۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 5194
کد خبر: 84832726
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تداوم برداشت آب غیرمجاز ازمنابع زیرزمینی در شهرهای استان تهران

شهرری - ایرنا - برداشت آب از منابع زیر زمینی با وجود هشدارهای زیست محیطی کارشناسان در دشت های استان تهران ادامه دارد، موضوعی که در چند روز اخیر به درخواست شرکت آب منطقه ای استان و دستور قضایی منجر به انسداد ۲۴ حلقه چاه غیرمجاز شد.

به گزارش ایرنا، برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی دشت های شهرهای استان تهران موجب شده است تا ذخایر آب بطور محسوسی کاهش و موجب نشست زمین در برخی دشت ها شود.

از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، نشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های طولانی در دشت‌ها و شور شدن منابع آب زیرزمینی به گفته کارشناسان از نشانه های زیست محیطی برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی است. 

مدیر امور منابع آب شهرستان ری با تاکید براینکه مهار فرونشست زمین در شهرهای استان تهران و از جمله شهرری ارتباط مستقیم با مدیریت منابع آب دارد، می گوید : با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب و صیانت از منابع آبی طی روزهای اخیر ۱۵ حلقه چاه غیر مجاز آب در این شهرستان مسدود شد.

بنا بر گزارش شرکت آب منطقه ای استان تهران، سید حمید رضا حسینی عنوان کرد که با انسداد ۱۵ حلقه چاه غیر مجاز در طی سه روز اخیر از تخلیه سالانه بیش از ۱۱۲ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری شده است.  

به گفته حسینی، این چاه های غیرمجاز مسدود شده عمق کلی ۲۰۶ مترداشتند که آبدهی آن به ۱۵.۷۳ لیتر درثانیه می رسید.

وی تاکید کرد که با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی انسداد چاه های غیرمجاز در جهت صیانت از منابع آبی ادامه دارد.

وی یادآور شد: برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب و کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، امورمنابع آب شهرستان ری از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

تداوم برداشت آب غیرمجاز ازمنابع زیرزمینی در شهرهای استان تهران

انسداد ۶حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دماوند

مدیر امور منابع آب دماوند از انسداد۶ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از تخلیه سالانه بیش از ۳۰۴ هزار مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی در محدوده عملکرد این امور خبر داد.

مصطفی عباسی اظهار کرد: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی، شش حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۲۲۵ متر و آبدهی ۱۶.۷ لیتر در ثانیه پر و مسدود شد.

وی همچنین با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، افزود: با انجام این عملیات از خروج ۳۰۴ هزار و ۱۶۲ متر مکعب در شبانه روز در سفره های زیرزمینی جلوگیری خواهد شد.

تداوم برداشت آب غیرمجاز ازمنابع زیرزمینی در شهرهای استان تهران

سه حلقه چاه غیرمجاز آب در شهریار مسدود شد

مدیر امور منابع آب شهریار از انسداد سه حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از خروج سالانه بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور خبر داد و گفت: این چاه ها در مجموع با دبی ۲.۵ لیتر بر ثانیه و عمق ۷۵ متر، پر و مسدود شد.

محمدرضا گیتی پژوه با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی پر شده است، افزود: با انجام این عملیات، از خروج سالانه ۴۷ هزار و ۵۲۰ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان شهریار ضمن هشدار به حفاران و بهره برداران غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی و سطحی خاطرنشان کرد: امور منابع آب این شهرستان با همکاری دستگاه قضایی با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد می کند.

در سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در سال از در سطح استان تهران جلوگیری شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha