راه‌های برون رفت از بحران، از درون افغانستان آغاز می‌شود

تهران - ایرنا - حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به اشاره به نشست بین المللی تاشکند درباره افغانستان در صفحه توئیترش نوشت: در این نشست تاکید شد که راه های برون رفت افغانستان از بحران، صرفا از داخل این کشور آغاز می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کاظمی قمی نوشت: این آمادگی در جامعه جهانی و همسایگان وجود دارد تا تعامل فعالی را جهت برون رفت از بحران با مقامات و مردم افغانستان آغاز کنند.

سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه ایران در امور آسیای جنوبی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: کنفرانس تاشکند حرف جدیدی در مقایسه با نشست وزرای‌خارجه همسایگان افغانستان نداشت و در واقع تکرار محتوای مطالب نشست همسایگان با ادبیاتی متفاوت‌ و با سخنرانان جدید بود.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان

موسوی نوشت: نشست تاشکند تلاشی برای یافتن راه حل برای مشکلی ملی در محیط بین المللی بود ولی مشکل باقی ماند. فقط با مشروعیت ملی مشکل ملی حل می شود.

نشست بین المللی تاشکند با موضوع «امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان» روز گذشته برگزار شد و شب گذشته با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

کاظمی قمی: راه‌های برون رفت از بحران، از درون افغانستان آغاز می‌شود

یکی از خواسته های مقامات حکومت طالبان که در این نشست حضور داشتند، پایان تحریم های آمریکا علیه مردم افغانستان و آزاد سازی دارای های آنها بود.

 امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در سخنان روز گذشته خود در کنفرانس تاشکند با تاکید بر ضرورت آزادسازی بی قید و شرط دارایی های افغانستان از سوی آمریکا، گفت که تحریم‌های اقتصادی آمریکا، فعالیت‌های نهادهای مختلف این کشور را فلج کرده و مردم افغانستان قربانی اصلی این تحریم ها هستند.

متقی گفت: علاوه بر اینکه کشور ما از 20 سال جنگی که آمریکا بر مردم افغانستان تحمیل کرد،رنج می برد ، از طرفی هم تحت تحریم اقتصادی آمریکا هستیم که یکی از عوامل اصلی فقر در کشور ما است. این اقدامات نه تنها مانع از سرمایه گذاری ها و حمایت های مالی خارجی شده، بلکه باعث اختلال در فعالیت های سیستم های مالی و بانکی ما شده که در نهایت، معیشت و زندگی مردم را با مشکلات مواجه می کند.

در همین حال ، توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در سخنانی در نشست تاشکند، با تکرار وعده توخالی برای آزادسازی دارایی های این کشور جنگ زده، مدعی شد واشنگتن آماده گفت و گو با طالبان در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان است.

این مقام امریکایی گفت نهادهای بین‌المللی باید از طریق گفتگو با طالبان مطمئن شوند که در این زمینه شفافیت وجود دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha