۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 2048
کد خبر: 84835349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت توجه به نوسانات بورس برای وثیقه‌گذاری سهام

تهران- ایرنا- دادستان کل کشور با درخواست از سازمان بورس برای اتصال سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک به قوه قضاییه، گفت: برای استفاده از سهام به عنوان وثیقه، باید به نوسانات بورس توجه کنیم.

به گزراش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حجت الاسلام‌والمسلمین «محمدجعفر منتظری» در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند (ستاره) اظهار داشت: یک از اصول مهم و قابل توجه در سند تحول دولت که ٢ سالی است به مرحله اجراردر آمده است استفاده از فناوری به روز و هوشمند سازی بخش هایی است که امکان استفاده از آنها در دستگاه قضایی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه اهتمام جدی نسبت به این موضوع در دستگاه قضایی وجود داشت و تا امروز موقعیت های جدی را در این راستا شاهد بودیم و مردم هم می توانند از این فناوری که موجب تسهیل فعالیت آنها می شود، استفاده کنند.

منتظری تاکید کرد: هر چه بتوان در بخش قضایی امکان استفاده از سامانه الکترونیک را گسترش دهیم به طور حتم به نفع مردم و دستگاه قضایی خواهد بود.

دادستان کل کشور اظهار داشت: انتظار داریم دولت و محلس بتوانند در حوزه گسترش این مساله کمک کنند.

وی افزود: موضوعی که امروز در دستور کار قرار گرفت و قرار است اجرایی شود، اقدام خوبی بود و مورد استقبال ما قرار گرفت و بهتر است بررسی تخصصی بیشتری در این زمینه صورت گیرد که از این سامانه در چه گستره ای می توان استفاده کرد.

حجت‌الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه مشکلاتی که همیشه در دستگاه قضایی داشتیم در نهایت به وثیقه سهام منجر می شد، گفت: گاهی دسترسی به سند در بحث فرآیندهای اداری در دستگاه قضایی مشکل ساز بود و تا چند روز طول می کشید که کار قانونی توثیق انجام شید.

دادستان کل کشور اظهار داشت: قاضی هم بنا بر وجود برخی دلایل نم توانست به دلیل پیگیری ها برای توثیق سهام فرد را آزاد کند و به دلیل توثیق سهام محبور به زندانی کردن فرد بود.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی تمایلی به زندانی کردن افراد ندارد اما قاضی به دلیل موازین قضایی ناچار به بازداشت فرد می شود؛ بنابراین این اقدامی تصمیم مبارکی بود که در دستور کار قرار گرفت زیرا می تواند از زندانی کردن افرادی که ضرورت ندارد جلوگیری کند.

منتظری با تاکید بر اینکه این اقدام باید با توسعه همراه شود، گفت: همیشه در آغاز مار با برخی از معضلات همراه هستیم که این موضوع موردی ندارد و در حین کار مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

دادستان کل کشور گفت: طبق وعده های داده شده قرار بر این است تا در مدت ١ ماه همه نیازها برطرف شود و همه مراجه قضایی کشور بتوانند از طرح استفاده کنند و توسط سازمان بورس از وثیقه سهام استفاده کنند.

وی ادامه داد: درخواستی که از سازمان بورس و اوراق بهادار داریم این است که این سامانه را به قوه قضاییه متصل کند تا رصد و دسترسی به اطلاعات متقاضیان توثیق سرمایه و سهام فراهم شود. ضمن اینکه قوه قضاییه در راستای توسعه این سامانه از هیچ همکاری ای کوتاهی نخواهد کرد.

منتظری اظهار داشت: اگر سهامداری چه حقیقی و چه حقوقی قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به‌عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری که می تواند حقیقی یا حقوقی باید، توثیق کند. 

دادستان کل کشور گفت: این موضوع درباره دریافت وام از بانک های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) هم امکان‌پذیر است و سهامداران با توجه به مراحل تعریف شده در این بانک ها هم می توانند با توثیق از دریافت تسهیلات بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: به نوسان بورس هم در این زمینه باید توجه کنیم که این نوسانات معادل ٥٠ درصد باشد یا بیشتر که به محض کسب نتیجه آن را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

حجت الاسلام منتظری گفت: در مساله توقیق سهام احتمالا لازم به وجود سند نیست بلکه از خودرو و طلا می توان استفاده کرد، هر آنچه که مالکیت داشته باشد و قاضی بتواند حق طرف را تامین کند استفاده خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha