۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۹
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84829845
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل قرارداد صادرات غلات را امضا کردند

تهران-ایرنا- وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر روز جمعه در استانبول امضا کردند.

به گزارش ایرنا، رسانه روسی ریانووستی با تایید این خبر، به نقل از یک مقام سازمان ملل حاضر در مذاکرات نوشت: توافق صادرات غلات، ۱۲۰ روزه خواهد بود اما تا پایان جنگ اوکراین تمدید خواهد شد.

این مقام مسئول سازمان ملل تصریح کرد: مقامات اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواسته اند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. وی گفت: کشتی هایی که به سه بندر تعیین شده وارد می شوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرف ها توافق کرده اند که این کشتی ها را هدف حمله قرار ندهند.

پیشتر، پایگاه اطلاع‌رسانی «استرانا» در اوکراین از امضای توافق‌نامه صادرات غلات بین کی‌یف، مسکو، آنکارا و سازمان ملل در استانبول خبر داده بود.

براساس گزارش این رسانه محلی، «آلکساندر کوبراکوف» وزیر زیرساخت اوکراین، «هولوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه این توافق‌نامه را امضا کردند.

براساس این توافق، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

مذاکرات بین ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل درباره صادرات غلات هفته گذشته در استانبول برگزار شد. دو طرف برای ایجاد یک مرکز هماهنگی در استانبول برای عملیاتی کردن این موضوع توافق کردند.

دبیر کل سازمان ملل متحد توافقنامه انتقال غلات را "پرتوی امید" خواند و از همه طرف های مذاکره در استانبول قدردانی کرد. وی از ایجاد یک مرکز هماهنگی مشترک برای نظارت بر صادرات غلات از بنادر اوکراین خبر داد.

آنتونیو گوترش افزود: عرضه غلات و محصولات به بازارهای جهانی به غلبه بر کمبود جهانی غذا کمک می کند.

وی تصریح کرد: مرکز هماهنگی چهارجانبه در استانبول حداکثر تا ۲ هفته دیگر شروع به کار می کند.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز  اظهار داشت:  نشست استانبول می تواند نقشی تاریخی ایفا کرده و از خطر گرسنگی در جهان جلوگیری کند. وی افزود: کریدور امن در دریای سیاه در روزهای آینده آغاز به کار می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha