تکمیل زیرساخت‌ها و ساماندهی بازارچه‌ مرزی کیله سردشت در اولویت است

مهاباد - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مرز کیله از شرایط مناسبی برای تجارت و مبادلات مرزی برخوردار است، گفت: تکمیل زیرساخت‌ها و ساماندهی بازارچه‌ مرزی به عنوان یکی از بازارچه‌های مهم استان در اولویت قرار دارد و بزودی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز پنجشنبه به همراه استاندار آذربایجان غربی، معاون هماهنگ کننده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی و فرماندار سردشت و جمعی از مقامات و مسوولان محلی از بازارچه مرزی کیله و معبر مرزی غیر رسمی اشکان در سردشت بازدید کردند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و هیات همراه در این بازدید ضمن بررسی روند مبادلات مرزی، از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات این مرز قرار گرفته و برای حل آنها قول مساعد داد.  

محمدصادق معتمدیان در حاشیه این بازدید با اشاره به موانع رویه مبادلات مرزی افزود: رفع موانع صادرات و واردات در این بازارچه مرزی و ایجاد مکانی برای تردد مسافر جهت رونق بخشی و توسعه منطقه بسیار حائز اهمیت و ضروری است و تلاش داریم اقدامات اساسی در این راستا انجام شود.

فرماندار سردشت نیز در توضیحاتی در خصوص فعالیت این بازارچه مرزی گفت: در این شهرستان ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول رویه کولبری و ۸۹۰ کارت پیله وری نیز برای فعالان این بخش صادر شده است.

خسروپور افزود: علیرغم وجود حجم بالایی از تبادل کالای صادراتی و وارداتی، مردم شهرستان حداقل انتفاع را از رویه موجود داشته و ان هم فعالیت کولبری است.

وی دغدغه اصلی مردم را بازگشایی معابر «اشکان و قاسم رش» و ایجاد گذر مسافری در مرز کیله دانست و اظهار کرد: بسته شدن این معابر مشکلات جدی برای معیشت مردم ایجاد کرده است.

فرماندار سردشت با اشاره به ظرفیت‌های مناسب این شهرستان جهت رفع موانع و توسعه مبادلات مرزی و تردد مسافر خواستار نگاه ویژه مسوولان به این موضوع مهم شد.

تکمیل زیرساخت‌ها و ساماندهی بازارچه‌ مرزی کیله سردشت در اولویت است

حسین پور نماینده مردم شهرستان های سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سردشت دارای یک بازارچه و دو معبر غیر رسمی «اشکان و قاسم رش» است، گفت: با توجه به اینکه  واردات برای ۱۰۰ قلم کالا با ۸۲۶ ردیف تعرفه جزو مصوبه هیات وزیران است اما واردات عملا برای ۶ یا ۷ قلم کالا انجام می‌شود ضمن اینکه واردات کالا از سال ۹۶ از طریق این ۲ معبر غیر رسمی قطع شده است.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد،  مرز کیله سردشت در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیات دولت به تصویب رسید.

شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد؛  این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه»  در شمال عراق قرار دارد.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha