۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷
کد خبر: 84834890
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سی ان ان: آمریکا نگران تضعیف موضع اروپا در برابر روسیه است

تهران- ایرنا- در پی کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا و احتمال کمبود گاز در زمستان، یک مقام ارشد حوزه امنیت انرژی آمریکا با هدف برنامه‌ریزی اضطراری و به دلیل هراس واشنگتن از تضعیف موضع اتحادیه اروپا در مقابل روسیه به پاریس سفر کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، «آموس هولشتاین» مشاور ارشد امنیت انرژی ایالات‌متحده برای گفت‌وگو بر سر برنامه ریزی اضطراری اروپا و آمریکا در شرایط کمبود گاز در زمستان به پاریس و سپس بروکسل می رود.

این شبکه خبری به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت «جو بایدن» نگران است که کمبود گاز ناشی از کاهش عرضه روسیه، سبب تضعیف اتحادیه اروپا در برابر مسکو شود.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به سی‌ان‌ان گفت: تاثیر کمبود گاز بر اروپا می‌تواند بر آمریکا هم تاثیر بگذارد و قیمت گاز و برق را افزایش دهد و آزمون بزرگی برای مقاومت و اتحاد اروپا در برابر روسیه خواهد بود.

در سفر این مقام آمریکایی قرار است درباره راه‌های افزایش تولید انرژی هسته‌ای هم بحث و تبادل نظر صورت گیرد. آمریکا به ویژه امیدوار است دولت آلمان را متقاعد کند که در برنامه های خود برای حذف تدریجی انرژی هسته ای تجدیدنظر کند و فعالیت سه نیروگاه ه هسته ای را گسترش دهد.  

«گازپروم» غول انرژی روسیه اخیرا اعلام کرد که مجبور است عملیات یک توربین دیگر ساخت زیمنس را متوقف کند و فعالیت آن به منظور انجام تعمیرات باید متوقف گردد. این سبب شده تا ظرفیت ایستگاه کمپرسور "پورتووایا" (در ساحل دریای بالتیک) به نصف برسد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در اظهاراتی نسبت به کاهش عرضه گاز به اروپا هشدار داده بود.  

خط لوله نورد استریم از اواسط ژوئن (اواخر خرداد) تنها با ۴۰ درصد ظرفیت (۶۷ میلیون متر مکعب در روز) به دلیل تاخیر در بازگشت یک توربین زیمنس که برای تعمیر به کانادا فرستاده شده بود، کار می کند. هرچند پس از درخواست‌های متعدد آلمان، کانادا با بازگرداندن توربین تعمیر شده در تاریخ ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) موافقت کرد. با این حال، گازپروم می‌گوید هنوز مسائل حل‌نشده‌ای در مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس وجود دارد که باید قبل از حمل و نصب توربین در روسیه حل شود.

از سوی دیگر کمیسیون اروپا می‌گوید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تجهیزات ترانزیت گاز را در بر نمی‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha