از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

تهران- ایرنا-اعلام آمادگی سوریه برای مقابله باهرگونه حمله ترکیه، زمین گیری پروازهای لوفت هانزا، حمله ترکیه به شمال عراق، اعلام آمریکا در مورد بررسی پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام و تاکید مورا بر برداشتن گام نهایی از سوی همه طرفها مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**امیرعبداللهیان: بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری منطقه‌ای شوند

وزیر امور خارجه، سیاست همسایه محور را اولویت ایران عنوان کرد و نوشت: ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود.  

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

حسین امیرعبداللهیان در اینستاگرام نوشت: امروز با برادرانم وزرای امور خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و عراق به صورت تلفنی گفتگو کردم.

وزیر امور خارجه، سیاست همسایه محور را اولویت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود.  

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این گفتگوها آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم را تشریح کردم و با اشاره به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای بازماندن پنجره دیپلماسی گفتم که مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است.  

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به من گفتند از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال آنهاست.  

امیرعبداللهیان یادآور شد: از دیگر مسائلی که در این گفتگوها مطرح شد مشکلات محیط زیستی بود که معتقدیم معضل مشترکی است که با برنامه ریزی دقیق منطقه ای قابل حل است.

وی ادامه داد: آقای احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت به من گفت که مجموعه حاکمیت کویت همواره به دنبال تقویت روابط با ایران است و به همین منظور نیز سفیر جدیدی معرفی کرده اند، از ایشان برای سفر به تهران دعوت کردم و گفتم ایران و کویت می توانند در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی با هم همکاری خوبی داشته باشند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در گفتگوهای امروز، آقای عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات به من گفت خیر و عزت ایران برایشان مهم است، به ایشان گفتم قطعا این نگاه راهبردی متقابل است و فرصت های اقتصادی بی شماری برای دو ملت فراهم است که می شود از آنها به طور مطلوبی بهره برد.  

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هر چند به تمامی برادران هشدار دادم حضور رژیم اشغالگر در منطقه باعث بی ثباتی خواهد شد اما از درایت دوستان در تلاش اخیرشان برای باطل کردن نقشه های شوم این رژیم در نشست اخیر جده تشکر کردم.

وی افزود: همانطور که مبنای اصلی سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباط با تمام کشورها به ویژه روابط حسنه با همسایگان است، به تجربه دریافته ایم دخالت کشورهای بیگانه در این منطقه همیشه مضر بوده است و راه پیشرفت و ثبات منطقه، همکاری کشورهای منطقه خواهد بود.

https://irna.ir/xjK۶۳F

**انریکه مورا: بهترین توافق ممکن روی میز است، همه طرفها گام نهایی را بردارند

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در توئیتی با بیان اینکه بهترین توافق ممکن روز میز است از همه طرف ها خواست تا گام آخر را برای نهایی شدن آن بردارند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

«انریکه مورا» افزود: بهترین توافق ممکن برای همه طرف ها روی میز است. این امر منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه گیری برای مردم ایران و منافع قابل تایید عدم اشاعه را برای جامعه بین المللی تضمین می کند. از همه طرف ها دعوت می کنم آخرین گام را بردارند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در اظهاراتی تاکید کرده بود که اکنون زمان تصمیم گیری است و اگر می خواهیم توافق هسته ای با ایران را نجات دهیم اکنون زمانش است. به گفته این مقام اروپایی، یک توافق احیا شده نشان می دهد که معاملات بین المللی متعادل در زمان های آشفته امکان پذیر است.

https://irna.ir/xjK۶۶K

**مذاکرات تهران-ریاض؛ اقدامی عقلانی و ضرورتی ژئوپلیتیک

روزنامه دولتی چین «چاینا دیلی» در مقاله ای درباره مذاکرات اخیر تهران و ریاض نوشت: تحلیل گران معتقدند تلاش‌های ایران و عربستان برای حل اختلافات، اقدامی عقلانی و ضرورتی ژئوپلیتیکی است و می تواند باعث تقویت ثبات منطقه خاورمیانه ای همزمان با کمرنگ شدن و تضعیف نفوذ آمریکا در این منطقه باشد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

 روزنامه چاینا دیلی در این مقاله نوشت: فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در جده به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوها بین کشورش با ایران مثبت بوده و ما دست خود را برای عادی سازی روابط به سوی ایران دراز می‌کنیم.

فواد حسین وزیر خارجه عراق روز یکم مرداد ماه جاری از دیدار بعدی عربستان و ایران در بغداد به صورت علنی به درخواست ولی‌عهد سعودی خبر داد و گفت مقدمات دیدار علنی نزدیک بین عربستان و ایران در سطح وزرای خارجه به میزبانی بغداد درحال انجام است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین اظهارنظر درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی از آمادگی ریاض برای مذاکرات سیاسی و علنی با تهران خبر داد.

نقش سلطه جویانه آمریکا در خاورمیانه رنگ باخته است

در ادامه مقاله چاینا دیلی آمده است: دینا یولیانتی سلیمان، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه اندونزی، در این خصوص اظهار داشت: مقامات سعودی "این بار منطقی‌تر عمل می‌کنند" زیرا متوجه شده اند که نقش هژمونیک آمریکا در منطقه دیگر مانند گذشته نیست. در بحران روسیه و اوکراین، آمریکا "حتی کشورهای اروپایی را مجبور کرد تا بهای درگیری را بپردازند. "

وی افزود: به همین دلیل است که اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به نتایجی که آمریکا بدنبال آن بود، دست نیافت. هیچ بیانیه‌ قدرتمندی علیه ایران صادر نشد و هیچ توافقی نیز در خصوص ایجاد یک سیستم دفاعی علیه ایران حاصل نشد.

به گفته سلیمان، این شرایط باعث به وجود آمدن فرصت‌هایی برای روابط نزدیک‌تر بین ایران و عربستان شده به ویژه که هر دو کشور دارای منافع مشترکی هستند.

در روز پانزدهم جولای و در جریان اولین سفر رسمی جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه، واشنگتن و ریاض بر اهمیت متوقف کردن ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند. در جریان سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی فلسطین هم که بخشی از سفر منطقه‌ای رییس جمهور آمریکا بود، وی به همراه یاییر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای را صادر و بر تعهد خود نسبت به این هدف تاکید کردند.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی. ان. ان آمریکا که در روز هفدهم جولای پخش شد، تاکید کرد که ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس –عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و بحرین- در حمایت از مذاکرات با ایران متحد هستند و عربستان سعودی قصد دارد اختلافات خود را با ایران از طریق دیپلماسی حل و فصل کند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز در ماه مارس و در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک گفت که کشورش و ایران همسایه یکدیگر هستند و نمی‌توانند از دست هم خلاص شوند؛ چاره مشکل آنها نیز همزیستی است.

پایان جنگ یمن بدون کمک ایران ممکن نیست

محمد سلامی یکی از کارشناسان خاورمیانه در موسسه تحلیل‌های استراتژیک جهانی در پاکستان در این رابطه اظهار داشت: طبیعی است که ایران و عربستان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی به یکدیگر نیاز داشته باشند. امکان حل مشکل جنگ در یمن بدون کمک ایران وجود ندارد.

وی افزود: عربستان در حال حرکت به سمتی است که «اقتصاد» در آن جایگاه اول را خواهد داشت. ریاض برنامه‌های جاه طلبانه‌ای برای غیرنفتی کردن اقتصاد خود، کربن زدایی و حرکت به سمت انرژی سبز، تبدیل شدن به یک هاب گردشگری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، جذب شرکت‌های خارجی با فناوری بالا و اقتصاد هوشمند دارد. تمامی اینها نیازمند داشتن یک فضای ایمن در درجه اول است.

جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ و بعد از آن آغاز شد که شبه نظامیان حوثی شهر صنعا پایتخت یمن را به اشغال خود در آورده و دولت عبد ربه هادی منصور را برکنار کردند. عربستان سعودی ائتلافی نظامی را برای مقابله با آنها در سال بعد از آن راهی یمن کرد که تاکنون موفق به بیرون راندن حوثی ها نشده است.

محمد راغب اوغلو  Mehmet Rakipoglu یکی از کارشناسان مسائل خلیج فارس در موسسه خاورمیانه ترکیه نیز تصریح کرد: عربستان سعودی از زمانی که بایدن در آمریکا به قدرت رسیده «مشتاق عادی سازی روابط خود با تهران» بوده است.

وی افزود: مقامات عربستان سعودی به خوبی می‌دانند که هیچ قدرت خارجی بخاطر حمایت از آنها دست به اقدام نظامی و جنگ نمی‌زند و آنها باید به نیروی خودشان متکی باشند.

https://irna.ir/xjK۵Yk

**ایران و برجام محور مذاکرات جانسون و لاپید

بوریس جانسون نخست‌وزیر درحال کناره گیری انگلیس و یائیر لاپید نخست‌وزیر انتقالی رژیم صهیونیستی در یک تماس تلفنی درباره ایران و توافق هسته‌ای گفتگو کردند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

دفتر نخست‌وزیری انگلیس از تماس تلفنی این دو نخست وزیر که جایگاهشان در صحنه سیاسی متزلزل است، خبر داد و به شرح جزئیات گفتگوی آنها پرداخت.

براساس این گزارش جانسون و لاپید درباره ایران گفتگو کردند و درمورد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ادعایی که بارها توسط مقام‌های تهران رد شده، به توافق رسیدند. جانسون در این تماس تلفنی به ادامه فعالیت انگلیس در زمینه "ترغیب ایران" برای قبول توافق روی میز و بازگشت به برجامی که اروپایی‌ها از جمله خود لندن برای نجات آن هیچ اقدامی را صورت ندادند، اشاره کرد. 

بنا براعلام دفتر نخست وزیری انگلیس، دو طرف همچنین به مساله جنگ اوکراین پرداخته و بر حمایت از مردم اوکراین تاکید کردند. 

مقام‌های اروپایی به همراه متحدان آمریکایی خود در بازی مقصرنمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات و رسیدن به یک توافق نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

مذاکرات هسته ای به میزبان کشور قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

https://irna.ir/xjK۶۸X

**حضور فعال ایران در کارگاه علوم و فناوری سازمان همکاری اسلامی در پاکستان

کارگاه آموزشی بین المللی کمیته دائمی علوم و فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) با مشارکت شبکه اسلامی پارک‌های علم و فن آوری جمهوری اسلامی ایران به مدت دو روز با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف از جمله هیاتی از متخصصان ایرانی در پایتخت پاکستان گشایش یافت.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

نشست افتتاحیه این کارگاه آموزشی با عنوان مالکیت معنوی، روز چهارشنبه در شهر اسلام‌آباد با حضور «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان به عنوان مهمان ویژه این مراسم و به میزبانی دکتر «محمد اقبال چودری» رئیس پاکستانی کمیته علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی برگزار شد.  

در این رویداد سفیران برخی از کشورهای اسلامی به همراه شرکت کنندگانی از ایران، ازبکستان و مالزی شرکت کردند. بیش از ۳۰۰ شرکت کننده از جمله ۲۳۰ شرکت کننده مجازی از ۱۱ کشور، نیز در مراسم گشایش دوره آموزشی مالکیت معنوی حضور یافتند.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با ابراز خرسندی از نقش فعالانه متخصصان و موسسات دانش بنیان ایرانی در تعامل با اعضای کامستک در راستای ترویج علم و فن آوری در جهان اسلام، گفت: جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های کمیته دائمی علم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی برای توسعه اعضای آن حمایت می‌کند.  

حسینی افزود: هدف کامستک کمک به ارتقای روابط دوجانبه و چندجانبه کشورهای اسلامی در توسعه علم و فن آوری و ظرفیت‌سازی علمی است که تا امروز گام‌های مهمی در این خصوص برداشته شده و البته راه طولانی نیز در پیش است.  

وی اظهار داشت: جهان اسلام سرشار از استعدادها و سرمایه‌های انسانی است که برای توسعه بلاد اسلامی باید از آن بهره ببریم. ایران در همین راستا ضمن حمایت همیشگی از فعالیت‌های کامستک میزبان شبکه‌های این کمیته علمی در حوزه‌های مالکیت معنوی و دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام است.  

سفیر ایران در پاکستان گفت: حقوق مالکیت معنوی حق بهره مندی از اندیشه و خلاقیت را حفظ و حراست می‌کند و آن را به ارزش اقتصادی تبدیل می‌کند و همچنین حفظ مالکیت و حقوق برای توسعه تجارت منطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد.  

در ادامه برنامه رئیس پاکستانی کمیته دائمی علم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر جایگاه ایران برای پیشبرد فعالیت‌های این کمیته، گفت: مفتخر به میزبانی از هیات متخصصان پارک‌های علم و فن آوری از ایران هستیم و حمایت‌های این کشور از فعالیت‌های علمی جهان اسلام دلگرم کننده است.  

«اقبال چودری» افزود: دوره آموزشی پیشرفته مالکیت معنوی به مدت ۲ روز با مشارکت کامستک و شبکه ‌اسلامی پارک علم و فن آوری مستقر در ایران برگزار می‌شود.  

وی اظهار داشت: نوآوری در فناوری بسیار سریع در حال حرکت است و یک سیستم مالکیت معنوی معتبر محرک قدرتمندی برای چنین نوآوری است. حمایت از حقوق مالکیت معنوی بر تصمیمات سرمایه گذاری چه در بخش صنعتی و چه در تحقیق و توسعه تأثیر می‌گذارد.  

رئیس کامستک روز گذشته طی مصاحبه با ایرنا در اسلام‌آباد با تاکید بر اهمیت همکاری جامعه علمی ایران با آن کشور، اعلام کرد: هیات ایرانی حاضر در دوره آموزشی مالیت معنوی متشکل از متخصصان ارشد شرکت‌های دانش بنیان این کشور مدیران پارک‌های فن آوری متعلق به کشورهای مختلف از جمله پاکستان را آموزش خواهند داد.  

وی افزود: هیات ایرانی قرار است در طول اقامت در پاکستان گروهی ۷۰ نفری از مدیران پارک‌های فن آوری را آموزش دهند نیز کمیته علوم سازمان همکاری اسلامی با هدف توسعه مهارت‌های حرفه‌ای، مالی، حقوقی و مدیریت سرمایه مصمم به همکاری با ایران و انتقال این دانش به سایر کشورهای عضو است.

https://irna.ir/xjK۶kN

**کاخ سفید: نشانه‌ای از ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه ندیده ایم

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن نشانه ای از ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه ندیده است.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا نشانه ای از ارائه یا خرید پهپادهای ایرانی از سوی روسیه ندیده است. اما این حقیقت که پوتین برای چنین تکنولوژی و توانایی ای به ایران روی آورده ، حاوی پیام زیادی است.

این مقام کاخ سفید همچنین اعلام کرد که انتظار می رود موضوعات مربوط به تماس تلفنی آتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، شامل تنش ها بر سر تایوان و حمله روسیه به اوکراین باشد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا افزود که انتظار می‌رود در این تماس مدیریت رقابت میان دو کشور نیز مطرح شود.

این پنجمین تماس میان بایدن و شی جین پینگ خواهد بود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید ۱۱ جولای در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در جمع خبرنگاران ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است اما مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

اما یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی ادعاهای مقامات کشورش اعلام کرد که هنوز هیچ نشانه ای از استفاده روسیه از سلاح‌های ایران در جنگ اوکراین وجود ندارد.

این مقام ارشد پنتاگون که نامش بیان نشده بود، به خبرنگاران گفت: هنوز هیچ نشانه‌ای از وجود سلاح‌های ایران در میان نیروهای روسیه‌ که در حال نبرد در اوکراین هستند، دیده نمی‌شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در باره ادعاها مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه گفت: ما به ایران توصیه می کنیم پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد و فکر می‌کنم این کار یک ایده بسیار بد است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت: فکر نمی کنم ارائه پهپاد و سایر تجهیزات به روسیه از سوی ایرانی ها ایده خوبی باشد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: ما از نزدیک تحولات را دنبال خواهیم کرد. تمام تحریم های ما همچنان درحال اجرا هستند و هرگونه معامله ای  با ایران در زمینه پهپادها شامل تحریم های ما و همچنین تعدادی از کشورها در سراسر جهان خواهد شد.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

https://irna.ir/xjK۶۳y

**آمریکا: در حال بررسی پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: در حال بررسی پیش نویس تفاهم اتحادیه اروپا برای بازگشت متقابل به برجام هستیم.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما درحال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: بورل به چارچوب زمانی در پیشنهاد خود اشاره نکرده است، ما در پاسخ به این پیشنهاد وی سریع عمل خواهیم کرد.

 ند پرایس گفت که ما می دانیم که زمان مهم است، ما همچنین می دانیم که برنامه هسته ای ایران به گونه ای پیش رفته است که برای ما قابل قبول نیست.

وی ادعا کرد: ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دنبال خواهیم کرد و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام در راستای منافع آمریکا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که احیای برجام همچنان به سود منافع ملی واشنگتن است اما این فرصت نامحدود نیست.

علی باقری کنی مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه نموده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز، فشار حداکثری علیه ایران را شکست خورده دانست و از قدرت‌های خارجی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز از قدرت‌های خارجی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.

بورل نوشت: برای بازگشت به برجام به عنوان مقام هماهنگ کننده از انگیزه و شتاب دولت جدید آمریکا استفاده کردم و در آوریل سال گذشته کلید این کار زده شد تا آمریکا به برجام برگردد. بعد از ۱۵ ماه مذاکره در وین و تعامل با حاضران به این نتیجه رسیدم که دیگر فضا برای اهمال‌کاری گذشته و باید برای احیای برجام تمام تحریم‌ها برداشته شود. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه یادداشت خود آورده است: برجام هرچند یک توافق کامل نیست ولی تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می‌دهد که طرف‌های حاضر به سختی به آن رسیده‌اند. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده شود. من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری به غیر از برجام نمی‌بینم. 
بازگشت برجام نه تنها در مورد نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران موثر است بلکه می‌تواند فضای امنیتی منطقه را دارای ثبات کرده و حرکت مثبتی در جهت اعتمادسازی بین کشورها ایجاد کند. 

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقام‌های آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مقاله ای در واشنگتن  پست پیش از سفرش به منطقه، با از انتقاد از سلفش دونالد ترامپ، بصراحت در این باره نوشته است: "در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد. "

وی به اقدام ضد ایرانی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۲۲) اشاره و اذعان کرد: دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد؛ همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم.

ایران در واکنش به مقاله رئیس جمهوری آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

https://irna.ir/xjK۶۴k

**واکنش آمریکا به تصمیم روسیه درباره خروج از ایستگاه فضایی بین المللی

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تصمیم روسیه برای پایان دادن به مشارکت خود در ایستگاه فضایی بین المللی را یک "تحول ناگوار" می‌داند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی گفت: ما از تصمیم روسیه برای ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از سال ۲۰۲۴ باخبر شده ایم. با توجه به کار علمی مهم انجام شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی، همکاری حرفه‌ای ارزشمند آژانس‌های فضایی ما در طول سال‌ها و به‌ویژه با توجه به تجدید توافقنامه ما در مورد همکاری پروازهای فضایی، این یک تحول ناگوار است. ما از بیانیه روسیه در این زمینه غافلگیر شدیم.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، رئیس آژانس فضایی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد مسکو تصمیم گرفته است پس از سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود و بر ایجاد پایگاه خود در فضا تمرکز کند.

بر اساس این گزارش، یوری بوریسوف مدیر کل "روس‌کاسموس" آژانس فضایی روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: به تمام تعهدات خود در قبال شرکای خود عمل خواهیم کرد اما تصمیم برای ترک این ایستگاه برای پس از سال ۲۰۲۴ گرفته شده است.

وی افزود: مسکو با خروج از تلاش چندجانبه در زمان تنش‌های شدید، شروع به تاسیس ایستگاه فضایی خود خواهد کرد.

وی به پوتین گفت: اولویت‌ های اصلی ایجاد ایستگاه فضایی روسیه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اظهارات بوریسوف بیانیه‌های قبلی مقامات فضایی روسیه در مورد قصد مسکو برای خروج از پایگاه فضایی، برنامه همکاری بین اروپا، ایالات متحده، روسیه، کانادا و ژاپن در سال‌های آینده را تایید کرد.

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) پیش از این اعلام کرد که هنوز از قصد روسیه برای خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی آگاه نیست. "رابین گاتنز"  مدیرایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا گفته بود که هیچ خبری رسمی دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا می‌خواهد روابط فضایی آمریکا و روسیه پایان یابد، پاسخ داده بود: خیر، هرگز.

https://irna.ir/xjK۶۳M

**حمله دوباره ترکیه به شمال عراق

ارتش ترکیه سه شنبه شب بار دیگر مناطقی در شمال عراق را هدف قرار داد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

شبکه سومریه نیوز عراق به نقل از یک مقام امنیتی عراقی اعلام کرد که ارتش ترکیه اطراف روستای سکری از توابع شهرستان العمادیه در دهوک را بمباران کرده است.

براساس این گزارش، این حمله تلفاتی به دنبال نداشته است.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق  را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق درباره حمله چهارشنبه هفته گذشته به تفرجگاه دهوک گفت که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

وی ادامه داد که عراق به تازگی شکایت نامه‌ای علیه ترکیه تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده است.

وزیر امور خارجه عراق یادآور شد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.

فواد حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و میثاق‌های بین المللی است، خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه هفته جاری برای بررسی حملات ترکیه علیه عراق به ویژه حادثه دهوک نشست اضطراری برگزار می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق که در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق سخن می‌گفت، در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.

فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تائید می‌کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.

https://irna.ir/xjK۶۳H

**اعتصاب کارکنان پروازهای لوفت هانزا آلمان را زمین گیر کرد

اعتصاب هماهنگ شده کارکنان خط هوایی لوفتانزا موجب شده تا این شرکت همه پروازهای داخلی خود در آلمان را لغو کند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

با ورود به فصل تابستان و افزایش سفرهای گردشگری، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا  آلمان اعلام کرد به دلیل اعتصاب برنامه ریزی شده خدمه مجبور است تقریباً تمام پروازهای خود را در مراکز داخلی در فرانکفورت و مونیخ در روز چهارشنبه لغو کند.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در بیانیه ای خاطر نشان کرد که خروج یک روز بزرگترین خط هوایی آلمان از لیست پروازهای منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به دنبال اعتصاب کارکنان و لغو پروازها در روز چهارشنبه انتظار می رود بیش از یک هزار پرواز لغو خواهد شد که حدود ۱۳۴ هزار مسافر را تحت تأثیر قرار می دهد.

کارکنان و خدمه خط هواپیمایی لوفت هانزا طبق برنامه اعلام شده روز چهارشنبه دست به اعتصاب زده زیرا به دنبال افزایش دستمزد بالاتر از آنچه تاکنون توسط لوفت هانزا ارائه شده است هستند.

https://irna.ir/xjK۶۴۶

**گروه ابابیل مسوولیت حمله پهپادی به پایگاه ترکیه را برعهده گرفت

گروه مقاومت ابابیل عراق  بامداد چهارشنبه مسؤولیت حمله پهپادی جمعه این هفته به پایگاه ترکیه در شمال عراق را برعهده گرفت.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

 این گروه اعلام کرد که این حمله در پاسخ به حمله چهارشنبه گذشته ترکیه به تفرجگاه برخ و کشته شدن عراقی‌ها صورت گرفته است.

این درحالی است که ارتش ترکیه سه شنبه شب بار دیگر مناطقی در شمال عراق را هدف قرار داد.

شبکه سومریه نیوز عراق به نقل از یک مقام امنیتی عراقی اعلام کرد که ارتش ترکیه اطراف روستای سکری از توابع شهرستان العمادیه در دهوک را بمباران کرده است.

منابع عراقی جمعه گذشته ( ۳۱ تیزماه) بود که از حمله دو فروند پهپاد به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق خبر دادند.  

این دو پهپاد صبح روز جمعه به یک پایگاه نظامی ارتش ترکیه در شهر «بامرنی» در منطقه المعادیة واقع در شمال استان دهوک حمله کردند.

کانال «صابرین نیوز» گزارش داد که پهپادهای بال ثابت ساعت ۶:۰۰ صبح جمعه به پایگاه بامرنی ترکیه در استان دهوک حمله کردند.  

تارنمای «شفق نیوز» نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که پهپادها پیش از انجام عملیات توسط پدافند هوایی مستقر در پایگاه ساقط شدند.  

روز چهارشنبه در حمله توپخانه‌ای ترکیه به یک مکان تفریحی - گردشگری در شهر زاخو واقع در استان دهوک عراق ۹ غیرنظامی کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند.  

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در این باره اعلام کرد که هنگام این حمله بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گردشگر که بیشتر آنها از ساکنان بغداد و استان های جنوبی عراق بودند در محل حضور داشتند.

هدف گرفتن این مرکز و در پی آن کشته و زخمی شدن ده ها غیرنظامی عراقی، خشم و انزجار گسترده مردم و مقام های این کشور را برانگیخت و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر ۳۰ تیرماه  را عزای عمومی اعلام کرد.

شورای وزیران عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» وزارت خارجه این کشور را مامور کرد تا پرونده ای کامل را از تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهیه کند؛ پرونده ای که قرار است مبنای شکایت فوری بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل باشد.
بر اساس برآورد برخی سایت ها و کانال های خبری عراقی مانند صابرین نیوز، دولت ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۱ حمله به استان های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

https://irna.ir/xjK۶۳X

**مسکو: تنها بخشی از نیروهای مسلح روسیه در عملیات ویژه اوکراین حضور دارند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تنها بخشی از نیروهای مسلح این کشور در عملیات نظامی ویژه در اوکراین شرکت دارند و تعداد نیروهای درگیر برای انجام وظایف تعیین شده کافی است.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

براساس اعلامیه وزارت دفاع روسیه، ما توجه شما را به این واقعیت جلب می کنیم که تنها بخشی از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه درگیر عملیات نظامی ویژه هستند و اندازه آن برای اجرای کلیه وظایف تعیین شده توسط فرمانده کل قوا کافی است.

وزارت دفاع روسیه همچنین گزارش داد که مانورهای راهبردی فرماندهی و ستادی وستوک ۲۰۲۲ (شرق ۲۰۲۲) از ۳۰ اوت تا ۵ سپتامبر (۱۴ مرداد-۱۴ شهریور) برگزار می شود.

در این رزمایش نظامیان منطقه نظامی شرق شرکت خواهند کرد.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تقریبا شش ماه می گذرد. ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjK۶۴۹

**ورود پناهجویان افغان از طریق کریدور بشردوستانه به ایتالیا آغاز شد

نخستین گروه پناهجویان افغان که در مجموع شامل حدود ۳۰۰ نفر می شود، با استفاده از یک کریدور بشردوستانه جدید که توسط دولت ایتالیا، موسسات خیریه و سازمان های بین المللی ایجاد شده است، وارد رم شده اند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

وزارت امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که با ایجاد کریدور بشردوستانه به دنبال آن است تا پس از خروج نیروهای بین المللی در افغانستان، آینده ای با عزت و امنیت برای پناهجویان و افغان های تحت آزار و اذیت بدهد.

در همین رابطه گروه اول ۹ نفره پناهجویان افغان در ۲۵ جولای از تهران وارد رم شدند و پس از آن گروه دوم متشکل از ۲۰۰ افغان نیز در ۲۷ جولای از پاکستان وارد ایتالیا خواهد شد.  

طبق گزارش ها، گروه سوم در تاریخ ۲۸ جولای از تهران به مقصد ایتالیا پرواز خواهد کرد.

به گفته دولت ایتالیا، ۳۰۰ پناهجوی وارد شده در این هفته بخشی از مجموع ۱۲۰۰ پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و سایر کشورهای همسایه هستند که زنان و کودکان در اولویت خواهند بود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) نیز در سازماندهی این کریدور همراه با خیریه ها از جمله جامعه سنت گیدیو و کاریتاس مشارکت داشتند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که تنها در سال جاری ۳۲۸۰ پناهجوی افغان از مسیر خطرناک قاچاق دریای مدیترانه وارد ایتالیا شده اند که ده ها هزار کشته برجای گذاشته است.

https://irna.ir/xjK۶۴d

**آمریکا صرافی ارز دیجیتالی کراکن را به اتهام نقض تحریم‌های ضد ایرانی جریمه می‌کند

یک رسانه آمریکایی گزارش داد وزارت خزانه داری آمریکا صرافی ارز دیجیتالی کراکن را به اتهام نقض تحریم‌های ضد ایرانی جریمه می‌کند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

 روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه به وقت محلی گزارش داد، کراکن یکی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتال جهان، به اتهام نقض تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا از طریق اجازه دادن خرید و فروش ارزهای دیجیتالی به مردم ایران تحت پیگرد قرار گرفته است.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  از سال ۲۰۱۹ در حال بررسی فعالیت های کراکن در این زمینه بوده است و احتمالا  این صرافی را جریمه خواهد کرد.

اگر این صرافی جریمه شود،  کراکن بزرگترین شرکت ارزهای دیجیتال در آمریکا خواهد بود که با  اقدام دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  در ارتباط با تحریم ها علیه ایران روبرو می شود.

آمریکا این تحریم ها را علیه ایران در سال ۱۹۷۹ بر اساس ممنوعیت صادرات کالا یا خدمات به افراد یا نهادهای ایرانی وضع کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا مهرماه سال ۱۴۰۰ صرافی‌های رمز ارز و شرکت‌های ارائه دهنده کیف‌های دیجیتالی را وادار کرد با استفاده از ابزار و فناوری موقعیت یابی جغرافیایی، دسترسی کشورهای تحت تحریم‌های آمریکا را مسدود کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای مدعی شد تمهیدات بیشتری برای کمک به صنعت ارزهای مجازی جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد تحریم شده و دیگر عاملان غیرقانونی اعلام کرده و این اقدامات بخشی از تلاش متمرکز و یکپارچه دولت جو بایدن برای مقابله با تهدید باج‌افزار است.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا ادعا شده بود: بخش خصوصی با اعمال تحریم‌های مناسب و مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم برای جلوگیری از سوء استفاده افراد تحریم شده و دیگر بازیگران غیرقانونی از ارزهای دیجیتالی و تضعیف سیاست خارجی آمریکا و منافع امنیت ملی، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

 بر اساس این بیانیه، الزامات تابعیت از تحریم‌ها در صنعت ارزهای دیجیتالی مانند موسسات مالی سنتی اعمال می‌شود و برای عدم رعایت آن‌ها مجازات‌های مدنی و کیفری درنظر گرفته شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا افزود: دستورالعمل‌های صادر شده امروز نمایی کلی از الزامات تحریم‌ها و نمونه‌هایی از بهترین شیوه‌های انطباق برای فعالان این زمینه از جمله شرکت‌های فناوری، صرافی‌ها، مدیران، استخراج کنندگان و ارائه دهندگان کیف پول دیجیتالی و همچنین موسسات مالی سنتی‌تر که ممکن است با رمزارزها سر و کار داشته باشند، ارائه می‌دهد.

https://irna.ir/xjK۶۴r

**عراق: برای بیرون راندن نظامیان ترکیه از کشور تلاش می‌کنیم

فؤاد حسین وزیر امور خارجە عراق بامداد چهارشنبه گفت: بغداد تلاش دارد تا شورای امنیت را مجاب کند که قطعنامه‌ای برای بیرون راندن نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور صادر کند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

وزیر امور خارجە عراق که در نشست شورای امنیت سخن می‌گفت، بار دیگر ترکیه را عامل حملە چهارشنبه گذشته به دهوک دانست.

وی گفت این اقدام نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت عراق است.

وزیر خارجه عراق ادامه داد که راه‌حل‌هایی برای بیرون راندن اعضای حزب کارگران کردستان  (پ.ک.ک) از عراق وجود دارد، اما  دفاع از امنیت ترکیه نباید به قیمت ضربه زدن به امنیت عراق صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم روابط خوبی با ترکیه داشته باشیم، منافع و تاریخ مشترک با آنکارا به عنوان کشور همسایه داریم و روابط ما با این کشور خوب بوده است.

حسین درباره حضور ارتش ترکیه در عراق، آن را مسأله مهمی دانست و افزود: ترکیه اقدام به افزایش پایگاه‌ها و مراکز نظامی می‌کند که این مساله بیانگر سیگنال خطرناک برای بغداد است.

وی اضافه کرد : ما و دولت اقلیم کردستان از حضور نظامیان ترکیه بسیار نگران هستیم.

وزیر امور خارجه عراق ساعاتی پیش نیز گفته بود که ارتش ترکیه به اراضی و حاکمیت و شهروندان عراقی تعدی می‌کند.

وی اعلام کرد که پیشتر عراق ۲۹۶ یادداشت اعتراضی به خاطر نقض ترکیه به دولت آنکارا تقدیم کرده بود.

حسین همچنین حضور اعضای پ.ک.ک را موجب بی ثباتی و ناامنی در عراق دانسته بود.

وزیر امور خارجه عراق پیشتر نیز گفته بود که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ نوبت حاکمیت عراق را نقض کرده است.

وی یادآور شد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.

حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و کنوانسیون‌های بین المللی است. 

وزیر امور خارجه عراق در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.

فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تائید می‌کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.

این درحالی است که دولت ترکیه مدعی است که این حمله توسط نظامیان آنکارا رخ نداده است.

 ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق  را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

https://irna.ir/xjK۶۴h

**سوریه: آماده هرگونه مقابله با حمله احتمالی ترکیه هستیم

وزارت دفاع سوریه سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش سوریه برای هرگونه حمله احتمالی ترکیه و گروهای وابسته به آن آمادگی کامل دارد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

در این بیانیه که تارنمای اینترنتی ارتش سوریه و از زبان سخنگوی آن منتشر شد، آمده است که با افزایش تحرکات ترکیه در خاک سوریه در ۲ روز گذشته، تأکید داریم که ارتش ما، برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی آنکارا و گروهک‌های آماده است.

خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که ارتش ترکیه تجاوزات و حملات خود به خاک سوریه را از سر گرفته است.

به گزارش این خبرگزاری، اطراف روستای تل زیوان در ۱۵ کیلومتری  شمال غرب شهر القاملشی توسط یگان توپخانه‌ای ترکیه هدف قرار گرفته است که در جریان آن  یک سوری مجروح و خسارت مالی به بار آمد و موجب آوارگی چند خوانوار شد.

درحالی که ترکیه مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پیش از این گفته بود که نیروهای ارتش این کشور برای مبارزه با آنچه وی تروریسم خوانده، در مرزهای کشورش دست به عملیات نظامی خواهند زد و به زودی در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

https://irna.ir/xjK۶۴v

**جزییات حمله سایبری به سایت های رژیم صهیونیستی

منابع رسانه ای با اعلام جزییات حمله سایبری به سایت های رژیم صهیونیستی خبر دادند که ۷ سایت و سامانه مجازی این رژیم در ساعات گذشته هک شد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

کانال مقاومت اسلامی «النجباء» در این باره گزارش داد که چندین شرکت بزرگ تجاری اسرائیلی که درون سرزمین های اشغالی فعالیت می‌کنند، از سوی یک گروه سایبری عراقی هک و در صفحه های آنها تصاویر و سرودهای الحشدالشعبی پخش شد.

«صابرین نیوز» نیز خبر داد که در یک حمله سایبری دیگر وبگاه‌های فروش سخت‌افزاری و لوازم الکترونیک در سرزمین های اشغالی هدف قرار گرفت و در صفحه  های آن عکس های شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و سرودهای «الحشد الشعبی» منتشر شده است.

گروه هکری «الطاهره» که چندین حمله سایبری در ماه‌های گذشته را انجام داده بود، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

این دومین حمله سایبری گروه هکری الطاهره در ۱۵ روز گذشته به سایت های رژیم صهیونیستی است، این گروه ۲۰ تیر گذشته نیز با انجام یک حمله سایبری زیرساخت های شهرداری «تل آویو» پایتخت رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که در پی آن وبسایت شهرداری و اپلیکیشن خدمات شهری تل‌آویو و سامانه مالیاتی آن از دسترس خارج شد.

در چند ماه گذشته بارها سایت ها و سامانه های مجازی رژیم صهیونیستی هدف حملات گسترده سایبری قرار گرفته است در فروردین ۱۴۰۱ دو حمله سایبری موجب توقف فعالیت سایت فرودگاه «بن گورین» تل آویو و اختلال در پایگاه های الکترونیک و بخشی از اپلیکیشن های مهمترین بانک های رژیم صهیونیستی شد؛ موضوعی که نشان داد این رژیم در برابر حملات سایبری به شدت آسیب پذیر است.

در این حمله سایبری وبگاه‌های بانک‌های «مسعد، اینترناسیونال، اوتزارهاشیال» و چندین بانک مهم دیگر رژیم صهیونیستی از دسترس خارج شدند و دسترسی کاربران به اپلیکشن و وبگاه های این بانک‌ها برای چندین ساعت قطع شد.

تیر ماه گذشته هم سرورها و خدمات شرکت امنیت دیجیتالی «سلیبرایتی» یکی از مهمترین شرکت های رژیم صهیونیستی ویژه ارائه اطلاعات دیجیتالی و ارائه خدمات اطلاعاتی حقوقی به غرب هدف حمله ای سایبری از خاک عراق قرار گرفت.

برخی صفحات و کانال ها در شبکه های اجتماعی عراق گزارش دادند که دو گروه سایبری «الطاهره» و «تیم ۱۸۷۷» مسئولیت این حملات سایبری را بر عهده گرفتند.

اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱نیز فعالیت شرکت حمل و نقل عمومی «Egged»، بزرگترین شرکت حمل و نقل رژیم صهیونیستی در اثر حمله سایبری هکرهای عراقی متوقف شد و امکان نام نویسی برای محموله های جدید به حالت تعلیق درآمد.

رسانه های صهیونیستی با اعلام این خبر گفتند که گروه سایبری الطاهره از مبدا عراق به پایگاه های حمل و نقل «ایگد وراف فاس» و «هاب اون» حمله کرده اند و پیشتر این هشدار را منتشر کرده بودند: «بیایید این بار با زیرساخت ها بازی کنیم».

گزارش ها حاکی است که انجام این حملات سایبری، نگرانی مقام های رژیم صهیونیستی را در پی داشته و توانایی این رژیم برای مقابله با آنها را زیر سوال برد.

https://irna.ir/xjK۶۵J

**کرونا بخشی از مشاغل و فعالیت‌ها در شهر «ووهان» چین را تعطیل کرد

بر اساس سیاست کووید صفر دولت چین، مقامات شهری ووهان پس از یافتن موارد جدید ابتلا به کرونا، سه روز محدودیت عمومی اعلام کردند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

ووهان یکی از شهرهای مرکزی چین، به طور موقت برخی از مشاغل و حمل و نقل عمومی را در منطقه ای با تقریبا یک میلیون نفر جمعیت، در روز چهارشنبه تعطیل کرد، این شهر که برای اولین بار بیماری همه گیر کرونا در آن ظاهر شد، پس از چندین مورد جدید مبتلا به سویه جدید کرونا، حساسیت خود را افزایش داده است.

چین که به شدت روی سیاست «کووید صفر» سرمایه‌گذاری کرده، به آزمایش‌های انبوه، محدودیت سریع در فعالیت‌های تجاری و جابه جایی مردم و قرنطینه شدید موارد مبتلا، برای جلوگیری از گسترش مبتلایان جدید، متکی است.

این استراتژی به ووهان و سایر مناطق در کشور کمک کرده است تا تعداد موارد ابتلا را کنترل کنند اما قرنطینه‌های شدید در طول شیوع گسترده و ترس از محدودیت‌های مکرر احتمالی هر زمان که موارد جدید گزارش می‌شود، اقتصاد، اعتماد کسب‌وکارها و تمایل مردم به سفر را تضعیف کرده است. .

منطقه جیانگ شیا ووهان با بیش از ۹۰۰هزار نفر ساکن اعلام کرد که مناطق اصلی شهری آن باید از روز چهارشنبه وارد یک محدودیت سه روزه شوند که طی آن بسیاری از رویدادهای گروهی بزرگ و غذا خوردن در رستوران‌ها، گشایش مکان‌های مختلف تفریحی عمومی، بازارهای محصولات کشاورزی و بازارهای کوچک ممنوع خواهد شد، درمانگاه ها پذیرش بیمار غیراورژانسی را محدود می کنند و خدمات  حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو، به حالت تعلیق درآمده است.

مدیران این شهر همچنین از ساکنان خواستند در طول این سه روز منطقه را ترک نکنند و مسافران را تشویق کردند از ورود خودداری کنند.

این دستور به سرعت پس از آن صادر شد که مقامات جیانگ شیا اواخر روز سه‌شنبه گفتند دو مورد ابتلای جدید را در طول آزمایش‌های معمولی شناسایی و دو مورد دیگر را از غربالگری افرادی که در تماس نزدیک با عفونت بودند، پیدا کردند.

 
https://irna.ir/xjK۶۸c

**سی ان ان: آمریکا نگران تضعیف موضع اروپا در برابر روسیه است


در پی کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا و احتمال کمبود گاز در زمستان، یک مقام ارشد حوزه امنیت انرژی آمریکا با هدف برنامه‌ریزی اضطراری و به دلیل هراس واشنگتن از تضعیف موضع اتحادیه اروپا در مقابل روسیه به پاریس سفر کرد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

«آموس هولشتاین» مشاور ارشد امنیت انرژی ایالات‌متحده برای گفت‌وگو بر سر برنامه ریزی اضطراری اروپا و آمریکا در شرایط کمبود گاز در زمستان به پاریس و سپس بروکسل می رود.

این شبکه خبری به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت «جو بایدن» نگران است که کمبود گاز ناشی از کاهش عرضه روسیه، سبب تضعیف اتحادیه اروپا در برابر مسکو شود.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به سی‌ان‌ان گفت: تاثیر کمبود گاز بر اروپا می‌تواند بر آمریکا هم تاثیر بگذارد و قیمت گاز و برق را افزایش دهد و آزمون بزرگی برای مقاومت و اتحاد اروپا در برابر روسیه خواهد بود.

در سفر این مقام آمریکایی قرار است درباره راه‌های افزایش تولید انرژی هسته‌ای هم بحث و تبادل نظر صورت گیرد. آمریکا به ویژه امیدوار است دولت آلمان را متقاعد کند که در برنامه های خود برای حذف تدریجی انرژی هسته ای تجدیدنظر کند و فعالیت سه نیروگاه ه هسته ای را گسترش دهد.  

«گازپروم» غول انرژی روسیه اخیرا اعلام کرد که مجبور است عملیات یک توربین دیگر ساخت زیمنس را متوقف کند و فعالیت آن به منظور انجام تعمیرات باید متوقف گردد. این سبب شده تا ظرفیت ایستگاه کمپرسور "پورتووایا" (در ساحل دریای بالتیک) به نصف برسد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در اظهاراتی نسبت به کاهش عرضه گاز به اروپا هشدار داده بود.  

خط لوله نورد استریم از اواسط ژوئن (اواخر خرداد) تنها با ۴۰ درصد ظرفیت (۶۷ میلیون متر مکعب در روز) به دلیل تاخیر در بازگشت یک توربین زیمنس که برای تعمیر به کانادا فرستاده شده بود، کار می کند. هرچند پس از درخواست‌های متعدد آلمان، کانادا با بازگرداندن توربین تعمیر شده در تاریخ ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) موافقت کرد. با این حال، گازپروم می‌گوید هنوز مسائل حل‌نشده‌ای در مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس وجود دارد که باید قبل از حمل و نصب توربین در روسیه حل شود.

از سوی دیگر کمیسیون اروپا می‌گوید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تجهیزات ترانزیت گاز را در بر نمی‌گیرد.

https://irna.ir/xjK۶۹j

**هشدار «برنامه جهانی غذا» در مورد تشدید ناامنی غذایی در آمریکای لاتین

«برنامه جهانی غذا» نسبت به افزایش ناامنی غذایی در آمریکای لاتین به دلیل «دومینوی همه‌گیری کووید-۱۹، بحران اوکراین و تغییرات اقلیمی» هشدار داد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

دفتر محلی برنامه جهانی غذا برای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب اعلام کرد حدود ۱۰ میلیون نفر در ۱۳ کشور این منطقه از ناامنی غذایی شدید رنج می‌برند و در صورت ادامه روند فعلی این تعداد به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

ناامنی غذایی در آمریکای لاتین به دلیل کمبود تولید برخی از محصولات اصلی در مواجهه با هزینه‌های بالای تولید و حمل و نقل و بازار کشاورزی که به دلیل وضعیت اوکراین و تحریم‌های اعمال شده بر محصولات روسیه به ویژه غلات، حبوبات و کود، مختل شده، در وضعیت هشدار قرار گرفته است.  

«لولا کاسترو» مدیر دفتر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا همزمان با تاکید بر لزوم رسیدگی فوری به آسیب‌پذیرترین افراد، مقابله با عوامل ساختاری مشکلات منتج به ناامنی غذایی را یادآور شد.

وی در این راستا، حمایت از بخش کشاورزان خرد، گسترش شبکه‌های حفاظتی فعلی، تقویت سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در جوامع آسیب‌دیده را خواستار شد.

بر اساس آمار برنامه جهانی غذا، از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در سطح جهانی، هر شب گرسنه و یا بدون غذای کافی به خواب می‌روند، ۱۱ درصد در آمریکای لاتین و کارائیب هستند.  

کاسترو معتقد است منطقه آمریکای لاتین از پایان سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر دومینوی پدیده‌های آب‌وهوایی متعدد، پیامدهای همه‌گیری قرار گرفته است که باید بحران غذایی، انرژی و مالی مرتبط با اوکراین را نیز به آن‌ها اضافه کرد.

وی یادآور شد به رغم این واقعیت که این منطقه پس از نخستین آثار همه‌گیری کووید-۱۹، علائمی از بهبودی نشان داده بود و تعداد افرادی که در وضعیت ناامنی غذایی شدید قرار داشتند به نصف کاهش یافت (از ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به ۸شت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر)، مجموعه‌ای از عوامل خارجی زنگ خطرها از بحران غذایی احتمالی را به صدا درآورده است.

«سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد» (فائو) اعلام کرده است قیمت ذرت در هندوراس و نیکاراگوئه در مقایسه با سال گذشته (۲۰۲۱)، ۷۰ درصد رشد داشته و قیمت گندم نیز در آرژانتین شاهد افزایش ۹۰ درصدی بوده است.

افزایش قیمت مواد غذایی عاملی است که به صورت مستقیم بر افزایش ناامنی غذایی در منطقه آمریکای لاتین تاثیر می‌گذارد. تنها در دو کشور گواتمالا و هندوراس، بیش از هفت میلیون نفر در دسترسی به غذا با مشکلات جدی روبرو هستند.

گزارش سالانه وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان نشان داد بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه در جهان به ۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است که ۸.۶ درصد آن‌ها در آمریکای لاتین هستند.

https://irna.ir/xjK۶۸q

**مخالفت دموکرات‌ها با حضور بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ همچنان درحال افزایش

تازه‌ترین نظرسنجی‌های به‌عمل آمده، از افزایش مخالفت دموکرات ها با نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به میزان ۷۵ درصد حکایت دارد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

سی ان ان با انتشار این خبر، نوشت: با یک افزایش چشم گیر و بنابر تازه ترین نظرسنجی این شبکه خبری، ۷۵درصد از دموکرات‌ها و رای دهندگان دموکرات، خواستار  نامزدی غیر از بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند.

بنابراین گزارش، این درحالی است که در نظرسنجی‌های به عمل آمده در ژانویه و فوریه گذشته ۵۱ درصد از دموکرات ها و رای دهندگان این حزب مخالف نامزدی بایدن و خواستار نامزدی فردی دیگر در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بودند.

بنابر نظرسنجی جدید، تنها ۳۱ درصد از دموکرات‌ها و رای دهندگان بالای ۴۵ سال،  به نامزدی دوباره بایدن علاقه مند هستند و در گروه سنی زیر ۴۵ سال نیز تنها ۱۸ درصد با این ایده و  نظر موافقت دارند.

براساس این گزارش، بایدن پایین ترین سطح محبوبیت نزد افکار عمومی آمریکا، حدود و یا زیر ۳۰ درصد را دارد و دولت وی در تقلا برای رفع تورم بی سابقه طی چهار دهه اخیر در این کشور است.

از دیگر نتایج این نظرسنجی مخالفت اکثریت جمهوریخواهان با نامزدی مجدد دونالد ترامپ از این حزب درانتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا است، ۵۵ درصد از رای دهندگان جمهوریخواه خواهان نامزدی فردی غیر از ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند که این آمار نسبت به نظرسنجی ماه‌های ژانویه و  فوریه گذشته که ۴۹ درصد مخالفت در این زمینه جود داشت، افزایش نشان میدهد .

نظرسنجی جدید سی ان ان بین ۲۲ تا ۲۴ ماه جولای (۳۱ تیر تا دوم مردادماه ۱۴۰۱) از یکهزار و دو  نفر از پرسش شوندگان دموکرات به عمل آمده است.

https://irna.ir/xjK۶۸v

**تاکید بر تقویت اقتصاد افغانستان، محور اصلی بیانیه پایانی نشست تاشکند

کنفرانس بین المللی «امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان» به میزبانی تاشکند شب گذشته با صدور بیانیه ای پایان یافت و شرکت کنندگان در نشست، در بیانیه پایانی تاکید کردند که اقتصاد افغانستان باید به عنوان یک عامل مهم برای دستیابی به صلح پایدار در این کشور احیا و تقویت شود.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

در کنفرانس بین المللی تاشکند با موضوع افغانستان که حسن کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان نیز در آن حضور داشت،  ضرورت و اهمیت توجه به افغانستان در پروسه های اقتصادی بین منطقه ای و اجرای پروژه های مهم اجتماعی و زیربنایی از جمله ایجاد کریدورهای حمل و نقل و انرژی در این کشور مورد تاکید قرار گرفت.

در این بیانیه از اظهارات امیرخان متقی معاون وزیر خارجه دولت طالبان مبنی بر قطع روابط با گروه های تروریستی مختلف از جمله داعش ابراز خرسندی شده است.

شرکت کنندگان در نشست تاشکند از حکومت موقت افغانستان می خواهند که حقوق زنان و دسترسی دختران افغان به مدارس را که یکی از مهمترین شروط تکمیل روند آشتی ملی در کشور است، تضمین کند.

در بیانیه پایانی از موضع دولت موقت افغانستان مبنی بر عدم استفاده از خاک این کشور علیه امنیت سایر کشورها حمایت شده است.

در عین حال، دراین بیانیه  نگرانی عمیقی در مورد وخامت اوضاع اجتماعی-اقتصادی و انسانی در کشور وجود دارد. اهمیت کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان، تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای بهبود اقتصاد کشور در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است.

این اعلامیه همچنین بر لزوم آزادسازی دارایی‌های مالی مسدود شده افغانستان در خارج تاکید می‌کند و خاطرنشان می‌کند که این منابع باید برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی، اقتصادی، انسانی، پزشکی و آموزشی ۳۵ میلیون افغان، برای رفع نیازها و خواسته‌های مردم مصرف شود.

تاکید بر اجرای پروژه های مهم سرمایه گذاری در چارچوب این کنفرانس، ارائه پروژه های اقتصادی منطقه ای، اهمیت اجرای آنها برای تضمین توسعه پایدار افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی از موارد مهم این بیانیه است.

راه آهن قرقیزستان-ازبکستان و همچنین پروژه انرژی  کاسا - ۱۰۰۰ نیز مورد توجه قرار گرفت.

شرکت کنندگان کنندگان کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه اقتصادی در افغانستان  در مورد اقدامات جامعه جهانی برای ارائه کمک های بشردوستانه فوری به مردم و ارتقای بهبود اقتصادی این کشور بحث کردند.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان نیز به اشاره به نشست بین المللی تاشکند درباره افغانستان در صفحه توئیترش نوشت: در این نشست تاکید شد که راه های برون رفت افغانستان از بحران، صرفا از داخل این کشور آغاز می شود.

کاظمی قمی نوشت: این آمادگی در جامعه جهانی و همسایگان وجود دارد تا تعامل فعالی را جهت برون رفت از بحران با مقامات و مردم افغانستان آغاز کنند.

بیش از ۱۰۰ نماینده از ۲۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملل، سازمان خواربار و کشاورزی، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی در این کنفرانس شرکت کردند.

https://irna.ir/xjK۶۹t

**هند با پیوستن افغانستان به کریدور اقتصادی چین-پاکستان مخالفت کرد

دولت هند با مشارکت کشورهای ثالث مثل افغانستان، در طرح کریدور اقتصادی مشترک چین-پاکستان(CPEC) مخالفت کرد و آن را غیرقانونی دانست.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

آریندام باگچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند درخواست چین و پاکستان برای گنجاندن کشورهای ثالث در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) را رد کرد و بااشاره ضمنی به منطقه کشمیر به عنوان منطقه مورد مناقشه میان هند و پاکستان، ادعا کرد که این کریدور اقتصادی از سرزمین‌های اشغال شده متعلق هند عبور می‌کند و چنین اقدامی غیرقابل قبول است.

واکنش هند، پس از برگزاری جلسه ای در مورد پروژه CPEC در ۲۱ ژوئیه صورت گرفت که در آن پاکستان و چین به دنبال مشارکت «طرف های ثالث ذینفع» در همکاری دوجانبه سودمندی بودند که توسط این کریدور اقتصادی باز شده بود و که بخش مهمی از آن از بخش پاکستانی کشمیر می گذرد. 

هند گزارش‌هایی را درباره دو کشور مشاهده کرده است که مشارکت کشورهای ثالث را در پروژه‌های به اصطلاح CPEC تشویق می‌کنند. به گفته «آریندام باگچی»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: هرگونه اقدام در این زمینه، از سوی هر طرف، مستقیماً حاکمیت و تمامیت ارضی هند را نقض می کند.

هند با CPEC که شامل شبکه‌ای از بزرگراه‌ها، خطوط ریلی، نیروگاه‌ها، واحدهای تولیدی و پروژه‌های زیرساختی عظیم است که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، مخالفت کرده است، به این دلیل که پروژه‌ها در سرزمین‌های مورد ادعای هند، ساخته می‌شوند.

هند قاطعانه و پیوسته با پروژه‌های به اصطلاح CPEC که در قلمرو کشمیر است مخالف کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه هند، این گونه فعالیت ها ذاتاً غیرقانونی، غیراصول و غیرقابل قبول است و هند با آن برخورد خواهد کرد.

CPEC به عنوان یک سرمایه گذاری شاخص، تحت ابتکار کمربند و جاده رئیس جمهور چین شی جین پینگ راه اندازی شد.

دولت چین تا کنون به این ادعای دولت هند واکنش نشان نداده است.

https://irna.ir/xjK۶g۳

**دو نظامی ترکیه در شمال سوریه کشته شدند

منابع خبری از کشته شدن دو نظامی ارتش ترکیه در حمله ای در شمال سوریه خبر دادند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

یک پایگاه نظامی ارتش ترکیه در شهرک "کلجبرین" در ریف شمالی استان حلب هدف حمله راکتی عناصر مسلح موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) که مورد حمایت آمریکا هستند، قرار گرفت.

در این حمله دو نظامی ارتش ترکیه کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

منابع سوری گفتند: قسد، روستای "اناب" در ریف عفرین را با ۲۰ راکت هدف قرار داد.

به گفته این منابع، ارتش ترکیه نیز مواضع قسد در مناطق "تل رفعت، اطراف شهر مارع و مرعناز" را گلوله باران کرد.

این منافع افزودند: در این حمله چهار نیروی قسد کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

https://irna.ir/xjK۶jZ

**جزئیات حمله راکتی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

منابع خبری امروز جزئیات بیشتری از حمله بامداد امروز چهارشنبه به یک پایگاه نظامیان آمریکایی در استان الحسکه در شرق سوریه منتشر کردند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

شبکه تلویزیونی «المیادین» امروز به نقل از منابع خود اعلام کرد: محل موشک های شلیک شده به پایگاه آمریکا در منطقه الجبسه سوریه، منطقه "تل الشایر" در نزدیک مرز با عراق بوده که در کنترل شبه نظامیان موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) است.

این منابع افزودند: یکی از موشک ها به فاصله ۲۰۰ متری باند فرودگاه داخل پایگاه آمریکا و دو موشک دیگر به اقامتگاههای آن اصابت کرد.

منابع خبری بامداد امروز چهارشنبه از وقوع چندین انفجار در پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در میدان نفتی الجبسه در شرق سوریه خبر داده بودند.

این انفجار که در استان الحسکه در شرق سوریه به وقوع پیوست، همزمان با پرواز گسترده بالگردهای ائتلاف خودخوانده بین المللی ضد داعش در آسمان این منطقه رخ داد.

منابع محلی بامداد امروز به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بودند که صدای چندین انفجار شدید در حومه شمالی و غربی شهر نفت‌خیز الشدادی به گوش رسیده‌است، جایی که بزرگ ترین پایگاه نظامی آمریکا در استان الحسکه قرار دارد.

پایگاه نظامی آمریکا در الشدادی ۲۷ اردیبهشت ماه جاری  هدف دو فروند موشک قرار گرفت.

در آن زمان نیز اعلام شد که عامل شلیک موشک‌ها از مرز سوریه و عراق بوده و اطلاعاتی از میزان خسارات و تلفات این حمله گزارش نشد.

https://irna.ir/xjK۶kq

**بوریس جانسون دبیرکل احتمالی  ناتو

نشریه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد بوریس جانسون نخست وزیر درحال کناره گیری انگلیس؛ دبیرکل ناتو خواهد شد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

تارنمای خبری  دیلی تلگراف دراین باره نوشت: اوکراین و نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس از ایده احتمالی نامزدی بوریس جانسون برای احراز سمت دبیرکلی ناتو حمایت می کنند.

این نشریه انگلیسی افزود: درحالی بوریس جانسون از سوی مقام های ارشد حزب محافظه کار برای احراز مقام دبیرکلی ناتو مورد حمایت قرار گرفته است، که برخی معتقدند، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با این امر مخالفت کرده و  نامزدی جانسون را برای احراز این سمت وتو خواهد کرد.

دیلی تلگراف بر این باور است که بوریس جانسون بعید است پس از کنار رفتن از مقام نخست وزیری انگلیس، بدون سمت و یک موقعیت بالایی بماند، به ویژه  بخاطر حمایت قوی که از خود درباره  اوکراین نشان داده است.

به نوشته این نشریه، نامزدی جانسون برای احراز سمت دبیرکلی پیمان آتلانتیک شمالی از سوی برخی از اعضای کمیته دفاعی  همچون «ریچارد دراکس» و «مارک فرانسوا» و همچنین «دیوید جونز» وزیر سابق برگزیت مورد حمایت قرار گرفته است اما «ریچارد دانات» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی) معتقد است جانسون به خاطر رسوایی هایی که منجر به استعفای وی گردید، اعتبار سیاسی خود را از دست داده و به نظر وی جانسون  به علت نقصان شخصیت، در اندازه دبیرکلی ناتو نیست.

واکنش احتمالی مکرون به نامزدی جانسون

 منبع خبری این نشریه انگلیسی در وزارت دفاع انگلیس نسبت به انتصاب احتمالی جانسون به عنوان دبیرکل این  ائتلاف نظامی ابراز  تردید کرد و گفت که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می تواند چنین انتصابی را وتو کند.

این مقام وزارت دفاع انگلیس بدون افشای نامش به تلگراف گفت: حقیقت این است که نمایندگان ناتو باتصمیم یکپارچه منصوب می شوند و هرکشوری قادر است تا این داوطلبی را  وتو کند، آیا تصور می کنید امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه،  بوریس جانسون را برای احراز پست دبیر کلی ناتو معرفی می کند، این یک چالش برای طرف انگلیس است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل فعلی ناتو است، در سال ۲۰۱۴ برای مدت ۵ سال به این سمت منصوب شد و در سال ۲۰۱۹ نیز ماموریت وی در این سمت تا اکتبر ۲۰۲۲ تمدید شد، در ۲۴ مارس و در پی وقوع  جنگ روسیه علیه اوکراین، کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفتند که استولتنبرگ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در این سمت  باقی بماند.

بوریس جانسون ۱۶ تیر ماه پس از استعفای ۵۷ نفر از اعضای کابینه به صورت رسمی از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد تا روند انتخاب جانشین او آغاز شود، اما وی با این حال در سخنرانی مقابل دفتر نخست وزیری نه از عملکرد خود عذرخواهی کرد و نه اسمی از استعفا برد، بلکه تصمیم برای واگذاری قدرت را به «اراده» حزب محافظه‌کار برای تعیین رهبر جدید نسبت داد و تصریح کرد از اینکه به‌ناچار «بهترین شغل دنیا» را ترک می‌کند، بشدت ناراحت است؛ جانسون قرار است ۱۴ شهریورماه  از مسند نخست وزیری انگلیس کنار برود .

https://irna.ir/xjK۶kK

**کارشکنی سنای آمریکا در زمینه خرید انرژی چین از روسیه

سنای آمریکا همزمان با تقویت همکاری‌ها بین مسکو و پکن و ایجاد یک جبهه قوی در مقابل تحریم‌های غرب علیه کرملین، به دنبال اعمال تحریم‌ها بر خرید نفت و دیگر محصولات انرژی چین از روسیه است.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

دفتر مارکو روبیو سناتور آمریکایی اعلام کرد که وی همراه با دیگر هم‌حزبی‌های خود از جمله ریک اسکات سناتور فلوریدا و کوین کارمر سناتور داکوتای شمالی لایحه‌ای را به مجلس سنا ارائه کرده اند که بر اساس آن هر نهادی که تانکرهای حامل نفت یا گاز طبیعی از روسیه به چین را بیمه یا ثبت کند، مجازات شود.

شبکه خبری بلومبرگ با اعلام این خبر افزود: این پیشنهاد احتمال تصویب و دریافت رای را از سوی سنای در کنترل دموکرات‌ها دارد. این بر خلاف سیاست دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا است که به دنبال حفظ عرضه نفت و محدود کردن درآمد روسیه از محل فروش انرژی است.

امسال واردات نفت خام چین از روسیه افزایش پیدا کرده زیرا پکن به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان بشکه‌های نفت خام که اروپایی‌ها از خرید آن اجتناب کردند، را با تخفیف برداشتند. قطع جریان نفت خام روسیه به چین می‌تواند پکن را در رقابت شدیدتر با دیگر خریداران بزرگ مانند هند برای خرید از خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دهد و احتمالا قیمت‌ها را افزایش دهد.  

 جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا طرح سقف قیمت برای نفت روسیه را مطرح کرده که به خریداران اجازه ادامه استفاده از نفت این کشور را می‌دهد درصورتیکه آنها زیر قیمت بازار را پرداخت نمایند. دولت بایدن همچنان در حال کار بر روی این سیاست و در تلاش برای متقاعد کردن متحدان اروپایی خود برای اصلاح این رویکرد و ارائه ضمانت به آنها است که روسیه عرضه گاز به اروپا را متوقف نکند. 

وضعیت جنگ اوکراین بازارهای نفت را متلاطم کرده و باعث شده که بر اثر نگرانی‌های ناشی از حذف نفت روسیه از تجارت جهانی قیمت آن در سال جاری حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. با اینحال کشورهای اتحادیه اروپا روز گذشته (سه شنبه) متعهد شدند مصرف گاز را ۱۵ درصد کاهش دهند.

https://irna.ir/xjK۶nr

**ازبکستان سالانه ۶ میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان عرضه می‌کند

مقامات وزارت انرژی ازبکستان و دولت طالبان در جریان کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان همکاری در زمینه انرژی را مورد بررسی قرار دادند و مقرر شد ازبکستان سالانه شش میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان عرضه کند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

«شیرزد خوجائف» معاون وزیر انرژی ازبکستان در این نشست  در راستای بازسازی افغانستان اطلاعاتی را در مورد پروژه های مشترک انرژی به اشتراک گذاشت.

وی به پروژه سرمایه گذاری ۵۰۰ کیلوولت سرخان-پلی-خمری در خط انتقال برق افغانستان اشاره کرد که با بهربرداری شش میلیارد کیلووات ساعت برای این کشور انتقال داده می شود.

طول کل خط انتقال ۵۰۰ کیلوولت سرخان-پلی-خمری (خوجه-الون) ۲۴۵.۶ کیلومتر است. ۴۵ کیلومتر آن در خاک ازبکستان و ۲۰۰.۶ کیلومتر در خاک افغانستان است.

مجموع هزینه قرارداد پروژه سرخان-پلی-خمری در افغانستان ۱۰۰.۱ میلیون دلار اعلام شده  است.

در دسامبر ۲۰۲۰، شبکه های ملی برق ازبکستان و افغانستان قراردادی را در مورد طراحی، ساخت و بهره برداری از خطوط برق در افغانستان امضا کردند. از جولای ۲۰۲۱، اجرای این پروژه در افغانستان به دلیل بحران های سیاسی و اجتماعی به حالت تعلیق درآمده است.

ساخت شبکه انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت در خاک ازبکستان (۴۵ کیلومتر از پست برق سرخان تا مرز با افغانستان) تکمیل شده است و عنوان بخشی از این پروژه، طرفین توافق کردند که شروع کار ساخت و ساز در افغانستان را تا ۳۱ اگوست ۲۰۲۲ آغاز کنند.

انتظار می رود که شرکت افغانستانی  از سوی بانک  توسعه آسیایی برای این پروژه  حمایت مالی شود.

https://irna.ir/xjK۶hM

**معاون وزیرخارجه: دولت با تمام توان پیگیر موضوع برجام است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه دولت با تمام برجام را پیگیری می‌کند گفت: وزیر خارجه روزانه سه یا چهار بار با وزیران کشورهای عربی صحبت می‌کند، و این مساله پرقدرت دنبال می‌شود.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

مهدی صفری روز چهارشنبه در گردهمایی مبلغان ماه محرم، در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، همچنین افزود: عربستان تلاش دارد، که مذاکره‌های سیاسی خود را خیلی بازتر کند که از طرف ما نیز به این صورت است.

وی بیان داشت: با قطر رابطه خوبی داریم، و  ارتباطات تجاری با این کشور به ۲ میلیارد دلار رسیده و شاید هم تا سه میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت: استفاده کردن از کیش و قشم در دستور کارها است.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: در مورد بحرین نیز اطلاعی ندارم، ولی پیشرفتی در کار نیست.

صفری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در سیاست خارجی دولت سیزدهم، آرمان‌گرایی بر واقع‌گرایی غلبه دارد گفت: اگر ما جلوی آمریکا تعظیم کنیم، این واقع نگری است؟

وی تاکید کرد: کسی نگفته که ما با اروپایی‌ها کار نمی‌کنیم، سه چهار تا از حرکت‌های اقتصادی که انجام دادیم، در کشورهای اروپایی است.

وی یادآور شد: در اروپا انشقاق پیش می‌آید، و تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد، مجارستان در حال جدا شدن از غرب است، بلوک شرق‌هایی مثل اسلواکی و رومانی نیز دارند جدا می‌شوند و با سیاست‌های آمریکا موافق نیستند.

وی گفت: چه کسی گفته ما به اروپایی‌ها نگاه نمی‌کنیم؟، الان یک هیات بزرگ آلمانی به ایران آمدند که ما اشتباه کردیم و می‌خواهیم با شما کار کنیم، و ما هم گفتیم بفرمایید.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه من حاضرم با کارشناسی که این سوال را کرده، بحث کنم گفت: در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای خیلی از همین کارشناسان شروع کردند که چرا نگذاشتند، رئیس جمهوری ما صحبت کند، اما وقتی سخنرانی شد، همین کارشناسان سکوت کردند و هیچ کدام نظر ندادند.

صفری افزود: این کارشناسان الان می‌گویند، که چرا عضو شانگهای نشدیم، اما اگر عضو شویم نیز می‌گویند، چون شانگهای دستِ شماها بوده، ایران عضو شانگهای شد.

وی در ادامه افزود: از زمانی که سفیر روسیه بودم، گفتم که عضو شانگهای بشویم، یک عده‌ای گفتند، اگر عضو شانگهای بشویم، ناتو ناراحت می‌شود.

صفری همچنین اضافه کرد: عضو شانگهای نشدیم، بعد آمدیم و تلاش کردیم، شدیم عضو ناظر، بعد نیز با یک سکته‌های بیشتر، تازه عضو شدیم، اگر همان موقع عضو شده بودیم، پرقدرت‌تر از ازبکستان می‌توانستیم عمل کنیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیون دُز واکسن وارد و پول آن را هم بدون مشکلی پرداخت کرد گفت: اکنون در زمینه تولید واکسن خودکفا هستیم.

معاون وزیرخارجه در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه آمریکایی‌ها، روسیه و چین را قدرت‌های نوظهور می‌دانند گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه خود را قدرت مطلق بنامند، این کلام را مطرح می‌کنند، در صورتی که همواره روسیه قدرت نظامی و چین نیز قدرت اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گفتند فقط یک قدرت است، هیچ قطبی دیگری در دنیا نیست، این کلمات را خلق می‌کنند و ما هم متاسفانه به شکل خودکار آن را تکرار می‌کنیم، که این باعث می‌شود، دانشجویان ما برای رفتن به کشورهای غربی تشویق شوند.

صفری با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی برای ارز آوری و ایجاد شغل در کشور، هشت فاکتور را در نظر گرفتیم گفت: نخستین مورد برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی، توجه به صادرات است، همه می‌دانند که صادرات ارز وارد کشور می‌کند، و اقلام دانش‌بنیان نیز بخشی از این صادرات است.
  
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال موضوع صادرات شرکت‌های دانش بنیان را مورد تاکید قرار دادند گفت: صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سه ماهه نخست سال جاری به ۶۰۰ میلیون دلار رسید و تا آخر سال نیز به ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

صفری همچنین واردات را دومین عامل برای ایجاد شغل و ورود ارز به کشور ذکر کرد و گفت: ما از ۲ کشور کودشیمیایی وارد می‌کنیم، و با هر فرمی که بخواهند با ما بازی می‌کنند، از این رو در هشت ماه گذشته، ۲ یا سه منبع دیگر را برای واردات کود حتی از کشورهای اروپایی ایجاد کرده‌ایم، وقتی منبع واردات زیاد می‌شود، قیمت پایین نیز می‌آید و این برای کشور ارزآوری دارد.

وی انتقال تکنولوژی نرم‌افزاری را نیز از دیگر فاکتورهای ارزآوری دانست و گفت: در انتقال تکنولوژی سخت‌افزاری، مثلا ماشین تویوتا را وارد می‌کنیم و چهارتا قطعه را هم می‌سازیم، که به همین علت هم تاکنون نتوانستیم در خودرو خودکفا شویم.

وی در تبیین شیوه انتقال تکتولوژی نرم‌افزاری گفت: ما یک دارویی که در داخل تولید می‌کنیم، اگر مواد اولیه آن وارد نشود، نمی‌توانیم تولید کنیم، از ۲ کشور در دنیا ۳ مواد اولیه داروی شیمیایی وارد می‌کنیم.

این مقام وزارت خارجه بیان کرد: ما پتروشیمی‌های قوی داریم که به صورت حلقوی است، اگر بتوانیم یک یا دو قدم ببریم جلو، مواد اولیه را می‌توانیم پیدا کنیم، اما یک فرمولی دارد، که یا باید دانش آن را از خارج بگیریم یا در داخل تعریف کنیم که تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای امسال این فرمول را پیدا کردند، و ما به بخش پتروشیمی می‌دهیم و دیگر نیاز به خرید مواد اولیه و در نتیجه خروج ارز از کشور نداریم.

https://irna.ir/xjK۶kB

**لهستان قراردادی برای خرید جنگنده و تانک با کره‌جنوبی امضا کرد

لهستان امروز (چهارشنبه پنجم مردادماه) قراردادهای اولیه برای خرید جنگنده‌های تهاجمی سبک FA-۵۰، تانک‌های K۲ و هویتزر K۹ (نوعی سلاح توپخانه‌ای) ساخت کره‌جنوبی را با این کشور امضا کرد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

براساس این قرارداد، کره‌جنوبی ۴۸ فروند جنگنده FA-۵۰، ۹۸۰ تانک رزمی K۲ و ۶۴۸ هویتزر K۹ را برای دولت لهستان خواهد ساخت.

دولت لهستان می‌گوید که این قرارداد یکی از مهم‌ترین و بزرگترین، سفارشات دفاعی این کشور در سال‌های گذشته بوده است.

این قرارداد در زمانی امضا شده که لهستان در تلاش برای «پر کردن خلاء» ایجاد شده ناشی از تحویل سیستم‌های تسلیحاتی خود به اوکراین از زمان حمله روسیه به این کشور است.

دولت لهستان هنوز ارزش این قرارداد مهم تسلیحاتی را اعلام نکرده است.

براساس این گزارش، روند تحویل ۱۸۰ تانک K۲ در سال جاری آغاز خواهد شد و ۸۰۰ فروند دیگر نیز قرار است در داخل لهستان تولید شود. لهستان همچنین برنامه دارد تا اولین ۴۸ هویتزر K۹ خود را تا پایان سال انجام داده و ۶۰۰ فروند دیگر را نیز بعد از آن تحویل بگیرد.

لهستان یکی از اعضای ناتو و همسایه اوکراین است که تلاش دارد برای مقابله با تهدید احتمالی روسیه امنیت دفاعی خود را افزایش دهد.

ورشو از زمان حمله روسیه به اوکراین، تعدادی سلاح از زرادخانه های خود به اوکراین ارسال کرده و در تلاش برای جایگزین کردن آنها است.  

این قرارداد، بزرگترین قرارداد فروش جنگنده‌های FA-۵۰ است و دولت کره‌جنوبی برنامه دارد تا علاوه بر تحویل اولین اسکادران از این نوع جنگنده‌ها تا اواسط سال آینده میلادی به لهستان، یک مرکز تعمیر و نگهداری نیز در این کشور به منظور اطمینان از کار عملیاتی آن ایجاد کند. ایجاد یک مرکز آموزشی برای خلبانان لهستانی نیز از دیگر برنامه‌های کره‌جنوبی در لهستان عنوان شده است.

https://irna.ir/xjK۶rQ

**وزیر خارجه امارات بر تحکیم روابط کشورش با ایران تاکید کرد

وزیر امور خارجه امارات بر تحکیم روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

خبرگزاری دولتی امارات (وام) امروز چهارشنبه جزئیاتی درباره محتوی تماس تلفنی شب گذشته بین وزرای خارجه امارات و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

برپایه این گزارش، شیخ «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی امارات در گفت و گوی تلفنی با «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران گفت: تمایل امارات متحده عربی تحت رهبری شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» به ارتقای امنیت و ثبات منطقه و برآورده کردن آرزوهای مردم منطقه برای توسعه و پیشرفت و حمایت از تمام تلاش‌های انجام شده در این زمینه است. 

به نوشته وام، در این تماس تلفنی دو طرف در مورد تحکیم روابط دوجانبه بین دو کشور و همچنین تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کردند.  

بر اساس این گزارش، شیخ عبدالله بن زاید همچنین در این تماس تلفنی با همتای ایرانی خود زمینه‌های همکاری مشترک و راه‌های پیشبرد آن‌ها برای دستیابی به منافع مشترک دو کشور را مورد بررسی قرار داد. 

وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه شب با اعلام تماس تلفنی با وزرای امور خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و عراق، سیاست همسایه محور را اولویت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود.  

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این گفتگوها آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم را تشریح کردم و با اشاره به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای بازماندن پنجره دیپلماسی گفتم که مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است.  

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به من گفتند از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال آنهاست.  

امیرعبداللهیان یادآور شد: از دیگر مسائلی که در این گفتگوها مطرح شد مشکلات محیط زیستی بود که معتقدیم معضل مشترکی است که با برنامه ریزی دقیق منطقه ای قابل حل است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آقای عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات به من گفت خیر و عزت ایران برایشان مهم است، به ایشان گفتم قطعا این نگاه راهبردی متقابل است و فرصت های اقتصادی بی شماری برای دو ملت فراهم است که می شود از آنها به طور مطلوبی بهره برد.  

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هر چند به تمامی برادران هشدار دادم حضور رژیم اشغالگر در منطقه باعث بی ثباتی خواهد شد اما از درایت دوستان در تلاش اخیرشان برای باطل کردن نقشه های شوم این رژیم در نشست اخیر جده تشکر کردم.

وی افزود: همانطور که مبنای اصلی سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباط با تمام کشورها به ویژه روابط حسنه با همسایگان است، به تجربه دریافته ایم دخالت کشورهای بیگانه در این منطقه همیشه مضر بوده است و راه پیشرفت و ثبات منطقه، همکاری کشورهای منطقه خواهد بود.

https://irna.ir/xjK۶q۴

**مبتلایان روزانه کرونا در ژاپن به بیش از ۲۰۹ هزار نفر رسید

تعداد مبتلایان موج هفتم کرونا در ژاپن، از نوع بسیار قابل انتقال اومیکرون BA.۵، برای اولین بار از مرز ۲۰۹ هزار گذشت.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

طبق آماری که بر اساس گزارش های مقامات محلی ثبت شده است، تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در ژاپن به ۲۰۹ هزار نفر رسید. رکورد قبلی در هفته گذشته حدود ۲۰۱ هزار نفر ثبت شده بود. با وجود شیوع مجدد ویروس، این کشور محدودیتی برای رفت و آمد مردم اعمال نکرده است.

بیش از نیمی از ۴۷ استان کشور ژاپن از جمله هوکایدو و کیوتو، روز چهارشنبه رکورد تعداد موارد ابتلا را ثبت کردند.

توکیو ۲۹۰۳۶ مورد دیگر مبتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرد. استان اوزاکا ۲۱۸۶۰ مبتلای جدید را ثبت کرد که برای اولین بار در حدود سه ماه گذشته هشدار خود را به بالاترین سطح رساند و از افراد مسن خواست که از گردش های غیرضروری خودداری کنند زیرا در معرض افزایش خطر ابتلا به علائم شدید کرونا هستند.

به گفته وزارت بهداشت ژاپن، تعداد کل مبتلایان این کشور برای هفته منتهی به سه شنبه تقریباً دو برابر شده است.

«شیگیوکی گوتو» وزیر بهداشت، کار و رفاه در نشستی با هیئت مشاوران و متخصصان این وزارتخانه گفت: «تعداد مبتلایان جدید به طور مداوم با سرعتی زیاد به بالاترین سطح خود در سراسر ژاپن، رسیده است.»

https://irna.ir/xjK۶sv

**لاوروف: غربی‌ها با مسدود کردن دارایی‌های کشورها از آنان انتقام می‌گیرند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در سخنانی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی گفت که آمریکا و اتحادیه اروپا می توانند دارایی های هر کشوری که آنها را می آزارد، مسدود کنند همانگونه که با مسکو این کار را کردند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا به درخواست واشنگتن، تصمیم به مسدود کردن دارایی های روسیه گرفته و اکنون به طور جد امکان یک فرآیند قانونی برای هموار کردن مسیر مصادره پول این کشور را بررسی می کنند.

لاوروف ادامه داد: چه کسی می داند، اگر فردا از دست کس دیگری عصبانی شوند، می توانند همین کار را بار دیگر انجام دهند.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین تاکید کرد که در شرایط کنونی، تکیه بر دلار آمریکا به عنوان ابزاری برای حمایت از اقتصاد جهانی، غیرممکن بود.

وی گفت جای تعجب ندارد اگر کشورهای بیشتری به سوی استفاده از ارزهای جایگزین و ملی حرکت می کنند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و چندین کشور دیگر، مسکو را با تحریم‌های مالی روبرو کردند. اتحادیه اروپا بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارایی افراد ثروتمند روسی را در این کشورها مسدود کرده است که ارزش آنها معادل ۷ میلیارد دلار است.

همچنین بر اساس اعلام کاخ سفید، خزانه‌داری آمریکا کشتی‌ها و هواپیماهایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را که متعلق به افرادی است که گمان می‌رود روابط نزدیکی با کرملین دارند، تحریم و مسدود کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjK۶sR

**نخست وزیر رژیم صهیونیستی با شاه اردن دیدار کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری از قبل اعلام نشده به امان رفت و با شاه اردن دیدار کرد.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

«عبدالله دوم» شاه این کشور امروز (چهارشنبه) در کاخ الحسینیه در امان با «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو کرد.  

بر اساس این گزارش، «عبدالله دوم» در این دیدار بر ضرورت یافتن یک افق سیاسی برای دستیابی به صلحی عادلانه، جامع و پایدار بر اساس راه حل دو کشور و تقویت امنیت، ثبات و توسعه منطقه‌ای که فلسطینی‌ها باید بخشی از آن باشند، تاکید کرد. 

وی با اشاره به اهمیت تکیه بر سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، بر لزوم حفظ آتش بس همه جانبه در روزهای آینده و احترام به وضعیت تاریخی و قانونی در قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی آن تاکید کرد. 

دو طرف درباره تعدادی از موضوعات به ویژه انتخابات آینده رژیم اسرائیل و تأثیر آن بر شانس از سرگیری مذاکرات صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تبادل نظر کردند. 

انتخابات رژیم صهیونیستی اول نوامبر آینده برگزار می‌شود. 

مذاکرات سیاسی بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی در سال ۲۰۱۴ پس از اصرار طرف فلسطینی بر توقف شهرک‌سازی توسط رژیم اسرائیل به عنوان شرط از سرگیری آن، متوقف شد.

پیشتر شاه اردن روز یکشنبه هفته جاری در امان با « محمود عباس »  رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و درباره احتمال تاثیرگذاری انتخابات آینده رژیم اسرائیل بر مسیر مذاکرات صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها گفت و گو کرده بود.

https://irna.ir/xjK۶sW

**سازمان ملل: ۱۳ میلیون کودک در افغانستان به کمک فوری نیاز دارند

اداره حفاظت از کودکان سازمان ملل متحد (save the children) می‌گوید که از ۲۴.۴ میلیون نیازمند کمک در افغانستان ۱۳ میلیون نفر کودک هستند.

از اعلام آمادگی برای احیای توافق هسته ای تا اعتصاب کارکنان لوفت هانزا

اداره حفاظت از کودکان سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه پنجم مردادماه) با انتشار گزارشی اعلام کرد که براساس پیش‌بینی‌های بین ماه‌های جولای تا سپتامبر سال جاری دست کم ۱۸.۹ نفر از جمله ۹.۲ میلیون کودک با ناامنی غذایی اضطراری یا بحرانی رو به رو خواهند شد.

به گفته این نهاد، ۹۷ درصد افغان‌ها امسال در خطر سقوط به زیر خط فقر قرار دارند.

گزارش اداره حفاظت از کودکان سازمان ملل متحد افزوده است، در حال حاضر ۱.۱ میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان دچار سوءتغذیه حاد هستند.

بر اساس این گزارش، هشت میلیون کودک برای دسترسی به آموزش در افغانستان، نیاز به حمایت دارند و ۱۰ میلیون کودک هم در صورت عدم پرداخت حقوق معلمان در معرض خطر ترک آموزش هستند.

در همین حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف نیز گفته است که ۴.۵ میلیون کودک در افغانستان به سلامت روانی نیاز دارند.

این نهاد همچنان هشدار داده که افغانستان با شیوع بیماری‌های متعدد از جمله کووید۱۹، سرخک، اسهال آبکی حاد (AWD) و تب دنگی مواجه است.

https://irna.ir/xjK۶tn
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha