استاندار مرکزی: قطع مازوت از نیروگاه شازند انتظار مهم مردم از رییس جمهور است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: قطع مازوت از نیروگاه شازند انتظار و توقع مهم مردم از رییس جمهور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « فرزاد مخلص الائمه» عصر جمعه در نشست شورای اداری استان مرکزی با حضور رییس جمهور در اراک افزود: آلودگی هوا چند لایه و چند وجهی است که یک شبه بوجود نیامده و یک شبه هم از بین نمی‌رود.

وی بیان کرد: مازوت سوزی عاملی است که مردم به چشم می‌بینند و در فصل سرد سال و از نیمه پایانی ۶، هفت تا هشت میلیون لیتر مازوت پرسولفور در نیروگاه شازند مصرف می‌شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: با مصوباتی که از تهران ابلاغ می‌شود دست ما در استان مرکزی بسته است و مازوت حلق مردم را گرفته و این استان به پایتخت سرطان کشور تبدیل شده است.

مخلص ‌الائمه عنوان کرد: نیاز است به صورت استثنا، مازوت سوزی از نیروگاه شازند قطع شود و حدود ۶ تا هفت میلیون مترمکعب گاز طبیعی به این نیروگاه اختصاص یابد تا اینکه بتوانیم برق را از منابع دیگر افزایش دهیم.

وی گفت: مصرف گاز هم در این نیروگاه آلایندگی دارد و موقعیت این نیروگاه به گونه‌ای است که خائنانه ایجاد شده و در مسیر باد اراک ایجاد شده و آلایندگی آن به سمت اراک می‌آید.

استاندار مرکزی ادامه داد: مسکن از موضوعات محوری دولت سیزدهم است و در امر نهضت ملی مسکن و طرحی که مورد نظر رییس جمهور قرار دارد، به گزارش وزارت راه و شهرسازی استان مرکزی جزو استان‌های پیشرو است و در حال حاضر بزرگترین پروژه یکپارچه سازی مسکن با ظرفیت هشت هزار و ۱۰۰ واحد در استان مرکزی اجرا می‌شود.

مخلص الائمه بیان کرد: در حوزه انرژی، بخشی از استان از جمله پتروشیمی و پالایشگاه تحت صنایع انرژی است، و به نظر می‌رسد به زودی در تامین گاز در کشور با توجه به برنامه ریزی ناقص در سنوات گذشته دچار بحران شویم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید به سمت نیروهای تجدیدپذیر برود که البته استان مرکزی ظرفیت های خوبی در این خصوص دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: بزرگترین کارخانه پنل‌های خورشیدی در استان مرکزی است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی استان مرکزی جزو محیط های ویژه است.

مخلص الائمه گفت: دولت برای بلند مدت تولید ۱۰ هزار مگاوات را در دستور کار دارد که چهار هزا مگاوات در گام اول برای سال جاری هدفگذاری شده که ۷۰۰ مگاوات آن سهم استان مرکزی است که قابلیت افزایش به هزار مگاوات در همین دوره اول را دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در هفته دوم فروردین امسال در شهرستان محلات آغاز شده که همان نیروگاه به تنهایی ۱۰ درصد ظرفیت را افزایش می دهد و شهریورماه امسال فاز اول آن وارد مدار می‌شود.

استاندار مرکزی در خصوص محرومیت در استان هم گفت: مجموعه نظام اداری و دیوان سالار و بیمار کشور بالغ بر پنج دهه گریبان دولت‌ها را فشرده و مردم را تحت فشار قرار داده و محصول یک اقتصاد نفتی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب عامل فروگذاری‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دهه‌های گذشته بوده و این نظام توانایی اداره طرح‌های کلان محرومیت زدایی را ندارد و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته نتوانستیم آنچه حق محرومیت زدایی در کشور است را انجام دهیم.

مخلص الائمه اظهار داشت: ستاد راهبری محرومیت زدایی در استانداری برای هماهنگی همه نهادهای غیردولتی و گروه‌های جهادی و هماهنگی با دستگاه‌های دولتی تشکیل شده که امید است بتوانیم در استان گام‌های موثری برداریم.

وی در خصوص معادن نیز گفت: زیرساخت‌های استان مرکزی توسط معدن‌داران و معادن استان که تحت لوای قانون بی کیفیت و ناقص قرار دارد که این قانون نیازمند اصلاح بنیادین است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: این قانون ظرفیت احقاق حقوق مردم را ندارد، با این ظرفیت‌های دست و پا شکسته در قانون نمی‌توان حق مردم را احیا کرد و عمدتا معارض های اجتماعی که شکل می‌گیرد ناشی از ظرفیت ناقص این قوانین و مقررات است و زیرساخت‌های منطقه‌ای و محلی در حال نابودی است و مردم احساس می‌کنند هیچ بهره‌ای از این معادن ندارند.

مخلص الائمه بیان کرد: یکی از مولفه ها و نمادهای هویتی استان مرکزی فرش است و شاید یکی از قطب های اصلی تولید فرش ایران ساروق باشد، این نماد هویتی در حال از بین رفتن است.

وی یادآور شد: سال‌های گذشته کلنگ موزه فرش در اراک زده شد که یکی از تجار بنام این استان توانسته تعدادی فرش مربوط به استان از سراسر کشور جمع آوری کند که ارزش این فرش ها بالغ بر۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار مرکزی افزود: در راستای ایجاد این موزه مانعی وجود دارد، زمینی مربوط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مجاور بیمارستان ولیعصر(عج) با هفت هزار متر مساحت قرار دارد که در سفر هیات دولت هشتم یا نهم مصوبه‌ای مربوط به این زمین آمد که رایگان به شهرداری واگذار شود که شهرداری با یک کار اشتباه مصوبه هیات دولت را با یک اقدام تجاری باطل کرد و دچار چالش شد.

مخلص‌الائمه گفت: الان زمین بدون استفاده مانده و این در حالی است که برای پارکینگ بیمارستان ولیعصر(عج) و موزه فرش به آن نیاز داریم و  باید مصوبه گذشته احیا و این زمین به صورت رایگان برای خدمات عمومی استفاده شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha