رئیس جمهور از شرکت صنایع آذرآب و هپکو اراک بازدید کرد

اراک - ایرنا - آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در اولین بازدید از واحدهای صنعتی استان مرکزی از شرکت صنایع آذرآب و هپکو اراک بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت صنایع آذرآب اراک تولید کننده تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی است که مدتی است دچار چالش صنعتی شده است، بازدید و از نزدیک با موانع این مجموعه مهم صنعتی استان آشنا شدند.

شرکت صنایع آذرآب یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری عمومی در ایران است که زمینه اصلی فعالیت این شرکت ساخت و اجرای طرح های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان است.

صنایع آذرآب از بدو تأسیس تا به حال جزء پیشروان ساخت نیروگاه های برق و تجهیزات پالایشگاهی در خاورمیانه به حساب آمده و تأمین‌کننده تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز و سازنده بخش های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه های برق برای بخش دولتی و خصوصی بوده است.

شرکت صنایع آذرآب از سال ۱۳۶۳ با انتقال فناوری ازشرکت IHI ژاپن در زمینه طراحی و مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی بویلرهای با سیستم گردش طبیعی و ‌سوخت گاز، گازوئیل و مازوت شامل، بویلرهای پکیج با ظرفیت ۲۰ تا ۲۰۰ تن بخار در ساعت، بویلرهای صنعتی با ظرفیت ۵۰ تا ۳۵۰ تن بخار در ساعت، بویلرهای نیروگاهی با ظرفیت ۳۹۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تن بخار در ساعت فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، هپکو به عنوان یکی از برندهای مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در سال ۱۳۵۱، با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی تاسیس شد و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
در سال ۱۳۵۷ و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت و ازسال ۱۳۶۳ طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از ۶ سال این طرح تحت لیسانس شرکت های لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.

در سال ۱۳۶۹ سالن ساخت به وسعت ۶۰ هزار متر مورد بهره برداری قرار گرفت و پیشرفته ترین ماشین آلات تولیدی در بخش های عملیات اولیه، جوشکاری سبک وسنگین، ماشین کاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.

یکی از پیشرفته ترین سیستم های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش ازشرکت لیبهر به هپکو منتقل و راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۴ با هدف گذاری برای توسعه محصول، بازار و منابع انسانی گام طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلتک آغاز شد.

در مرحله اول این طرح و از اوایل دهه ۷۰ و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های بالقوه مهندسی و ظرفیت های خالی تجهیزات تولیدی، مشارکت در ساخت و انجام پروژه های بزرگ کشور در زمینه نفت، گاز و انرژی در شرکت هپکو آغاز شد.

هپکو در سال های گذشته نقش ارزنده ای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در کشور داشته است و دریافت لوح طلایی از مرکز تحقیقات هسته ای اروپا (Cern) به دلیل انجام به موقع و با کیفیت این پروژه در بین ۳۶ کشور گواهی بر این موضوع است.

واحد تولیدی؛ صنعتی هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به دنبال سیاست های اصل ۴۴ با قیمتی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه گذار جدید فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.

مشکلات این واحد تولیدی یکسال بعد از خصوصی سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد اما به دلیل مراودات اقتصادی و مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینکه از سال ۱۳۹۲ مشکلات این واحد تولید نمایان شد.

دیدار مردمی آیت الله رئیسی در شهر اراک ساعت ۱۷ در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک برگزار می‌شود و دیدار با نخبگان، حضور در شورای اداری استان و نشست خبری از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان مرکزی است.

استان مرکزی با یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است و دارای ۱۲ شهرستان و ۳۲ شهر است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha