وعده توخالی آمریکا به طالبان؛ آماده گفت‌وگو برای آزادسازی پول افغانستان هستیم

تهران- ایرنا- نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان روز سه شنبه در سخنانی در نشست تاشکند درباره افغانستان، با تکرار وعده توخالی برای آزادسازی دارایی های این کشور جنگ زده، مدعی شد واشنگتن آماده گفت و گو با طالبان در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری جمهور افغانستان، «توماس وست» که امروز سه‌شنبه (۴ مرداد) در نشست تاشکند صحبت می‌کرد، گفت نهادهای بین‌المللی باید از طریق گفتگو با طالبان مطمئن شوند که در این زمینه شفافیت وجود دارد.

این مقام امریکایی درحال این وعده را تکرار کرده است که امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در سخنان امروز خود در کنفرانس تاشکند تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا، فعالیت‌های نهادهای مختلف این کشور را فلج کرده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه کشور ما از ۲۰ سال جنگ تحمیلی امریکا بر مردم افغانستان رنج می برد ، از طرفی هم تحت تحریم اقتصادی آمریکا هستیم که یکی از عوامل اصلی فقر در کشور ما است. این اقدامات نه تنها مانع از سرمایه گذاری ها و حمایت های مالی خارجی شده، بلکه باعث اختلال در فعالیت های سیستم های مالی و بانکی ما شده که در نهایت، معیشت و زندگی مردم را با مشکلات مواجه می کند.

وست در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد: با وجودی که کشورش با طالبان اختلافاتی دارد، اما با نزدیک تر شدن زمستان، مردم افغانستان با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

این مقام امریکایی مدعی شد به همین دلیل امریکا بزرگترین کمک کننده کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان است و آماده است درباره آزادسازی پول‌های منجمد شده این کشور با طالبان گفتگو کند.

 در این نشست خانم رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در مورد زنان و حقوق بشر در افغانستان نیز سخنرانی و درخصوص موضوع آموزش دختران وحقوق زنان افغانستان صحبت کرد.

 نشست بین‌المللی تاشکند درباره افغانستان صبح امروز سه‌شنبه باحضور نمایندگانی از ۲۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و هیاتی از طالبان افغانستان، با یک روز تاخیر آغاز شد.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان در این نشست حضور دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha