۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۰
کد خبر: 84831151
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

زلنسکی: روسیه به تعهدات خود پایبند نیست

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۰
کد خبر: 84831151
زلنسکی: روسیه به تعهدات خود پایبند نیست

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که حمله به بندر اودسا نشان می‌دهد که روسیه به تعهدات خود بر اساس توافق امضا شده پایبند نیست.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا از الجزیره انگلیسی، زلنسکی در کانال تلگرامی خود ادعا کرد: این حمله فقط یک امر را ثابت می‌کند؛ مهم نیست روسیه چه می‌گوید و چه قولی می‌دهد، این کشور یک راه برای عدم اجرای تعهدات خود پیدا خواهد کرد. 

این درحالی است که وزیر دفاع ترکیه روز شنبه اول مردادماه گفت مقام‌های روس به آنکارا گفته‌اند که مسکو هیچ ارتباطی با حملات به بندر اودسا در اوکراین ندارد.

خلوصی آکار در بیانیه‌ای اعلام کرد: در تماسی که با روس‌ها داشتیم، آن‌ها به ما گفتند که به طور کامل هیچ ارتباطی با این حملات نداشته‌اند و اینکه در حال بررسی این مساله به دقت و با جزئیات هستند. 

وی افزود: این حقیقت که چنین حملاتی دقیقا بعد از توافقاتی که روز گذشته داشتیم رخ داد، ما را به طور جدی نگران کرد. 

ارتش اوکراین روز شنبه مدعی حمله موشکی روسیه به بندر اودسا شد این در حالی است که مسکو و کی‌یف روز جمعه بر سر بازگشایی بنادر دریای سیاه با هدف از سرگیری صادرات غلات به توافق رسیده بودند. 

مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین گفت که حمله به اودسا با موشک‌های کروز کالیبر صورت گرفته که دو موشک توسط نیروهای دفاع هوایی ساقط شده و دو فروند دیگر زیرساخت‌های بندر را هدف قرار داده است. 

این در حالی است که وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه بود که مقام‌های اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند. 

براساس توافق شکل گرفته، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است. 

اوکراین پس از حمله ادعایی روز شنبه اعلام کرده که روسیه در صورت از بین رفتن توافق صادرات غلات، کاملا مسئول است. 

در این میان وزارت خارجه اوکراین نیز روز شنبه از سازمان ملل و ترکیه خواست تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت توافق روز جمعه در ایجاد یک مسیر امن برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha