۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84830902
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دبیرکل سازمان ملل حمله به بندر اودسای اوکراین را محکوم کرد

نیویورک- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمله امروز به بندر اودسای اوکراین را یک روز پس از امضای توافقنامه انتقال غلات اوکراینی به بازارهای جهانی محکوم کرد.

 دبیرکل سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای افزود: حملات گزارش شده امروز در بندر اودسا اوکراین را به صراحت محکوم می‌کند و خواستار اجرای کامل توافقنامه انتقال غلات اوکراین است.

 گوترش تصریح کرد: همه طرف ها روز گذشته در مقابل جهان آشکارا متعهد شدند تا از انتقال امن غلات و محصولات اوکراینی به بازارهای جهانی اطمینان یابند.

وی اضافه کرد: این محصولات برای مقابله با بحران جهانی غذا و کاهش رنج میلیون ها انسان نیازمند در سراسر جهان به شدت مورد نیاز هستند.

 دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: اجرای کامل این توافق از سوی روسیه، اوکراین و ترکیه ضروری است.

یک روز پس از آنکه روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه بر سر بازگشایی بنادر دریای سیاه با هدف ازسرگیری صادرات غلات به توافقی موسوم به ابتکار دریای سیاه دست یافتند، ارتش اوکراین مدعی حمله مسکو به بندر اودسا شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، ارتش اوکراین روز شنبه ادعا کرد که موشک‌های روسیه زیرساخت‌ها در بندر اودسا در اوکراین را هدف قرار دادند.

مرکز فرماندهی عملیات جنوب اوکراین گفت که حمله به اودسا با موشک‌های کروز کالیبر صورت گرفته که دو موشک توسط نیروهای دفاع هوایی ساقط شده و دو فروند دیگر زیرساخت‌های بندر را هدف قرار داده است.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند.

بر اساس این توافق، کنترل بندرهای اودسا، چرنومورسک و یوژنی که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

وزارت خارجه اوکراین از سازمان ملل و ترکیه خواسته است تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت توافق روز گذشته در ایجاد یک مسیر امن برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha