کابوس مسافرت در انگلیس

لندنن – ایرنا – تاخیر در صدور گذرنامه، برنامه سفر ده‌ها هزار شهروند این کشور را در اوج سفرهای تابستانی نابود کرده و این مساله در کنار هرج‌ومرج در فرودگاه‌های این کشور، فاکتور دیگری را به کابوس مسافرت در انگلیس اضافه کرده است.

طبق اعلام اداره گذرنامه انگلیس، حدود ۵۰ هزار شهروند این کشور  بیش از ۱۰ هفته است که منتظر دریافت اسناد هویتی خود هستند.

«توماس گریگ» مدیر اداره گذرنامه و ثبت احوال انگلیس دیروز (چهارشنبه) در پارلمان این کشور حاضر شد تا گزارشی را درباره آخرین وضعیت عملکرد این سازمان به نمایندگان ارائه دهد. وی توضیح داد که تا پایان ماه ژوئن ۵۵۰ هزار درخواست برای صدور گذرنامه در سیستم ثبت شده و از هر ۱۰ مورد، یکی گذرنامه خود را دریافت نکرده است.

وی این وضعیت را به تبعات ناشی از سیاست تعدیل نیرو در دوران همه‌گیری کرونا نسبت داد و گفت میلیون‌ها نفر هم در دو سال گذشته، تمدید گذرنامه خود را به تاخیر انداختند. گفته می‌شود که به طور عادی هر سال ۷ میلیون درخواست برای صدور گذرنامه ثبت می‌شود اما در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب حدود ۴ و ۵ میلیون درخواست ثبت شد.

دیانا جانسون، رئیس کمیته پارلمانی امور داخله، در جلسه روز گذشته با حضور رئیس اداره گذرنامه انگلیس، از وضعیت موجود انتقاد کرد و گفت که از آمارهای منتشر شده شوکه شده است. وی از حجم گسترده اعتراض مسافران به نمایندگان مجلس گفت اما گریگ به ضرورت انجام بررسی‌های امنیتی اشاره و ادعا کرد که امکان سرعت بخشیدن به روند کار وجود ندارد.

این شرایط درحالیست که بیشتر فرودگاه‌های انگلیس نیز در نتیجه سیاست تعدیل نیرو در دوران همه‌گیری کرونا، با مشکلات گسترده‌ای روبرو هستند و هر هفته بسیاری از پروازها لغو می‌شود.

 مقامات فرودگاه اصلی انگلیس (هیترو) اخیرا در اقدامی بحث‌برانگیز، برای ارائه خدمات به مسافران سقف روزانه تعیین کردند. طبق تصمیم گرفته شده سقف خدمات به مسافران تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲ (برابر با ۲۰ شهریور ۱۴۰۲) به ۱۰۰ هزار نفر در روز محدود شده است. این درحالیست که پیش از شیوع کرونا روزانه ۲۰۰ هزار مسافر از این فرودگاه جابه‌جا می‌شد و این بدین معناست که ظرفیت فرودگاه نصف شده است. 

هم زمان مقامات هیترو از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌اند که شمار بیشتری از پروازهای خود را در ایام تابستان لغو کنند. برخی از خطوط هوایی مانند بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و ایزی‌جت هزاران پرواز خود را در ماه‌های ژوئیه و آگوست لغو کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که این میزان برای جلوگیری از بروز اختلال کافی نبوده است.

فرودگاه گاتویک لندن در هفته‌های اخیر بیشترین میزان لغو پروازها را تجربه کرده است. فقط در یک هفته تعطیلات عید پاک بالغ بر ۲۰۰ پرواز در این فرودگاه لغو شد و در اثر آن هزاران مسافر سرگردان شدند.

این فرودگاه اعلام کرد که تعداد پروازهای روزانه خود را در ماه های شلوغ تابستان کاهش می دهد. به این ترتیب که از ۹۰۰ پرواز در روز به حدود ۸۲۵ پرواز  خواهد رسید.

طبق برآورد صورت گرفته ۴ هزار پرواز در تابستان امسال از فرودگاه گاتویک انگلیس لغو خواهد شد که در نتیجه آن برنامه مسافرتی ۸۰۰ هزار نفر نابود می‌شود. نشریه انگلیسی سان گزارش داد: مسافران خطوط هوایی چندین ماه است که با اخلال مواجه هستند و اوضاع در ایام تابستان وخیم‌تر خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند که صنعت هواپیمایی این کشور، پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، با یک رشد ۴۰ ساله در عرض چهار مواجه بوده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha