دستیار سابق ترامپ به اتهام تحقیر کنگره مجرم شناخته شد

تهران – ایرنا – استیو بنن، دستیار دونالد ترامپ و استراتژیست سابق کاخ سفید، احضاریه برای شهادت در برابر کمیته منتخب برای تحقیق در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا را مورد اعتنا قرار نداد و هیئت منصفه فدرال او را مجرم شناخته است.

به گزارش ایرنا از رویترز، هیئت منصفه فدرال آمریکا روز جمعه بنن، دستیار سابق دونالد ترامپ را به دلیل نادیده گرفتن احضاریه برای شهادت در برابر قانونگذارانی که در حال تحقیق در مورد حمله به ساختمان کنگره آمریکا بودند، مجرم اعلام کرد.

بنن که رئیس کمپین انتخابات ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود، در میان صدها نفری بود که از سوی کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای رسیدگی به هجوم حامیان ترامپ به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ فراخوانده شد.

به نوشته رویترز، استراتژیست ۶۸ ساله جمهوری خواه در تاریخ مورد نظر در دادگاه حاضر نشد و اسناد درخواستی را ارائه نکرد و در نتیجه به دو اتهام توهین به کنگره متهم شد. این هیئت منصفه ۱۲ نفره بعد از سه ساعت بحث و رایزنی،  بنن را در هر دو اتهام مجرم اعلام کردند.

وی که پیش از برکناری در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس بخش استراتژی ترامپ در کاخ سفید حضور داشت، با خطر حداقل ۳۰ روز و حداکثر یک سال حبس برای هر اتهام مواجه است.

بنن پس از صدور حکم به خبرنگاران گفت: «شاید امروز در نبرد اینجا شکست خورده باشیم، اما در این جنگ شکست نخواهیم خورد. من در کنار ترامپ و قانون اساسی هستم.»

در سوی دیگر، بنی تامپسون و لیز چنی، رئیس و نایب رئیس کمیته مجلس نمایندگان از این حکم استقبال کردند و اذعان داشتند: "هیچ کس بالاتر از قانون نیست".

آنها در بیانیه ای گفتند: "محکومیت استیو بنن یک پیروزی برای حاکمیت قانون و تایید مهمی بر کار کمیته منتخب است. همانطور که باید همه کسانی که مسئول رویدادهای ۶ ژانویه هستند پاسخگو باشند، هر کسی که مانع تحقیقات ما در مورد این موضوعات شود باید با عواقبش مواجه شود. "

دادستان این دادگاه، آماندا وان، با ارائه پرونده مربوط به هیئت منصفه گفت که بنن "تصمیم عمدی" گرفته است که از احضاریه اطاعت نکند.

ولی ایوان کورکوران، وکیل بنن، نادیده گرفتن احضاریه توسط موکلش را رد کرد و گفت که تاریخ احضار «موضوع بحث‌ها و مذاکره‌های جاری» و «قابل تغییر» است. کورکوران گفت که دادگاه بنن انگیزه های سیاسی دارد.

وان گفت که کمیته مجلس نمایندگان دلایلی برای این باور دارد که بنن و سایر مشاوران ترامپ ممکن است اطلاعاتی در مورد ارتباط بین کاخ سفید و شورشیان کنگره داشته باشند.

به گفته این کمیته، بنن یک روز قبل از حمله هزاران نفر از حامیان ترامپ به کنگره در تلاش برای جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات، با ترامپ صحبت کرده است. ترامپ آن روز در یک سخنرانی تند ادعاهای خود مبنی بر تقلب در انتخابات را تکرار کرد.

بنا به گزارش رویترز، بنن پس از ماه‌ها امتناع از شهادت، سرانجام موافقت کرد که صرفا با تحقیقات مجلس نمایندگان همکاری کند، اقدامی که دادستان‌ها آن را  به عنوان «آخرین تلاش وی برای اجتناب از پاسخ‌گویی» تقبیح کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha