقش راهبری ایفا کند.

ایمانی پور با تاکید براینکه امروز گفتمان انقلاب و الگوی انقلاب اسلامی در جهان خواهان و طرفداران زیادی در کشورهای اسلامی دارد اما منسجم نیستند. تاکید کرد: ما اینها را باید منسجم کنیم.

ایمانی‌پور: عملکرد صحیح دیپلماسی فرهنگی، کمک حال همه مسائل کشور است


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر استفادۀ حداکثری از کنشگران فعال فرهنگی در داخل و خارج از کشور هم، گفت: نکته دیگر در نقش قرارگاهی این است که سعی می‌کنیم از تمام کنشگران استفاده کنیم.

وی افزود: وقتی قرار شد راهبری کنیم باید به دنبال ظرفیت باشیم تا آنها را فعال کنیم.

ایمانی‌پور یادآور شد: یکی از اولویت‌های ما استفادۀ حداکثری از کنشگران فعال فرهنگی در داخل و خارج از کشور است، نکته دیگر در نقش قرارگاهی این است که سعی می‌کنیم از تمام کنشگران استفاده کنیم. وقتی قرار شد راهبری کنیم باید به دنبال ظرفیت بوده تا آنها را فعال کنیم. توانمندسازی کنشگران فعال فرهنگی و علمی در داخل و خارج و اتصال آنها به یکدیگر باید صورت گیرد و این مسئله جریان خوبی شکل می‌دهد. 

ایمانی‌پور: عملکرد صحیح دیپلماسی فرهنگی، کمک حال همه مسائل کشور است

وی افزود: در اجلاس دهم شعار سه‌گانه و سه وجهی را پیش گرفتیم، وجه اول، دانش‌بنیان بود. دیپلماسی فرهنگی باید دانش‌بنیان شود؛ یعنی اولاً یک رصد هوشمندانه در کار باشد، سپس برنامه‌ریزی اصولی شکل بگیرد. برای اینکه به دانش و تجربه خودمان بسنده نکنیم، باید کانون‌های اندیشه‌ورزی در حوزۀ بین‌الملل را شناسایی کنیم. از این رو تشکیل مجمع اندیشه‌ورزان در حوزه بین‌الملل از رویکردهای اصلی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته تا دیدمان از حوزه بین‌الملل دقیق‌تر شود. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: گزارۀ دوم اجلاس، همگرایی بود. بنا داریم دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای غیر حاکمیتی را به هم پیوند دهیم تا بتوانیم هم‌افزا و رو به جلو حرکت کنیم. به همین‌ منظور در این نشست سه تفاهم‌نامه فرهنگی به امضا رساندیم. ابتدا تفاهم با سازمان امور اداری و استخدامی که سبب تقویت ساختار و ساماندهی نیروی انسانی می‌شود، تفاهم‌نامه بعدی با میراث فرهنگی بود که سبب تقویت اقتصاد فرهنگ و صادرات محصولات فرهنگی می‌شود. اگر این مهم عمیلیاتی شود، رایزنان ما نقش نمایندگی سازمان میراث را در سایر کشورها ایفا می‌کنند. 

ایمانی‌پور: عملکرد صحیح دیپلماسی فرهنگی، کمک حال همه مسائل کشور است

ایمانی‌پور اظهار داشت: وجه سوم، تقویت صادرات فرهنگی بود. این کار را قبل از اجلاس شروع کردیم. در این راستا رویداد «از ایران» را شکل دادیم و مؤسسات دانش‌بنیان و جوانانی را که در حوزه بین‌الملل استعداد دارند، شناسایی کردیم. بیش از ۵۰۰ مجموعه انتخاب شدند و هشتاد نفر آنها را برای برپایی نمایشگاه گزینش کردیم. این نمایشگاه مجالی بود تا رایزنان ما با ظرفیت‌های فرهنگی آشنا شوند. 

وی با بیان اینکه تقویت حوزه محصولات و صادرات فرهنگی از رویکردهای سازمان است، ادامه داد: نگاه فرهنگی به این مسئله داریم. هر چیزی که جنبه‌های اقتصادی پیدا کرد، مسیر توزیعش باز خواهد شد. اگر کالای فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی‌های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه می‌یابند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: حوزۀ همسایگی برای ما اولویت‌دار و پر چالش است. تمام تلاش‌مان بر این است تا با دانش کامل سوءتفاهم‌ها را به حداقل برسانیم. اخیراً یکی از سیاست‌هایی که وزیر فرهنگ دارد، دعوت از وزرای فرهنگ کشورها بود که تاکنون تعدادی از کشورها به ایران دعوت شده‌اند.

ایمانی‌پور: عملکرد صحیح دیپلماسی فرهنگی، کمک حال همه مسائل کشور است

ایمانی‌پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان، ظرفیت شناسی دستگاه‌هاست. ظرفیت‌هایی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که تا به حال به سراغ‌ آنها نرفته‌ایم. بر اساس گفت و گویی که با این دستگاه‌ها داشتیم، بنا شد استفادۀ حداکثری از این ظرفیت‌ها در داخل و خارج صورت گیرد. 

وی در پایان گفت: خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور از اولویت‌های سازمان است، در موج جدید مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور شاهد کسانی هستیم که علاقه‌مند به ایران و انقلاب هستند. این افراد سفیران نظام بوده که به منظور فرصت‌های شغلی و علمی برای مدتی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که اول مرداد با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسئولان و شخصت های کشور در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گشایش یافت، عصر امروز (پنجشنبه) ششم مرداد با برگزاری آیین اختتامیه و نشست خبری تشریح دستاوردها و روند برگزاری اجلاس به کار خود پایان داد.

ایمانی‌پور: عملکرد صحیح دیپلماسی فرهنگی، کمک حال همه مسائل کشور است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه های علمیه کشور، آیت الله محسن قمی معاون ارتباطات بین المللی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، علی احمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، آیت الله رضا رمضانی رئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع)، احمد وحیدی وزیر کشور، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، علی عباسی ریس جامعه المصطفی العالمیه، آیت الله حمید شهریاری رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شماری از مسئولان این سازمان در این اجلاس به ایراد سخن پرداختند. افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور در حاشیه این اجلاس از دیگر برنامه های جانبی این رویداد بود.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha