عکس نوشت‌های ایرنا/۴

نبرد دو نیم کره

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 84832400
نبرد دو نیم کره
مادر پناهنده کره ای به همراه فرزندش

تهران-ایرنا- جنگ کره ماحصل تقسیم کره پس از پایان جنگ دوم جهانی بود. کره از سال ۱۹۰۵ تا پایان جنگ دوم جهانی در تصرف ژاپن بود. با شکست ژاپن در جنگ جهانی، نیروهای آمریکایی وارد بخش جنوبی شبه‌جزیره کره شدند. سربازان شوروی نیز فرصت را مغتنم شمرده و بخش جنوبی کره را تسخیر کردند.

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا؛ خط معروف به مدار ۳۸ درجه شمالی نیز به‌عنوان مرز دو کره شناخته شد. در کره جنوبی یک حکومت دست راستی و در کره شمالی یک دولت کمونیستی روی کار آمدند.

نبرد دو نیم کره
کیم ایل سونگ رهبر فقید کره شمالی( اول از راست)

جنگ کره ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ با عبور نیروهای نظامی کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی از مدار ۳۸ درجه آغاز شد. دو روز بعد شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد آمریکا قطعنامه‌ای را برای کمک نظامی به کره جنوبی تصویب کرد. هر کدام از اعضای دائمی عضو شورای امنیت سازمان ملل می توانست این قطعنامه را وتو کند اما شوروی که به خاطر عدم شناسایی کمونیست های چینی به جای حکومت چیانکای چک، جلسات شورای امنیت را تحریم کرده بود، در این جلسه حضور نداشت و قطعنامه ضد کره شمالی تصویب شد.

نبرد دو نیم کره
ساکنان جزیره جوجو کره جنوبی در انتظار اعدام

بیش از ۳۴۰ هزار سرباز برای کمک به کره جنوبی به جنگ اعزام شدند که ۸۸ درصد آنها آمریکایی و مابقی از ۲۰ کشور دیگر بودند.

نیروهای کمونیست کره شمالی که از نظر تجهیزات برتری مطلق نظامی بر طرف مقابل داشتند و تقریباً تمام کره جنوبی را به تصرف خود درآورده بودند با ورود نیروهای سازمان ملل، مجبور به عقب‌نشینی شدند. ۱۰ روز بعد سئول کاملاً به دست نیروهای سازمان ملل افتاد. طولی هم نکشید که آنها پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی را نیز تسخیر کردند.

نبرد دو نیم کره
بمباران سدی در کره شمالی توسط نیروهای غربی

نیروهای سازمان ملل در حال فتح کامل کره شمالی بودند که یک‌مرتبه میلیون‌ها سرباز چینی تحت عنوان نیروهای داوطلب وارد کره شمالی شده و وضعیت را تغییر دادند. آنها نیروهای سازمان ملل را وادار به عقب‌نشینی تا مرز سئول کردند.

در جریان جنگ کره نیروی هوایی آمریکا ۶۳۰ هزار تن بمب بر روی کره شمالی ریخت. نیروی هوایی آمریکا نقش مهمی در ازبین‌بردن نیروهای نظامی حریف داشتند اما پس از این که شوروی هواپیماهای میگ ۱۵ را به ناوگان هوایی کره شمالی اضافه کرد برتری هوایی آمریکا از بین رفت. برای نمونه در ۱۳ آوریل ۱۹۵۱ که به پنج‌شنبه سیاه نیروی هوایی آمریکا معروف شد، ۲۰ فروند میگ ۱۶ کره شمالی در نبرد با ۲۶ بمب‌افکن بی ۲۹ و صد جت اسکورت کننده آمریکا، توانستند بدون هیچ تلفاتی ۱۲ بمب‌افکن و ۱۱ جت اسکورت کننده را منهدم کنند.

نبرد دو نیم کره
هاری ترومن رییس جمهور آمریکا که چند سال قبل دستور پرتاب بمب اتم بر روی هیرشیما و ناکازاکی را صادر کرده بود با ایده مک آرتور برای بمباران شهرهای چین مخالفت کرد و آن را سرآغاز وقوع جنگ جهانی سوم دانست 

با دخالت چین و بالارفتن تلفات آمریکا، درباره نحوه ادامه جنگ بین رئیس‌جمهور ترومن و ژنرال مک آرتور اختلاف افتاد. مک آرتور خواهان بمباران شهرهای چین بود ولی ترومن آن را به منزله آغاز جنگ جهانی سوم می‌دانست. سرانجام ترومن، مک آرتور را از سمت خود برکنار کرد و وارد جنگ مستقیم با چین نشد.

نبرد دو نیم کره
ژنرال مک آرتور به خاطر اختلافش با رییس جمهور برکنار شد

از ژوئیه ۱۹۵۱ جنگ به حالت مغلوبه در آمد و مذاکرات آتش‌بس شروع شد. با آغاز به کار دولت آیزنهاور در آمریکا کار به امضای پیمان آتش‌بس انجامید و مدار ۳۸ درجه به‌عنوان مرز دو طرف تعیین شد. این پیمان هنوز نیز معتبر است.

ارتش آمریکا در این جنگ بیش از ۵۴ هزار کشته داد.

منابع:

جهان در قرن بیستم، کارتر و فیندلی و جان من راثنی، مترجم: بهرام معلمی، ققنوس

جنگ کره، مایکل. وی. آزکان، ترجمه سهیل سمی، تهران، ققنوس،

برای مشاهده عکس های تاریخی ایرنا به حساب اینستاگرامی ایرنا تاریخ مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha