۱ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۲۰
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 84829823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقرار چتر نظارتی اتحادیه بر مشاوران املاک قزوین

قزوین – ایرنا - چتر نظارتی اتحادیه مشاوران املاک قزوین بر واحدهای صنفی زیر مجموعه گسترده شده است تا به منظور پیشگیری از وقوع جرم از هرگونه تخلف و بزه جلوگیری به عمل آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه با توجه به مشکلات اقتصادی، تورم موجود و بالا رفتن هزینه های اجاره بها ، روزانه شهروندان زیادی برای تامین مسکن و نیازهای خود در این حوزه به دفاتر مشاوران املاک مراجعه می کنند.

در واقع مشاوران املاک حقله واسطی برای تامین نیاز مسکن شهروندان بوده و نقش مهمی در کنترل و مدیریت قیمت های بازار مسکن و اجاره بها ایفا می کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار ایرنا با محمد کشاورزی رییس اتحادیه املاک شهرستان قزوین گفت و گویی ترتیب داده و مهمترین دغدغه ها، مطالبات و سوالات شهروندان را با او در میان گذاشته است.

ایرنا. ابتدا بفرمایید چه تعداد مشاوران املاک در قزوین فعالیت دارند و آیا همه واحدهای صنفی زیر مجموعه شما دارای مجوز فعالیت هستند؟

طبق آخرین آمار، یکهزار و ۵۵۵ مجوز مشاوره املاک در شهرستان و نواحی منفصل شهری قزوین صادر شده که از این تعداد ۷۵ مجوز به نام بانوان است.

در خصوص بخش دوم سوال باید عرض کنم، بخشی از همکاران ما در مراحل اخذ و تمدید مجوز هستند به عنوان مثال از ابتدای سال جاری تا به امروز ۵۰ پرونده درخواست تمدید مجوز مشاوران املاک شهرستان در اداره مالیاتی مسدود شده و به بهانه تسویه مالیاتی به اتحادیه جواب داده نشده است.

اداره امور مالیاتی در این زمینه، همکاری لازم را ندارد و شاید این آمار را باید جزو واحدهای مشاوره املاک فاقد پروانه محسوب کنیم که یک گپ سیستمی است و امیدواریم آن را مرتفع کنیم.

ایرنا. به موجب مصوبه سران قوا، افزایش اجاره بهای مسکن در تهران تا ۲۵ و در سایر استان ها نیز تا ۲۰ درصد مجاز اعلام شده اما شاهد افزایش بیشتر از این مصوبه از سوی مشاوران املاک هستیم، نظر شما چیست؟

ابتدا در این حوزه باید بررسی مشکلات را انجام دهیم، مشکلات اجاره بها در سه حوزه نحوه عرضه، تعیین قیمت و تنظیم قرارداد قابل بررسی است.

در نحوه عرضه که به صورت سنتی از طریق دفاتر املاک و پایگاه های اینترنتی انجام می شود، بر روی بحث عرضه از طریق پایگاه ها نظارتی نداریم و در تعیین قیمت نیز گاهی هر فردی شخصا اقدام می کند که آن هم از حیطه وظایف اتحادیه خارج است.

در تنظیم قراردادها نیز به جز از مشاوران املاک، دفاتر اسناد رسمی و خود اشخاص هم امکان تنظیم قراردادها را دارند.

 برای بررسی مشکلات مربوط به اجرای مصوبه سران قوا در بعد مسکن باید این سه حوزه را بررسی کنیم و مشکلات آنها را مرتفع کنیم تا بتوانیم این مصوبه را اجرایی کنیم چون تا زمانی که کریدورهای موازی به کار مشاوره املاک مشغول باشند نظارت اتحادیه مختل می شود.

استقرار چتر نظارتی اتحادیه بر مشاوران املاک قزوین

از سوی دیگر بیش از ۵۰ درصد همکاران ما در حوزه مسکن یا در حوزه محل کسب تجاری خود مستاجر هستند و درد شهروندان را به خوبی درک می کنند و افزایش اجاره بها بر روی عملکرد آنها نیز تاثیر دارد.

با توجه به این توضیحات، مصر هستیم که راهکارهای قانونی در این زمینه دیده شود تا بتوانیم قانون ۲۰ درصد را اجرایی کنیم.

ایرنا. یکی از مسایلی که از سوی دستگاه قضایی مطرح شده این است که بنگاه‌های معاملات املاک به دلیل ناآشنایی متصدیان آنها با مسایل حقوقی برای دستگاه قضا تولید پرونده می‌کنند، نظر شما چیست؟

با توجه به بررسی های صورت گرفته در خصوص میزان تحصیلات متصدیان مشاوران املاک شهرستان، بحث آموزش در دستور کار ما قرار گرفته است.

در این راستا دوره های آموزشی را برای متقاضیان هنگام درخواست صدور مجوز با همکاری اتاق اصناف برگزار می کنیم و کلاس های تخصصی تشکیل می شود که به صدور پروانه تخصصی برای متقاضیان منجر می گردد چون مشاوران املاک جزو رسته هایی است که باید پروانه تخصصی املاک داشته باشند.

با توجه به اینکه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای متقاضیان پروانه بهره برداری مشاوران املاک در نظر گرفته شده است با مکاتبه با سازمان، ارتقای آن را درخواست کرده ایم.

قطعا تقویت بعد آموزش کارکنان می تواند در رفع بسیاری از جرایم موثر باشد که با دستگاه قضایی برای برگزاری کلاس های آموزشی اقدام کرده ایم.

یکی از حوزه هایی که متقاضیان پروانه مشاوره املاک را در بدو ورود ارجاع می دهیم اداره ثبت است که متاسفانه بدون هیچ گونه دوره آموزشی در حوزه ثبت املاک، گواهی متقاضیان را صادر می کند که برای رفع این کمبود، در حال تهیه و طراحی دوره های آموزشی با همکاری جهاد دانشگاهی به منظور آشنایی متصدیان واحدهای مشاوره املاک شهرستان با قوانین ثبت هستیم.

ایرنا. طرح ساماندهی بنگاه های معاملات املاک برای اولین بار با همکاری دستگاه های اجرایی در مرکز استان اجرا شد، در این باره توضیح دهید؟

اتحادیه ما دارای پنج کمیسیون فعال است که یکی از آنها بازرسی می باشد، اعضای این کمیسیون روزانه در سطح شهر مشغول گشت و بازدید از دفاتر مشاوره شهرستان هستند و تخلفات صنفی را به اتحادیه ارجاع داده و رسیدگی می کنند.

برای ساماندهی بنگاه های معاملاتی املاک، گشت های مشترک با ضابطان قضایی، اداره ثبت و پلیس اماکن به صورت مستمر داریم که ضمن شناسایی تخلفات و جرایم برای حل مشکلات آنها به صورت ریشه ای اقدام می کنند.

استقرار چتر نظارتی اتحادیه بر مشاوران املاک قزوین

به عنوان مثال در این بازرسی ها فرم های خام قرارداد خارج از چارچوب اتحادیه شناسایی شد که نسبت به برخورد و جمع آوری آنها اقدام گردید چون فرم های قراردادی باید دارای شناسه باشند تا از بروز تخلفات و وقوع بزه جلوگیری شود.

چاپ و انتشار کلیه قراردادها خارج از چهارچوب اتحادیه غیرقانونی است و باید این فرم های قرارداد صرفا از اتحادیه به متصدیان املاک واگذار شود.

ایرنا. دریافت مبلغ کمیسیون خلاف مقررات از جمله تخلفات دفاتر مشاوران املاک اعلام شده که شکایت های زیادی را نیز از سوی شهروندان در پی داشته است؟ نظر شما چیست؟

تعرفه اتحادیه املاک مصوب سال ۹۶ است که تا به امروز هم در حال اجرا می باشد و نرخنامه آن باید در معرض دید عموم و محل کسب نصب شده باشد که تعرفه خرید و فروش یا اجاره در نرخ نامه آمده و دریافت هرگونه مبلغ کمیسیون بیشتر از آن خلاف مقررات است و با آن برخورد می شود.

شهروندان در صورت پرداخت کمیسیون در دفاتر دارای مجوز حتما نسبت به اخذ رسید آن اقدام نمایند و حتما دقت کنند که با تعرفه نرخنامه مطابقت داشته باشد، در صورت پرداخت مبالغی خارج از این تعرفه، مراتب را از طریق تلفنی یا حضوری به اتحادیه گزارش دهند.

ایرنا. در صدور جواز مشاوران املاک، چهارچوب و ملاک هایی تعیین شده که اکثر افراد مراجعه کننده در این چهارچوب قرار می گیرند مثلا داشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سوء سابقه و داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، انتظار می رود فیلترهای متقاضیان ورود به کار مشاوران املاک بیشتر شود، آیا برنامه ای برای افزایش این فیلترها دارید؟

بله، مکاتباتی در این زمینه با سازمان انجام شده تا برخی فیلترها مثلا میزان تحصیلات از حداقل دیپلم ارتقا پیدا کند که در پیشگیری از تخلفات نقش موثری ایفا می کند.

ایرنا. آیا اتحادیه برای رسیدگی به شکایات اهرم و بازوی اجرایی لازم را دارد؟

بله، در قالب کمیسیون های پنچگانه، جلسات رسیدگی به شکایات به صورت روزانه تشکیل می شود.

روزانه آمار زیادی از مراجعه کنندگان را در این خصوص داریم و برخی از شکایات از حوزه حل اختلاف نیز به اتحادیه ارجاع می شود، کمیسیون حل اختلاف اتحادیه بسیار فعال است و به محض وصول شکایت برای تنظیم وقت و رسیدگی به آن اقدام می کند.

اهرم ما در بررسی شکایات در مرحله اول تذکر، در مرحله دوم اخطار کتبی و در مرحله سوم طبق قانون نظام صنفی پلمب واحد صنفی و معرفی به مراجع قضایی است.

ایرنا. آیا  موضوع حدود صنفی و اینکه املاک باید حداقل ۵۰۰ متر فاصله از یکدیگر داشته باشند در صدور مجوزها رعایت می شود تا از رشد قارچ گونه مشاوران املاک در برخی مناطق جلوگیری شود؟

با بحث رشد قارچ گونه موافق نیستیم چون افزایش کسبه در همه حوزه ها وجود دارد و شغل های خدماتی در ذات خود برای ارایه خدماتی شکل گرفته اند.

در قانون نظام صنفی سال ۹۲ مصوبه رعایت حدود صنفی ۵۰۰ متری مشاوران املاک از یکدیگر برداشته شد ولی مشکلی که داریم بحث تراکم این واحدها در محدودهای خیابان های خاصی است چون خیابان های تجاری در برخی از خیابان ها متمرکز است.

مثلا در شهر قزوین در خیابان امیرکبیر هیچ واحد صفی نیست چون واحد تجاری در آنجا وجود ندارد و دفاتر مشاوران املاک در خیان مجاور آن که مصیب مرادی است مستقر شده اند که این شبهه را ایجاد می کند که تعداد همکاران ما در این خیابان زیاد است.

استقرار چتر نظارتی اتحادیه بر مشاوران املاک قزوین

 طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر ۴۰ خانوار، یک واحد مشاور املاک فعال باشد که در قزوین ۱۸۰ هزار خانوار داریم که در این صورت به چهار هزار و ۵۰۰  تا پنج هزار واحد صنفی املاک در شهر قزوین نیاز است ولی آمار قزوین هزار و ۵۰۰  واحد می باشد.

پس بحث اصلی در این حوزه، موضوع متراکم شدن واحدهای مشاوره در بخشی از شهر و توزیع نشدن آنها در سطح شهر است.

ایرنا. ۷۵ مجوز مشاوره املاک به نام بانوان در قزوین صادر شده که اصلا در محل کار حضور ندارند، در این باره توضیح دهید؟

قانون نظام صنفی، صدور مجوز را برای بانوان محدود نکرده است ولی پلیس اماکن ضابطه‌ای ایجاد کرده که بانوان حتما باید مباشر قانونی داشته باشند.

با توجه به این موضوع، حتی یک مورد صاحب مجوز بانو در قزوین بدون مباشر قانونی نداریم که این موضوع، طبق قانون هیچ مشکلی ندارد و مباشر قانونی این بانوان، مسوولیت ایفای تعهدات مدیر واحد را بر عهده خواهد داشت.

استقرار چتر نظارتی اتحادیه بر مشاوران املاک قزوین

ایرنا. صحبت پایانی:

چتر نظارتی و اطلاعاتی اتحادیه بر واحدهای زیرمجموعه مستقر است و کاملا عملکرد اعضا را زیر پوشش دارد.

از شهروندان درخواست می کنیم تنظیم قراردادها را از طریق مراکز رسمی انجام دهند و به پایگاه های اینترنتی برای قیمت گذاری و خرید و فروش اعتماد نکنند.

شهروندان می توانند تخلفات را از طریق شماره تماس ۵۳- ۳۳۲۴۵۴۵۱ و صندوق پستی ۰۹۰۲۲۸۱۹۰۰۲ با حوزه بازرسی، معاونت و ریاست اتحادیه املاک شهرستان قزوین در میان بگذارند تا در سریعترین زمان برای رسیدگی به آن اقدام شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha