۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84832727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افکار جنگ‌طلبانه، عامل فرو رفتن واشنگتن در گرداب نظامی‌گری است

تهران – ایرنا – وب سایت آمریکایی «تراس‌اوت» (truthout) در نوشتاری افکار جنگ‌طلبانه مقام‌های آمریکا را عاملی برای گرفتار شدن این کشور در گرداب نظامی‌گری برشمرد.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این وب سایت در ادامه این نوشتار آورد: رسانه های جریان اصلی و سیاسی به طور معمول فرض می کنند که ایالات متحده یک غول جهانی دارای حسن نیت است که تلاش می کند دشمنان خطرناک را در تنگنا نگه دارد.

از اینروست که کریستوفر ری مدیر اف بی آی به تازگی عنوان کرد: روس ها سعی دارند ما را به فروپاشی وادارند، چینی ها تلاش می کنند افول ما را مدیریت کنند و ایرانی ها می کوشند ما را از بین ببرند.  

این سخنان در واقع معرف این مساله است که آمریکا قدرتمند و از هر سو تحت فشار است، هدایتگر جهان است که از سوی کشورهای متخاصم با هدف تضعیف سلطه واشنگتن بر جهان محاصره شده است.  

این طرز تفکر، بودجه دفاعی دولت آمریکا را تامین می کند که بیش از بودجه های نظامی مجموع ۱۰ کشور جهان است و پنتاگون حدود ۷۵۰ پایگاه نظامی در آن سوی مرزها دایر کرده است.

اما قربانی شناسی یکی از مواضع اصلی واشنگتن است در کنار این باور اصلی که ایالات متحده در کانون اهمیت جهان قرار دارد و باید جهان را به بهترین نحو کنترل کند.

در دهه های اخیر، قدرت نظامی آمریکا با چالش های جدیدی برای حفظ قدرت تک قطبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روبه رو شده است.

در کنار چالش های تازه، انگیزه هایی برای به روز کردن واژگان سیاسی به منظور توجیه نظامی گری وجود دارد.

در اصل، تلاش ها برای ترسیم آمریکا به عنوان یک کشور کنارنگذاشتنی، به لفاظی های آشنا برای مداخله گری های ایالات متحده تبدیل شده است.

در سال ۲۰۲۲، لفاظی هایی از این دست به راحتی در بالاترین سطوح دولت آمریکا جای خواهد گرفت.

جذابیت چنین واژگانی هرگز در میان رسانه ها و مقام های واشنگتن کاهش نیافته است، زیرا ایالات متحده خود را ستاره اصلی در عرصه جهانی می داند، کشوری که تلاش می کند از خود در برابر بدخواهی دفاع کند.

رهبران واشنگتن نمی خواهند خورشید در امپراطوری آمریکا غروب کند، اما چین و بسیاری کشورهای دیگر ایده های دیگری دارند.

اخبار مربوط به تمایل نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان در ماه اوت (مرداد) با استقبال هیات تحریریه روزنامه وال استریت ژورنال توام شد که نوشت وی به دلیل برنامه ریزی برای اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در مدت ۲۵ سال، سزاوار تحسین و تجلیل است.

با این حال، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نسبت به انجام این سفر ابراز نگرانی کرد و گفت که تصور نمی کنم ارتش بر این باور باشد که این مساله در حال حاضر ایده خوبی باشد.

اما رویکرد تیم وی در مجموع تقابلی است و خطر یک جنگ بالقوه فاجعه بار با چین هسته ای را در بردارد.  

این گزارش در ادامه به مساله ایران پرداخت و نوشت: دولت ایران به توافق هسته ای که رسما برجام نامیده می شود، پایبند است. اما دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از این توافق خارج شد.

دولت بایدن به جای آنکه سریعا به آن ملحق شود، دودل شده و موانعی ایجاد کرده است.

دو هفته پیش، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد : ما تحریم ها را علیه تولید کنندگان نفت و پتروشیمی، حمل و نقل و شرکت های پیشرو در ایران اعمال می کنیم.  

وی تاکید کرد که بدون تعهد ایران به بازگشت به برجام، نتیجه این است که ما به هدف قرار دادن صادرات تولیدات انرژی ایران ادامه می دهیم.

در واکنش، تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه کوئینزی در توئیتی آورد: بایدن به سیاست فشار حداکثری ترامپ ادامه می دهد و از آن استقبال می کند، اما انتظار نتیجه متفاوتی دارد.

امکان پرهیز از همه این موارد وجود داشت، اگر بایدن به برجام بازمی گشت، با یک فرمان اجرایی، همانطور که برای لغو خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت انجام داد.

موضوع قابل توجه دیگر، سفر اخیر بایدن به خاورمیانه بود، سفری به عربستان که دولتش باعث مرگ میلیون ها نفر و بدبختی گسترده در یمن شده است.

بایدن همچنین در این سفر از رژیم صهیونیستی اعلام حمایت کرد در حالی که تل آویو به اعمال آپارتاید بر مردم فلسطین ادامه می دهد.

رهبران دولت آمریکا هرگز از تعهد به حقوق بشر و دموکراسی خسته نمی شوند. در عین حال تاکید دارند که منابع پایان ناپذیر دشمنان، درصدد ضربه زدن به ایالات متحده است که نباید از تعامل اجباری با جهان دوری کرد. با این حال، برنامه واقعی آمریکا، اداره کردن جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha