۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۶:۳۷
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84829368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس یمنی: هزاران قطعه باستانی به کشورهای غربی قاچاق شدند

تهران- ایرنا- یک کارشناس آثار باستانی در یمن گفت که ۱۰ هزار قطعه اثر باستانی طی جنگ از این کشور به غارت رفته و به کشورهای غربی قاچاق شده است.

به گزارش ایرنا از آژانس رسانه‌ای یمن، «عبدالله حسین» کارشناس آثار باستانی در یمن پنجشنبه شب افزود: جنگ و ائتلاف سعودی باعث شده است که این آثار آسانتر غارت شوند.

وی اضافه کرد: کشورهای ائتلاف متجاوز با حمایت کشورهای غربی، بسیاری از این آثار را سرقت کرده‌اند.

این کارشناس آثار باستانی یمن در ادامه گفت که ۲ اثر باستانی متعلق به یمن، ۱۷ ژوئن ( ۲۷ خرداد ماه) در مادرید اسپانیا به فروش گذاشته شد که در سال‌های جنگ قاچاق شده بود.

حسین افزود: نمی‌توان عدد معینی از تعداد این آثار ارائه کرد ولی از طریق پیگیری قطعه‌هایی که در مزایده‌ها به فروش رسیده است، باید گفت که بالغ بر ۱۰ هزار اثر باستانی از یمن غارت شده است.

وی همچنین گفت که جنگ یمن راه را برای سرقت و قاچاق این حجم از آثار باستانی تسهیل کرده است.

این در حالی است که علاوه بر قاچاق اشیای باستانی، تخریب اماکن و آثار باستانی این کشور نیز طی جنگ در این کشور صورت گرفته است و ائتلاف سعودی برخی از این اماکن را هدف حملات هوایی قرار دادند.

وزارت حقوق بشر یمن پیش تر در گزارشی اعلام کرده بود که یک هزار و ۳۲۴ مسجد، ۴۱۷ مکان باستانی و آثار تاریخی در حملات ائتلاف سعودی به این کشور تخریب شده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha