۶ مرداد ۱۴۰۱، ۲:۰۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84835930
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای امنیت اعدام چهار فعال سیاسی در میانمار را محکوم کرد

نیویورک- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی اعدام چهار فعال سیاسی از سوی ارتش میانمار را محکوم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی این کشور از جمله وین ماینت رئیس جمهور و آنگ سان سوچی رهبر مردمی میانمار  شد.

اعضای شورای امنیت همچنین خواستار گفتگو و آشتی ملی  "براساس اراده و منافع مردم میانمار"، توقف فوری خشونت، احترام به حقوق بشر و دسترسی کامل به کمک شد.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای، اعدام چهار فعال سیاسی در میانمار  از جمله  فیو زیا تاو، کیاو مین یو (کو جیمی)، هلا میو آنگ و آنگ ثورا زاو  توسط ارتش این کشور را به شدت محکوم کرد و به خانواده های آنها تسلیت گفت.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: با اعمال مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است.

 در بیانیه گوترش آمده است: این اعدام‌ها که نخستین حکم مرگ  از سال ۱۹۸۸ تاکنون در میانمار است، بدتر شدن وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور را نشان می دهد.

   دبیرکل سازمان ملل درخواست خود برای آزادی فوری همه زندانیانی که خودسرانه بازداشت شده اند، از جمله وین ماینت رئیس جمهوری و آنگ سان سوچی رهبر مردمی میانمار را دوباره تکرار  کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی میانمار، مقامات نظامی این کشور روز دوشنبه چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه را به اتهام دست داشتن در «اقدامات تروریستی» اعدام کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه آسیایی «دابیلو آی تودی»، این افراد در پشت درهای بسته در ژانویه (دی-بهمن) سال جاری میلادی  به اعدام محکوم شده اند.

ارتش میانمار از زمان کودتای سال گذشته عملیات‌های مختلفی علیه اقلیت‌های قومی را تشدید کرده و در جبهه‌های مختلف، از دشمنان قدیمی گرفته تا گروه‌های شبه نظامی تازه تاسیس متحد با دولت سابق برخورد نظامی کرده است.

ارتش میانمار در ماه فوریه سال گذشته قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی شده بود به دست گرفت. 

سوچی از ۱ فوریه (۱۳ بهمن) با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت‌های کرونا و واردات غیرقانونی بیسیم بازداشت شد. فعالان و گروه‌های امدادی استفاده حکومت نظامی از توپخانه و حملات هوایی در مناطق غیرنظامی را محکوم کرده‌اند. آژانس بشردوستانه سازمان ملل در این هفته تخمین زد که نزدیک به ۷۶۰هزار نفر به دلیل درگیری در سراسر میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha