۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84835036
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پلیتیکو: تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه کارساز نیست

تهران- ایرنا- نشریه پولیتیکو با بیان اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه سبب کاهش عرضه نفت شده، اذعان کرد که فشارهای اقتصادی اروپا و آمریکا نمی‌تواند ضربه کارسازی به اقتصاد این کشور وارد کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه پولیتیکو، داده‌های جدید نشان می‌دهد که تحریم‌های غرب اگرچه به اقتصاد روسیه ضربه زده، اما خزانه کرملین به لطف افزایش قیمت‌ کالاها همچنان مملو از پول نقد است.

بر اساس برآوردهای کرملین به نقل از روزنامه "ودوموستی" چاپ روسیه، اگرچه صادرات نفت، گاز و فلزات روسیه در ماه گذشته به دلیل تشدید تحریم‌های بین‌المللی به میزان قابل توجهی کاهش یافته، اما روند افزایشی بهای نفت تاثیر آن بر درآمدهای مسکو را کم کرده‌ است.

به ادعای این نشریه آمریکایی، از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم های غرب، مسکو در مورد صادرات و آمارهای مالی خود سکوت کرده است. دولت روسیه حتی مدعی است که اقتصاد کشورش در حال رونق است و تحریم ها برای غرب پیامدهای سنگین تری دارد.

با این حال، مشخص است که تحریم‌ها و تلاش روسیه برای استفاده از صادرات انرژی به عنوان یک سلاح سیاسی تاثیرگذار بوده است.

بازار نفت از ماه می تا ژوئن (اردیبهشت تا خرداد) به خوبی شاهد کاهش عرضه ۱۳ درصدی بوده و  از ۱۸.۹ میلیون به ۱۶.۵ میلیون تن رسیده است. اما درآمد نفتی روسیه از ۱۰.۲ میلیارد یورو به ۱۰.۵ میلیارد یورو نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش نشان می دهد.

صادرات گاز روسیه نیز در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) در مقایسه با سال گذشته حدود یک چهارم کاهش یافت، اما درآمد آن در مقایسه با سال گذشته از ۳.۶ میلیارد دلار به ۱۱.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. بهای نفت خام نیز در حال حاضر نزدیک به دو برابر سال گذشته بوده و قیمت گاز طبیعی حدود ۶ برابر شده است.

حتی براساس داده های خود روسیه نیز تحریم های غرب اگرچه ضربه به اقتصاد این کشور را تائید می کند، اما درباره اثربخشی آن پرسش‌هایی ایجاد می‌کند.

«ماریا شگینا» عضو ارشد موسسه مرکز مطالعات استراتژیک (اندیشکده مستقر در آمریکا) می گوید اگرچه تحریم نفت روسیه به عنوان بخشی از کارزار فشار بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین سبب کاهش صادرات نفتی این کشور شده، اما افزایش چشمگیر بهای نفت تاکنون به نفع کرملین تمام شده است.

ماه گذشته میلادی، «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا گفت که دندان تحریم‌های اتحادیه اروپا اقتصاد روسیه را درهم می شکند و تاکید کرد کاهش اتکا به انرژی روسیه خزانه جنگی پوتین را خالی می کند.

اما بر اساس پیش‌بینی‌های دولت روسیه که در گزارش روزنامه ودوموستی هم آمده است، درآمد دولت روسیه از نفت و گاز در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد یافت. در سال‌جاری میلادی نزدیک به ۴۱ درصد از بودجه دولت از فروش نفت و گاز بدست آمده که چیزی حدود ۱۷۰ میلیارد یورو برآورد شده، در حالیکه این رقم در سال گذشته ۳۵.۸ درصد بوده است.

از نظر «الکساندر گابویف» تحلیلگر ارشد اندیشکده کارنگی این سوال که آیا تحریم ها کارساز هستند یا نه، به دریافتی که از معنای کلمه "کارساز" داریم باز می گردد.

وی با بیان اینکه اقتصاد روسیه به طور قطع وارد رکود خواهد شد و بخش‌های مخابرات، تولید تسلیحات و تولید نفت هم تحت تاثیر قرار می گرد، چراکه از دسترسی به فناوری پیشرفته غربی محروم می شوند، ادامه داد: اما آیا [سیاست تحریم‌ها] محاسبات کرملین را تغییر می‌دهد و فشار کافی بر روسیه وارد می کند تا کرملین سیاست خود را در قبال اوکراین تغییر دهد؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha