۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۲۸
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84832188
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روستاهای محروم و درگیر با جنگ نیازمند اعتبارات جهشی هستند

سنندج- ایرنا- مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: اعتبارات روستاهای که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بوده با روستاهای که در مرکز واقع شده نباید یکسان باشد برای روستاهای محروم و درگیر با جنگ به اعتبارات جهشی نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروان بهرامی روز یکشنبه در همایش هم اندیشی دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان بانه با اشاره به منابع محدود مالی دولت برای حل مشکلات روستاها اظهار داشت: بحث مالیات برارزش افزوده ای که به حساب دهیاری ها واریز می شود و روستاهایی که دارای دهیاری هستند به صورت مکرر پیگیری شده که بتوانیم عامل جمعیت مدیریت شود و براساس شاخص های محرومیت اعتبارات تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه دهیاری آخرین حلقه در نهاد اجرایی کشور محسوب می شود ادامه داد: ضروری است اجرای قوانین و مقررات سرلوحه کار دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها قرار گیرد.

بهرامی گفت: تامین آب شرب، نابسامانی فاضلاب ها و طرح های هادی روستایی مهمترین مشکل روستاهای کردستان است و برخی از روستاها با مسایل زیست محیطی مواجه هستند که باتوجه به توپوگرافی و تیپولوژی روستاهای استان مشکلات با هم متفاوت است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل روستاهای استان مکاتباتی انجام شده با همدلی و همکاری سازمان های مرتبط تلاش می شود که مشکلات و مسایل حل شود.

این مسوول اظهار داشت: دهیاری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شوند که دارای شخصیتی مستقل و حقوقی هستند و در قانون وظایفی برای آنها تدوین شده است.

بهرامی گفت: سلسله مراتبی برای سکونتگاه های روستایی استان براساس ویژگی های هر اقلیم تعریف شده و برنامه هایی برای آنها تدوین می شود.

وی افزود: تلاش می کنیم از سرفصل اعتبارات دیگر از جمله اعتبارات ملی از جمله سفر ریاست جمهوری برای اجرای برنامه اعتبارات جذب شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: در سفر ریاست جمهوری به کردستان ۵۰۰ میلیارد تومان به راه های روستایی اختصاص یافت که امیدواریم در سه سال بتوانیم جذب کنیم.

وی اظهار داشت: مشکلات روستاهای بانه به جدیت پیگیری می شود و دهیاران این مشکلات را مکتوب به مجموعه ما منعکس کنند.

مرزنشینان حافظ کشور هستند

دهیار روستای بوئین سفلی نیز گفت: مرزنشینان حافظ مرزهای کشور هستند که حق دارند از حداقل های زندگی برخوردار شوند؛ سفره خالی مرزنشینان باعث شده که به کولبری روی بیاورند.

سیروان ویسی با بیان اینکه کولبر کاسب است،  افزود: کولبری پدیده ای شوم و راهی بی پایان و پر از درد است که برمرزنشینان قالب شده هر بار رفتن به کولبری مساوی است با فرار از خطراتی مانند افتادن از صخره، مقاومت در برابر سرما و گرما و خطراتی دیگر مانند حمله حیوانات وحشی.

وی اظهار داشت: کولبران بعد از مدت کوتاهی دچار کمر درد و بیمارهای دیگر می شوند و برای همیشه از کار می افتند.

ویسی با اشاره به اینکه کولبری از مشاغل سختی است که دامنگیر مرزنشینان شده اضافه کرد: پدیده کولبری حاصل نبود زمینه اشتغال، توسعه نیافتگی منطقه و فقر است همچنین مافیا در ایجاد این پدیده نقش مهمی دارد.

شهرستان بانه ۱۲۰ دهیاری دارد و با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha