۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 84828934
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشایی قفل طرح‌های نیمه کاره استان مرکزی با کلید اعتبارات ملی

اراک - ایرنا - طرح های عمرانی که در کشور آغاز می‌شود، می طلبد یک نقشه راه به همراه نظام تامین مالی برای اجرای آن مشخص کرد چرا که قفل طرح‌های نیمه‌کاره با کلید تامین اعتبارات ملی باز می‌شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه دولت به حل مشکلات معیشتی مردم در درازمدت و ریشه‌ای اهمیت می‌دهد، باید زمینه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را نیز فراهم کند، این اقدام در کوتاه‌مدت اشتغال‌زایی و در درازمدت موجب می‌شود که سرمایه‌های راکد به چرخه اقتصاد کشور بازگردد و تاثیرات مناسبی بر رشد اقتصادی بگذارد.

طرح های نیمه تمام مربوط به یک دولت خاص نیست و برای تکمیل آنها باید اعتبارات کلانی تزریق شود و باید این مهم مدنظر باشد که بخشی از پروژه ها با مطالعه و بخشی دیگر بدون مطالعه شروع به احداث شده است.

به دلیل ضعف نظام مالی و نبود یک نظام روشن برای صندوق پروژه، بسیاری از طرح های عمرانی نیمه کاره رها شده‌اند و چون نقشه راه مشخصی نیز نداشتند، در سراشیبی فرسوده شدن قرار دارند و این سرمایه‌های ملی مستهلک می‌شود.

برخی از این پروژه‌ها دولت‌های مختلف را تجربه کرده و از دولتی به دولت دیگر به ارث رسیده‌اند، برخی حاصل سفرهای استانی مسئولان ملی و رهاورد مصوبات دولت‌های گذشته در استان‌ها هستند، تعدادی هم با کلنگ مسئولان استانی زخمی شده‌اند، هرچه که هست تعداد این پروژه‌ها آن‌قدر زیاد شده که تکمیل آن‌ها از مطالبه اقتصادی تبدیل به چالش اجتماعی شده‌اند چون اعتماد مردم به وعده‌های مسئولان را تحت تأثیر قرار داده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در خصوص طرح‌های ویژه توسعه ای استان مرکزی گفت: آبرسانی به برخی شهرها و روستاهای استان مرکزی از خط انتقال سد کوچری (گلپایگان) از جمله طرح‌های شاخصی است که این طرح در چهار بخش شامل آبرسانی به خمین، محلات، نیمور و دلیجان اجرا شده است.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: خط انتقال ساوه به طول ۱۳۱ کیلومتر تاکنون ۳۰ کیلومتر آن انجام شده و اجرای مابقی طرح نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی با اشاره به اینکه این طرح تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح ۱۰۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است که برای تکمیل این طرح، ۹۰میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بیان کرد: طرح آبرسانی به شهرتفرش ازچشمه هفتیان و ۴۰ روستاهای در مسیر خط انتقال نیز از دیگر طرح‌های نیمه تمام استان است.

زندیه وکیلی ادامه داد: طرح مذکور شامل بهسازی چشمه، ۶۰ کیلومتر خط انتقال اصلی، ۱۰۰ کیلومتر خطوط آبرسانی به روستاهای در مسیر، چهار باب ایستگاه‌های پمپاژ اصلی و چهار باب ایستگاه پمپاز فرعی، ۱۵ هزار مترمکعب مخازن ذخیره آب و ۶۰ کیلومتر خط انتقال برق طرح است که تاکنون فاز اول طرح شامل ۶۰ کیلومتر خط انتقال اصلی و ۷۰ کیلومتر خطوط روستایی و پنج هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و تجهیزات مربوطه انجام و به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: این طرح اکنون با ۶۵ درصدپیشرفت فیریکی همراه است‌ و حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برای این طرح اعتبارهزینه شده و  تکمیل آن۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: از دیگر، طرح های مهم استان مرکزی، طرح آبرسانی به شهر اراک از سدکمال صالح است که طرح مذکور پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی دارد و تاکنون حدود ۲۱۸ میلیارد تومان برای اجرای طرح هزینه شده و برای تکمیل بخشی از رینگ شهری باقی مانده ۸۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

زندیه وکیلی اظهار داشت: اجرای طرح باند دوم محور آزاد راه ازنا به شازند از دیگر طرح های اولویت دار است که این طرح در حال انجام و با پیشرفت ۲۰ درصدی همراه است و تاکنون برای این طرح ۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و باید۱۷۷ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل ان تزریق شود.

زندیه وکیلی ادامه داد: اجرای طرح آزاد راه اراک به راهجرد، هنوز آغاز نشده و اعتبار مورد نیاز برای این طرح ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد طرح بزرگراه کنار گذرشمالی اراک‌ نیز گفت: این طرح در حال انجام و با پیشرفت فیزیکی هشت درصدی همراه است و اعتبار هزینه شده برای اجرای آن ۱۶۰میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: طرح منطقه نمونه گردشگری دره گردو نیز در مرحله اجرای زیرساخت است که اکنون با پیشرفت فیزیکی ۵ درصدی همراه است و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای این طرح نیاز است.

زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: با توجه به مالکیت اراضی راه و شهرسازی، بخش اعظم این اراضی به شهرداری برای اجرای زیرساخت‌ها و جلب سرمایه گذار به منظور احداث و بهره برداری از کاربری‌های انتفاعی واگذار شده است.

وی گفت: در این مرحله شهرداری با منابع داخلی و اعتبارات تملک دارایی در حال اجرای زیرساخت‌ها است و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان، تکمیل بیمارستان ولیعصر (عج) اراک و بیمارستان زنان و زایمان آشتیانی اراک، بیمارستان مدرس ساوه، توسعه فضای سز و اجرای درختکاری در اراک، کمبود تخت های بیمارستانی و لزوم ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده در سطح شهرهای استان را از دیگر چالش ها و مشکلات استان عنوان کرد و گفت: نیاز است با تامین اعتبار لازم، مسئولان امر اقدامات لازم را برای اجرای این طرح‌ها انجام دهند.

 بازگشایی قفل طرح‌های نیمه کاره استان مرکزی با کلید اعتبارات ملی

۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های راهسازی استان مرکزی نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: میزان اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های عمرانی بسیار ناچیز است و اجرای طرح‌هایی که اعتبارات استانی به آن اختصاص یافته پس از کمی پیشروی متوقف شده است.

«حمید انعامی» افزود: اکنون طرح‌های عمرانی تمام کریدورهای شریانی استان مرکزی به صورت ملی تعریف شده و برای اجرای این طرح‌ها قرارداد ملی نیز منعقد شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به تکمیل طرح‌های عمرانی استان مرکزی اظهار داشت: قرارداد ملی ۲۸۴ میلیارد تومانی برای چهار خطه کردن جاده ارتباطی خمین تا الیگودرز منعقد شده و یک قرارداد ملی با اعتباری به مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان، برای چهار خطه کردن جاده ارتباطی ازنا به شازند اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: هفت کیلومتر از جاده ارتباطی توره - بروجرد سال گذشته به بهره برداری رسیده و سه کیلومتر نیز از سمت لرستان تکمیل شده و عملیات خاکی و ابنیه فنی هفت کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است و در خصوص مابقی عملیات هم ابنیه فنی تکمیل و نیازمند عملیات روسازی است که از سوی شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور، پیگیر هستیم قرارداد جدیدی برای تکمیل جاده ارتباطی توره به بروجرد منعقد کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: برای تکمیل زیرگذرها و ارتقای ایمنی جاده ارتباطی اراک - فرمهین، ۴۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده و قرارداد جدیدی نیز برای ادامه طرح اراک، فرمهین، خنجین، کمیجان و قهاوند تا مرز لرستان منعقد شده است.

انعامی توضیح داد: هفته گذشته عملیات اجرایی ۷۳ کیلومتر جاده ارتباطی فرمهین تا مرز استان همدان کلید خورده و امید است با تخصیص به موقع اعتبارات بتوانیم  پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: همگان بر شرایط اقتصادی کشور واقف هستند که با این روند، شرایط پرداخت مطالبات به پیمانکارها برای اجرای طرح های عمرانی سررسید اسناد خزانه سال ۱۴۰۳ است و ممکن است با سرعت کمتری طرح پیش برود اما ۳۸ پروژه فعال در استان مرکزی در دستور کار است و برنامه این است که کارگاه هیچ طرحی در بخش ساختمان و راه، تعطیل نشود چرا که بر این باور هستیم که تعطیلی هر کارگاه مستفیم و غیر مستقیم سفره ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره بسته می‌شود و با وجود همه مشکلات چراغ کارگاه‌های عمرانی روشن است و هرچند به واسطه کمبود نقدینگی سرعت پیشرفت طرح‌های عمرانی پایین است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی عنوان کرد: چنانچه طرح کنار گذر شمالی اراک به طول ۵۰ کیلومتر که قطعه ای از آزادراه تهران به جنوب است انجام شود مشکل اراک رفع می‌شود چرا که خودروهایی که از سمت همدان و لرستان و پتروشیمی تردد می‌کنند و خودروهایی که از سمت تهران تردد می‌کنند از مالک آباد خارج و به سمت کمربندی شمالی تردد می‌کنند و در نتیجه ۴۰ تا ۵۰ درصد ترافیک منطقه سنجان حذف می‌شود و میزان‌ آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

انعامی افزود: طول کنارگذر اراک از پتروشیمی تا مرز لرستان ۵۵ کیلومتر و طول کنار گذر شمالی اراک نیز ۵۰ کیلومتر است و در این راستا قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده و میزان اعتبار آن ۹۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: برای ۵۵ کیلومتر دیگر نیز یک قرارداد ساخت  با شرکت جهاد نصر منعقد شده که ۷۰ درصد آورده را شرکت سرمایه گذار و ۳۰ درصد را دولت تامین می‌کند و مشکلی برای ساخت طرح وجود ندارد چرا که با وجود سرمایه گذار، وضعیت طرح تعیین تکلیف می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون ۲۵ طرح راهسازی در استان مرکزی فعال است که با پیشرفت فیریکی متفاوتی همراه هستند و برای اتمام این طرح‌ها ۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باید گفت ۱۰۵ کیلومتر آزادراه  و همچنین ۱۶۴ کیلومتر بزرگراه(باند دوم) و ۶۲ کیلومتر (ارتقای راه فرعی درجه یک به راه اصلی درجه یک) در دست احداث است.

 رقم دقیقی برای اتمام پروژه‌ها پیش‌بینی نشده است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: عمده مشکلات پیش روی اجرای طرح‌های عمرانی این حوزه در استان مرکزی بحث مالی و نرخ تورمی که در کشور وجود دارد است، و میزان اعتباری که برای اجرای این طرح های عمرانی اختصاص می‌یابد رقم بسیار تاچیزی است که اجرا و تکمیل طرح‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

« اصغرحمزه لویی» بیان داشت: ساخت طرح های راه با مستثنیات مردمی در ارتباط است و باید اعتبار این مستثنیات پرداخت شود و عمده مشکلاتی که وجود دارد بحث آزادسازی است که این میزان اعتبار پاسخگو نیست و با وجود کمبود نقدینگی باید اسناد خزانه ارائه دهیم و هزینه‌های کارگاه را باید پیمانکار پرداخت کند، اما نبود نقدینگی برای انجام پروژه‌ها و افزایش نرخ مصالح روند اجرای پروژه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: در خصوص ساختمان‌های دولتی نیز ۱۳ طرح فعال داریم که شامل طرح‌های مجتمع‌های فرهنگی، اداری، ساختمان‌های دولتی تاسیسات عمومی می شود که ایجاد کتابخانه مرکزی اراک با ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع بنا از پروژه های شاخص است و این طرح در هفت طبقه شامل ۲ طبقه پارکینگ و پنج طبقه کلاس‌های آموزشی و سالن‌های مطالعات فردی و گروهی در حال احداث است و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حمزه لویی بیان کرد: میزان اعتبار قرارداد کتابخانه مرکزی ۴۸ میلیارد تومان است که میزان اعتبال هزینه شده تاکنون ۲۰ میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل این پروژه ۹۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز باشد و باید اذعان داشت که این طرح با اعتبارات استانی آغاز شده اما با توجه به اینکه اعتبارات استانی محدود است، می‌طلبد برای تکمیل این طرح فرهنگی اعتبارت بیشتری تزریق شود، هر چند که سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول کتابخانه‌های عمومی کشور قول مساعد در خصوص تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای اجرا و تکمیل این طرح دادند که تاکنون هنوز اعتباری تزریق نشده است.

وی با اشاره به دیگر طرح های عمرانی نیمه تمام استان مرکزی گفت: ایستگاه‌های هواشناسی شهر ساوه در دست ساخت است که متولی ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی است و اعتباراتی برای سال ۱۴۰۰ برای اجرای آن تخصیص یافته و این طرح‌ها اکنون فعال هستند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی طرح‌های فنی اجرایی متفاوت است و برخی طرح‌ها در حال مطالعات اولیه هستند و عملیات اجرایی برخی از آنها کلید خورده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha