لازمه تحول، انجام کارهای جدید است/ انتظار کارهای محرمانه از رایزنان فرهنگی نداریم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان را «طرح تحول» عنوان کرد و گفت: لازمه تحول،تغییر در ریل‌گذاری و انجام کارها و فعالیت‌های جدید توسط رایزنان فرهنگی است اینکه باید چه کاری انجام داد تا مخاطب بیشتری در خارج از کشور جذب شود، هنر شماست؛ انتظار کارهای محرمانه نداریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور عصر یکشنبه -دوم مردادماه- در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، هدف از این نشست را با اشاره به اوضاع و تحولات منطقه و جهان و همچنین از سویی لزوم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان و از تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان وظایف رایزنان فرهنگی در خارج از کشور یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید که در کشورهای مختلف فعالیت خود را آغاز می‌کنند، زبان‌دان و منطقه‌شناس هستند، اظهار داشت: در تلاش هستیم در ماموریت های جدید اعزام رایزنان فرهنگی به خارج از کشور از افراد دیگری که در این زمینه تبحر دارند، وارد مجموعه کرده و از وجودشان در کشورهای مقصد استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید براینکه قصد داریم ایجاد نهاد دیپلماسی عمومی ایران را دنبال نمائیم، گفت: البته بنا داشتیم همزمان با برگزاری دهیمن اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در تهران رونمایی  این نهاد را داشته باشیم ولی به ماه آینده موکول و در موعد مقرر این مهم انجام خواهد شد.

 وی همچنین با تاکید براینکه نباید برنامه ها و اقدامات رایزنان فرهنگی در ماموریت های جدید تکراری باشد، تصریح کرد: اینکه چه کاری باید انجام شود تا مخاطبین ما در عرصه بین الملل افزایش پیدا کنند، هنر رایزنان فرهنگی ست از این رو باید شما رایزنان فرهنگی نظرسنجی و افکارسنجی کرده تا  بدانید مخاطب در خارج از کشور چه می‌خواهد؟. 

حجت الاسلام ایمانی پور بیان کرد: وقتی می‌گوییم گفتمان تمدن نوین اسلامی باید ترویج شود، پیش از هر چیز باید بدانیم که هنوز ابعاد تمدن نوین اسلامی به خوبی تشریح نشده است.

وی افزود: باید در بخش ساماندهی نیروی انسانی، فاصله بین فعالیت رایزنان قدیم و جدید را حذف کنیم و در دوره جدید دیگر سرپرست نفرستاده‌ایم و فاصله بین فعالیت رایزن قدیم و جدید را با سرپرست پر نمی‌کنیم و مستقیم رایزن جدید را تعیین و به محل مأموریت می‌فرستیم.

حجت الاسلام ایمانی‌پور درباره امضای تفاهمنامه‌ها و برنامه‌های مبادلات فرهنگی هم اظهار داشت: اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به همه دستگاه‌های فرهنگی ابلاغ کرده‌اند که هر برنامه موافقتنامه فرهنگی قبل از امضا باید از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأیید شود و دولت مامور امضا آن موافقتنامه است و باید نماینده داشته باشد.

لازمه تحول، تغییر در ریل‌گذاری و انجام کارهای جدید است/ انتظار کارهای محرمانه نداریم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکنون چندین دیدار دوجانبه با وزرای فرهنگ برخی کشورها از جمله لبنان، آذربایجان، عراق داشته و در زمینه های مختلف به ویژه برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم در ایران و همچنین کشورهای هدف و مقصد گفتگوهایی نیز بعمل آورده ایم و حتی  این سازمان با برخی کشورها تفاهمنامه در سطح وزیر امضا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به برنامه‌های آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: قرار است «گفت‌وگوهای تهران» را با موضوع آینده جهان برگزار کنیم، چند کشور برای نشست‌های مقدماتی پیش‌بینی شده است و نشست‌ها که برگزار شد، نشست تهران برگزار خواهد شد.

وی خطاب به رایزنان فرهنگی تاکید کرد: از شما می‌خواهیم حقایق، واقعیت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را همان گونه که هست با استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات موجود به جهانیان معرفی و تبیین کنید چراکه نیازمند بیان تصویر و روایت درستی از خودمان هستیم و باید بدانیم اگر خود این روایت را نگوییم، دیگران خواهند گفت.

حجت الاسلام ایمانی پور اظهار کرد: تصویرسازی و روایت‌گری مؤثر از ایران از وظایف رایزنان فرهنگی است و یک رایزن فرهنگی باید نظرسنجی و افکارسنجی کرده و بداند مخاطب در خارج از کشور چه می‌خواهد و ما هم باید رایزنان فرهنگی را ارزیابی کنیم و بدانیم چقدر افکار عمومی را با خود همراه و به سمت ایران متمایل کرده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به برگزاری نمایشگاه جانبی ارائه و نمایش محصولات فرهنگی صادرات محور در کنار برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در محل برگزاری این اجلاس اشاره کرد و گفت: رویداد «از ایران» برای شناسایی ظرفیت‌های مردمی با مشارکت بیش از ۵۰۰ مؤسسه برگزار و در نهایت ۸۰ مؤسسه برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب شدند که در بخش استارتاپی و دیپلماسی عمومی می‌توانند فعال شوند.

لازمه تحول، تغییر در ریل‌گذاری و انجام کارهای جدید است/ انتظار کارهای محرمانه نداریم

ایمانی پور ادامه داد: رویداد «از ایران» گام نخست برای ارسال و صادرات محصولات فرهنگی داخل به خارج از کشور بود، ما باید ذائقه مخاطب در خارج از کشور را بشناسیم و بدانیم که هر چه در داخل تولید کنیم، آن چیزی که مخاطب خارج از کشور می‌خواهد، نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، نگاه متحولانه نسبت به انجام برنامه ها و ماموریت های جدید رایزنان فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باید در خارج کشور منسجم و مستمر فعال شود.

به گفته وی، اگر نگاهی به جهان پیرامون بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد که گفتمان انقلاب اسلامی و ادبیات جمهوری اسلامی ایران امروز در دنیا خواهان فراوانی دارد از این رو انتظار هیچ اقدام و برنامه محرمانه و طبقه بندی شده از رایزنان فرهنگی نداریم تنها از آنها می خواهیم واقعیات، حقایق و دستاوردهای نوین جمهوری اسلامی ایران را در خارج کشور  معرفی و تبیین کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ترویج و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی  البته کار سختی است اما آنچه حائز اهمیت است اینکه شما رایزنان فرهنگی باید راههای  ترویج و تبیین این گفتمان سازی یافته و بازگو کنید.

وی همچنین با بیان بر اینکه وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به ویژه رایزنان فرهنگی دیپلماسی عمومی است، بر تلاش برای اغنای افکار عمومی در جهان تاکید کرد.

حجت الاسلام ایمانی پور در عین حال تصریح کرد: اعتقاد دارم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خوب است اما این کافی نیست ما نیازمند به کار و تلاش زیادتری هستیم.

به گفته وی، ما دنبال خبر و رویداد نیستیم بلکه دنبال نقشه خوانی و روند هستیم از این رو باید رصد کرد آنهم از نوع رصد جانانه تا بدانیم آینده جهان اسلام به کدام سمت می رود؛ روندها را شناسایی، تولید محتوای فاخر نمائید.  

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در یک نگاه 

به گزارش ایرنا، دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روز شنبه، اول مردادماه ۱۴۰۱با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی پور و رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، گشایش یافت.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یکم تا ششم مردادماه جاری با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» در تهران برگزار می‌شود. اجلاس به گونه‌ای طراحی شده که همه بازیگران مؤثر در عرصه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند و سخنان و ایده‌های خود را بیان کنند.

طبق برنامه قرار است شماری از مسئولان کشوری، مقامات، وزرا، و شخصیت های مختلف همزمان با ایام برگزاری این اجلاس به ایراد سخن بپردازند.

 این اجلاس عصر پنجشنبه ششم مردادماه جاری با برگزاری آیین اختتامیه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کنفرانس خبری رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کار خود پایان می دهد. 

افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور، زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، برگزاری کارگاه های مختلف فرهنگی و ماموریت قرارگاهی، برگزاری نشست های تخصصی با حضور مسئولان و رایزنان فرهنگی از جمله برنامه های آتی این اجلاس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha