۷۰ درصد توان شرکت آب و برق کیش با گاز فعالیت می کند

کیش - ایرنا - معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش گفت: در راستای افزایش راندمان و حفاظت از محیط زیست هم اکنون ۷۰ درصد توان این شرکت در تولید انرژی الکتریسیته با گاز فعالیت می کند.

مهدی توسل سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حداکثر توان تولید برق این شرکت با هشت واحد نیروگاهی  ۱۷۸ مگاوات است که هم اکنون ۶ واحد از نیروگاه های آن با توان ۱۲۵ مگاوات با انرژی گاز فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه شرکت آب و برق کیش در تلاش است در آینده نزدیک تمام سوخت مورد نیاز خود را از گازوئیل به گاز تغییر دهد افزود: همواره استفاده از سوخت گازوئیل به‌جای گاز جهت خوراک لازم توربین‌های گازی آسیب‌های جبران ناپذیری در پی داشته که با انتقال گاز از خط هفتم سراسری به نیروگاه های این شرکت باعث کاهش بخشی از این معضلات زیست محیطی شده است.

توسل افزود: یکم تیر امسال گاز خط هفت سراسری به نیروگاه شرکت آب و برق کیش به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف کننده گاز وصل شد و در حال حاضر مصرف روزانه گاز به حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار مترمکعب رسیده است.

معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش یادآور شد: عملیات گازرسانی به شرکت آب و برق کیش در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌های مختلف شدت بیشتری گرفت که در نهایت با اجرای ۹۰ کیلومتر خط ۵۶ اینچ در سرزمین اصلی، ۱۸ کیلومتر خط ۳۲ اینچ دریایی و ۶ کیلومتر خط ۲۰ اینچ در جزیره کیش گاز خط هفتم سراسری کشور را به نیروگاه این شرکت رساند.

وی با بیان اینکه شرکت آب و برق کیش برای استفاده از گاز، از سال گذشته تمهیداتی انجام داده که احداث ایستگاه گاز ورودی به واحدهای نیروگاهی از مهمترین آنها است ادامه داد: این ایستگاه علاوه بر فیلتراسیون گاز وظیفه تنظیم فشار و حجم گاز ورودی را دارد تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد ریال برای شرکت آب و برق کیش هزینه در برداشته است، با توجه به ظرفیت این ایستگاه تا ۱۰ سال آینده هم جوابگوی نیازها خواهد بود.

توسل گفت: با هماهنگی صورت گرفته با شرکت گاز هرمزگان و پرداخت هزینه انشعاب گاز توسط شرکت آب و برق کیش در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال جهت دریافت گاز و استفاده از سوی این شرکت هزینه شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخصه‌های استفاده از گاز جهت سوخت نیروگاه کیش، کاهش آلودگی محیط زیست در کیش بوده که معادل یک میلیون مترمکعب گازی که اکنون مصرف می‌شود، سوخت گازوئیل حذف شده که کمک بزرگی به خفاظت از محیط زیست است.

معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش: یادآور شد: افزایش راندمان و توان تولیدی از دیگر مزیت‌های استفاده از سوخت گاز بوده به‌طوری که در پیک بار تابستان واحدها از پایداری خوبی برخوردار بودند و هیچگونه خاموشی طی ماه گذشته به شبکه وارد نشده است

استفاده از خط انتقال گاز هفتم سراسری در شرکت آب و برق کیش در مرحله بهره برداری آزمایشی بوده و قرار است این طرح به‌زودی با حضور مسوولان ارشد کشور به بهره برداری برسد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha