۵ مرداد ۱۴۰۱، ۳:۵۸
کد خبرنگار: 2451
کد خبر: 84834630
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

افزایش ۵۰ درصدی صادرات افغانستان در سه ماه نخست سال مالی

تهران - ایرنا- اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از افزایش صادرات این کشور در سه ماه نخست سال مالی خبر می‌دهد. آمارهای این اتاق نشان می‌دهند که صادرات افغانستان در مقایسه به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از طلوع نیوز، طبق آمارهای این اتاق در سه ماه نخست به ارزش بیش از چهارصد میلیون دلار از محل  صادرات به ویژه از صادرات به پاکستان و هند ثبت شده است.

محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت:  تقریباً 19 هزار تُن میوه تازه صادرات کرده ایم و تقریباً یک میلیون و هشت صدو پنجاه هزار تُن تنها زغال سنگ صادرات داشتیم.»

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گوید که این وزارت می‌کوشد تا صادرات افغانستان را به کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان، ترکمنستان و ایران نیز افزایش دهد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گفت: بیشتر صادرات ما به هند و پاکستان است چون فصل جاری، فصل میوه های تازه است.

 بازرگانان افغان تاکید می‌ورزند که باید کریدورهای هوایی دوباره فعال شوند تا سهولت‌های بیشتر در صادرات شان به ویژه صادرات خشکبار فراهم شوند.

محبوب الله محمدی، بازرگان افغان گفت: مشکلات زیادی فرا راه صادرات کشور هنوز هم وجود دارند که یکی از مشکلات ، نبود برنامه منظم صادراتی به کشورهای چین، امریکا و اروپا و کشورهای عربی است و مشکل دوم کریدور هوایی است؛ ما اگر صادرات خود را از راه ترانزیت از طریق پاکستان انجام می‌دهیم تمامی تاجران ما با مشکلات ترانزیتی روبه‌رو می‌شوند.»

طبق آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در سال 1400 شمسی، میزان صادرات افغانستان به خارج  از کشور بیش از یک میلیارد دلار بود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha