دانشگاهیان کردستان به رسالت اجتماعی خود در قبال اقتصاد و فرهنگ عمل کنند

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: یکی از مسوولیتهای اجتماعی دانشگاهیان در مواجهه با مسائل، اتخاذ رویکرد پژوهشی است که در بخش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به آن نیاز مبرمی داریم.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در نوزدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان اظهار داشت: رویکرد پژوهشی و اهتمام به امر مهارت آموزی دانشگاه آزاد اسلامی، ارزشمند و قابل تحسین  و الگویی موفق برای تقویت پژوهش در ابعاد مختلف است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد به عنوان یک مرکز علمی، رویکرد مناسب و قابل توجهی نسبت به پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های دانش بنیان دارد ابراز امیدواری کرد این رویکرد منجر به کاهش مسائل و مشکلات استان شود.

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیتهای بخش مهارت و دانش بنیان استان، تاسیس دانشکده مهارت از سوی دانشگاه آزد اسلامی را راهکاری برای حل سیاستگذاریهای نادرست گذشته در زمینه مهارت آموزی دانست.

زارعی کوشا به نرخ بالای بیکاری در استان هم اشاره کرد و گفت: اگر مراکز علمی و پژوهشی، نسبت به رسالت اجتماعی خود برای تبیین راههای ایجاد اشتغال مولد عمل کنند، حل مشکلات اقتصادی قابل دسترسی است.

استاندار کردستان تاکید کرد: البته این به معنای  توجه صرف دانشگاهها بر حل مشکلات اقتصادی نیست و حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز نیازمند ورود فعالانه دانشگاهیان است.

ارتقای کیفی راهکار جذب بیشتر دانشجو

نماینده ولی فقیه در  کردستان  نیز ارتقای کیفیت  را عاملی تعیین کننده در جذب دانشجو در این دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: جذابیت هر دانشگاهی در گرو خدماتی است که به دانشجویان و مخاطبان خود ارائه می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی افزود: نسبت استاندارد تعداد دانشجو به استاد باید ۱۲ یا ۱۳ نفر باشد که این فاصله در کردستان بسیار بیشتر است و باید برای تعادل آن تلاش کرد.

فعالیتهای دانش بنیان در کانون توجه کردستان باشد

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه به ظرفیتهای ویژه کردستان در حوزه های پژوهشی، فناوری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این بین باید توجه به فعالیتهای دانش بنیان به عنوان محور و کانون اصلی قرار گیرد.

محسن امینی با اشاره به توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: اعتقاد داریم که دانشگاه ازاد اسلامی باید از ظرفیتهای خود استفاده کرده و به سمت درآمدهای مبتنی بر دانش، پژوهش وفناوری  حرکت کند که در این راستا تلاش شد تا میزان حقوق و دستمزد ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم حمایت بیشتر اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از این مجموعه تاکید کرد و گفت: تعدادی واحدهای دانشگاه آزاد در کردستان  از جمله مریوان با مشکلاتی مواجه است  که با سند تحول و سند آمایش  که در ستاد راهبردی دانشگاه تدوین شده می شود به حل این معضلات کمک کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سند آمایشی برای تمامی استانهای کشور تدوین شده استو سندهای بعدی در بعد اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در این نسیت با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای حل مشکلات واحد مریوان گفت: این واحد تنها واحد دانشگاهی آزاد دارای مشکل است.

قباد میمنت آبادی با بیان اینکه پیشرفت‌های مبتنی بر پژوهش‌های علمی و فناورانه مهم‌ترین نیروی پیشران رشد و توسعه در یک جامعه مدرن است، افزود: این امر در دنیای رقابتی امروز بقا و رشد سازمان را تضمین می‌کند و از این‌رو دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی با دارا بودن سطح توانمندی‌های علمی و فناوری متفاوت از بازیگران اصلی فرآیند توسعه و رشد به حساب می‌آیند.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بهره‌گیری از توانایی‌های پژوهشی اعضای هیات علمی خود در رشته‌های مختلف و برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مناسب پژوهشی و تحقیقاتی با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به‌منظور پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی کشور پا به عرصه رقابت‌های علمی گذاشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در شهر سنندج واقع در استان کردستان است؛ این مرکز در سال ۱۳۶۳ با پذیرش ۲۲ دانشجو در رشته کاردانی کشاورزی فعالیت علمی-آموزشی خود را آغاز  کرد و  در حال حاضر در ۲۲۵ رشته تحصیلی ۶ هزار و ۱۹۵ دانشجو در مقاطع مختلف در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha