۵ مرداد ۱۴۰۱، ۴:۵۷
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84834560
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر دفاع ترکیه: برای انتقال سوخت اوکراین تلاش می کنیم

تهران-ایرنا-خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه سه‌شنبه شب درخصوص توافق استانبول در مورد صادرات غلات اوکراین گفت که برای امضای توافقی در خصوص انتقال سوخت مشابه توافق انتقال غلات اوکراین برای حل بحران جهانی تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، اکار به شبکه خبری الجزیره قطر گفت: مانعی در راه توافق انتقال غلات اوکراین وجود ندارد و انتظار داریم که کشورهای ذیربط به تعهدات خود عمل کنند.

وی افزود: ترکیه همواره برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه میان روسیه و اوکراین اقدام می‌کند و درخصوص کمک‌های بشردوستانه با آنان درحال صحبت کردن است.

آکار اظهار کرد:  اجرای توافق انتقال غلات اوکراین آغاز شده و به زودی خبر نخستین کشتی که بندر اوکراین را ترک کرده است، خواهیم شنید.

وی ادامه داد: برای ایجاد طرحی امن جهت انتقال غلات تلاش می کنیم و بازرسی کشتی‌ها در بنادر اوکراین انجام خواهد گرفت.

وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد: در روند بازرسی کشتی‌های حامل غلات در اوکراین، نمایندگان ترکیه و سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت.

وی اظهار کرد: اوکراینی ها کشتی‌ها را از طریق گذرگاه‌هایی که از مین پاکسازی شده اند، راهنمایی خواهند کرد و نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای خارج شدن نخستین کشتی حامل غلات از بنادر اوکراین اقدام می‌کنند.
آکار هدف مرکز هماهنگی در استانبول را تضمین عبور کشتی‌های حامل غلات بدون مانع اعلام کرد و افزود: عمل کردن به توافق استانبول ۱۲۰ روز ادامه خواهد یافت و درصورت عدم مخالفت هیچ یک از طرفها، ادامه می‌یابد.
آکار اظهار کرد: کشتی‌های حامل غلات به صورت امن در دریای سیاه به سوی شهر استانبول رهسپار خواهند شد.

توافقنامه صادرات غلات از کی یف  روز جمعه اول مردادماه  توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد. براساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود، اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

کشورهای غربی قصد داشتند تا با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، انتقال غلات از اوکراین را ضمانت کنند.

 آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد این توافقنامه را نور امید، آرامش و یک فرصت دانست و گفت که سند یادشده، «به جلوگیری از فاجعه کمبود مواد غذایی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.»

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha