۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۱۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84829294
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد روسیه از غرب به دلیل حمایت از تروریست‌ها در سوریه

نیویورک – ایرنا- معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که کشورهای غربی حاضر به توقف حمایت از تروریست های بین المللی که آنها را برای برکناری مقامات قانونی سوریه آموزش داده و تجهیز کرده اند، نیستند.

دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: روسیه زمانی که همه  تروریست های آموزش دیده در غرب از خاک آن خارج شوند، حاکمیت خود را بدست خواهد آورد.

وی تاکید کرد: سوریه زمانی حاکمیت خود را دوباره به دست خواهد آورد که هیچ تروریست آموزش دیده در غرب که به دنبال سرنگونی دولت قانونی این کشور است، در خاک آن حضور نداشته باشد.

پولیانسکی افزود با این حال، در این زمینه هیچ احترامی به حاکمیت سوریه گذاشته نمی شود و کشورهای غربی حاضر به توقف حمایت از تروریست های بین المللی که آنها را برای برکناری مقامات قانونی سوریه آموزش داده و تجهیز کرده اند، نمی شوند.

  مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی  ذیل قطعنامه ۷۶/۲۶۲  که براساس آن رئیس مجمع موظف است پس از هر بار توسل یک یا چند عضو دائم شورای امنیت به حق وتو  جلسه ای را ظرف ۱۰ روز در مورد آن تشکیل دهد، نشستی را در مورد وضعیتی که در نشست هفته گذشته شورای امنیت منجر به وتوی قطعنامه  بشردوستانه سوریه توسط روسیه شد، برگزار کرد.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۱ تیر ماه سرانجام پس از چندین روز رایزنی، تمدید زمان باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های فرامرزی به سوریه از طریق ترکیه را به مدت شش ماه همانطور که روسیه پیشنهاد داده بود، تمدید کرد.

پیش نویس این قطعنامه از سوی نروژ و ایرلند ارائه شد که ماموریت سازمان ملل را برای ۶ ماه تمدید می کند و در صورت تایید از سوی شورای امنیت، این ماموریت می تواند ۶ ماه دیگر نیز تمدید شود.

در رای گیری انجام شده در شورای امنیت، ۱۲ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۳ کشور نیز رای ممتنع دادند اما هیچ کشوری به این قطعنامه رای مخالف نداد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به این قطعنامه رای ممتنع دادند زیرا این سه کشور خواهان تمدید یک ساله باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه بودند.

 چند سالی است رای گیری در شورای امنیت بر سر گذرگاههای مرزی سوریه موضوعی بحث برانگیز شده است.سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی به مناسبت عید سعید قربان تعطیل بود، اما در پی پایان یافتن مهلت بازبودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه در روز یکشنبه گذشته (۱۰ جولای /۱۹ تیرماه) شورای امنیت نشستی فوق العاده تشکیل داد اما هم قطعنامه پیشنهادی غربی‌ها وتو شد و هم روسیه.

در این نشست، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی نروژ و ایرلند برای تمدید باز بودن گذرگاه مرزی ترکیه و سوریه به مدت یکسال دیگر با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه شد که تصویب این پیش نویس نیاز به ۹ رای بدون وتوی اعضای دائم شورای امنیت داشت اما رای منفی روسیه موجب وتوی آن شد و چین نیز به آن رای ممتنع داد.

بلافاصله پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه به رای گذاشته شد که کشورهای غربی نیز در مقابله با اقدام مسکو، به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کرملین که مدت زمان باز بودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه را به مدت شش ماه ارائه کرده بود، رای ندادند و آن را وتو کردند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه رای منفی دادند، ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت نیز رای ممتنع و فقط خود روسیه و چین بودند که به آن رای مثبت دادند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه اعلام کردند که شش ماه برای برنامه ریزی و فعالیت مؤثر گروه های امدادی در سوریه کافی نیست.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha