۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84832449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آشکار شدن نشانه های شکاف جبهه غرب در مقابله با روسیه

تهران-ایرنا- فایننشال تایمز نوشت: برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کمیسیون اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه را بسیار سختگیرانه قلمداد می کنند و به دنبال معافیت از طرح بروکسل در این زمینه هستند و این موضوع ایجاد شکاف در جبهه غرب در مقابله با روسیه را آشکار کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه نوشت: دولت های اروپایی تلاش می کنند طرح های بروکسل را برای کاهش تقاضای گاز به منظور مقابله بهتر با کاهش عرضه گاز روسیه در زمستان امسال تضعیف کنند.

دیپلمات های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از زمان اعلام این طرح از سوی کمیسیون اروپا در هفته گذشته مشغول مذاکرات هستند. این طرح از کشورهای  عضو این اتحادیه می خواهد مصرف گاز خود را از ماه آینده به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند.

این طرح بر سر میزان این هدف و این که آیا بروکسل قدرت آن را دارد که آن را به طرحی الزام آور تبدیل کند، دچار اختلاف است.

طرح کمیسیون اروپا باید به تصویب همه کشورهای عضو در جلسه این هفته وزیران انرژی این اتحادیه برسد.

طرح اخیر که پیش نویس آن به رویت فایننشال تایمز رسیده است بیان می کند که هر چند اهداف داوطلبانه را می توان به عنوان یک استاندارد در سراسر اتحادیه اروپا پذیرفت اما اهداف اجباری این طرح باید به میزان وابستگی هر کشور عضو به گاز روسیه و نیز مقداری از این محصول که این کشورها برای ذخیره سازی مدیریت کرده اند، توجه داشته باشد.   

همچنین اگر کشوری دارای ذخایر گاز مازاد است که می تواند مازاد گازد خود را  از طریق خطوط لوله یا محموله های گاز طبیعی مایع یا «ال ان جی» به دیگر کشورهای عضو انتقال دهد، میزان کاهش تقاضای این کشور باید کمتر باشد.

طبق این پیش نویس، برخی از صنایع حیاتی در بازار نیز باید از این طرح معاف شوند. در پیش نویس طرح کمیسیون اروپا همچنین آمده است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند در اقدام ihd مناسب برای کاهش تقاضا آزادی عمل داشته باشند.

فایننشال تایمز نوشت: بروکسل گرفتار چگونگی آماده سازی خود برای کاهش احتمالی عرضه انرژی در زمستان است، زیرا مسکو به تلافی حمایت اروپا از کی یف در جنگ علیه روسیه، از تحویل گاز به این اتحادیه به عنوان سلاح استفاده می کند.

تا قبل از حمله مسکو، اتحادیه اروپا برای حدود ۴۰ درصد یا ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز خود به روسیه متکی بود، اما از آن زمان به بعد متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۷ وابستگی خود به این منبع را کاهش دهد.

 هفته گذشته، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد که کشورهای عضو باید کاهش ۱۵ درصدی واردات گاز از روسیه را  طی هشت ماه آینده در مقایسه با میانگین مدت مشابه بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ هدف قرار دهند.

 کاهش داوطلبانه تقاضای گاز در صورتی اجباری خواهد شد که کمیسیون اروپا بحران انرژی را به اندازه کافی جدی تشخیص دهد یا اینکه سه کشور عضو درخواست تغییر آن را داشته باشند.

اما دولت‌های اتحادیه اروپا - به‌ویژه از کشورهای جنوب اروپا که معمولاً کمتر به گاز روسیه متکی بوده‌اند - شکایت از آن دارند که کمیسیون اروپا بیش از حد از اختیارات خود استفاده می کند و هدف کاهش تقاضای ۱۵ درصد بسیار بالا است.

طرح کمیسیون اروپا همچنین به کشورها توصیه می‌کند تا پایان ماه اکتبر فرصت دارند تا برنامه‌های «اضطراری ملی» خود را به کمیسیون ارائه دهند.

 این طرح امروز دوشنبه در نشست دیگری با سفرای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت و سپس در نشست اضطراری وزیران انرژی در روز سه شنبه قرار بررسی خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha