۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۴
کد خبر: 84828858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۰ درصد تجارت میان ایران و قرقیزستان سهم خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی گفت: پارسال حجم تجارت بین ایران و کشور قرقیزستان ۷۰ میلیون دلار بود که ۷۰ درصد آن مربوط به صنایع، تجار و تولیدات خراسان رضوی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل چمندی روز پنجشنبه در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری میان استانداران خراسان رضوی و اوش قرقیزستان در مشهد افزود: این رقم در مقایسه با تجارت خارج ایران با دیگر کشورها پایین است و برنامه‌ریزی شده بر اساس تفاهمنامه‌های پیش رو حجم تجارت بین دو کشور ایران و قرقیزستان را  به ۲۰۰ میلیون دلار برسانیم.

وی ضمن تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت تجاری قرقیزستان بیان کرد: تامین نیازهای قرقیزستان در بخشهای دامپروری و کشاورزی برای فعالان اقتصادی ما فرصت مغتنمی است و معتقدیم روابط ۲ کشور ایران و قرقیزستان زمانی به پایداری می‌رسد که این روابط بر اساس نیازهای طرفین پایه‌گذاری شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با ایجاد روابط بیشتر با قرقیزستان و استان اوش درک بهتری از نیازهای قرقیزستان پیدا خواهیم کرد و روابط اقتصادی خود را به تامین نیازهای قرقیزستان سوق خواهیم داد.

چمندی افزود: قرقیزستان می تواند با استفاده از مسیرهای حمل ونقلی ایران به آبهای آزاد متصل شود، باید در تفاهم با کشورهای منطقه مسیر ترانزیتی پایداری در این حوزه ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای پیگیری تفاهم نامه و تصمیم های اتخاذ شده خواستار معرفی نماینده از سوی استاندار اوش هستیم.

توسعه تجارت ایران و قرقیزستان با تقویت مسیر ترانزیتی کتای

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به فعالیت 6 هزار واحد صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزار واحد معدنی در استان فعالیت می کنند و ۳۰ درصد سنگ آهن مورد نیاز کشور و همچنین بخش عمده طلای استخراج شده ایران از استان خراسان رضوی تامین می‌شود.

امیر رضا رجبی افزود: ۲۵ درصد صنایع غذایی و ۲۰ درصد واحدهای تولید قطعات خودروی کشور در خراسان رضوی دایر است و این استان در صنایع فلزی و شیمیایی و دارویی نیز رتبه بالایی دارد.

وی گفت: علاوه بر اینکه آمادگی داریم اقلامی مانند پنبه و پوست را از قرقیزستان وارد کنیم، با توجه به فعالیت صنایع چرم و پوشاک در استان می توانیم صنایع تولیدی مشترک در این حوزه در کشور قرقیزستان ایجاد نماییم.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی  گفت: برای تقویت روابط تجاری یاد شده خواستار تقویت مسیر ترانزیتی کتای (KTAI) یا همان مسیر ترانزیت جاده ای از قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران هستیم، از این طریق دسترسی قرقیزستان به آبهای آزاد از طریق بنادر ایرانی چابهار و بندرعباس تسریع خواهد شد.

رجبی همچنین افزود: لازم جهت تسهیل تجارت میان دو کشور نهادهای متولی صدور استاندارد، طی تفاهم نامه‌های مشترک زمینه پذیرش تاییدیه استاندارد کالاهای دو کشور به صورت مشترک صورت گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز گفت: هزاران مکان تاریخی و دارای پیشینه میراث فرهنگی در کنار ۱۰۰ موزه دولتی و خصوصی و آرامگاه مفاخر بزرگی مانند عطار، فروسی و خیام در این استان وجود دارد.

سید جواد موسوی افزود: مضجع منور حضرت امام رضا(ع) در مشهد، این استان را مقصد سالانه ۳۰ میلیون زائر و مسافر کرده است و از میان ۱۰ میلیون گردشگر خارجی ایران، پنج میلیون نفر را به خراسان رضوی جذب کرده است.

وی به وجود ۵۴ درصد واحدهای آقامتی و گردشگری ایران در مشهد اشاره کرد و گفت: همه زیرساختها و ظرفیتهای یاد شده می تواند جاده ابریشم فرهنگی میان دو کشور را بازنمایی کند و زمینه ایجاد گردشگری سلامت، توریسم و گردشگری تجارت با حضور بخش خصوصی دو کشور را راه‌اندازی نماید.

 برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک

سفیر قرقیزستان در تهران نیز گفت: سفر سه روزه استاندار اوش بسیار مغتنم بود تا از زیرساختهای استان خراسان رضوی دیدن شود، هر چند این دیدار به عنوان ملاقاتی اولیه شمرده می شود.

"تورداکُن سیدیکف" افزود: درماه سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور) نمایشگاه تولیدات اختصاصی ایران در بیشکک پایتخت قرقیزستان برپا خواهد شد و این رویداد روابط بین دو کشور را مستحکم تر خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در بازگشت استاندار اوش به قرقیزستان، وی معاون خود را برای پیگیری مصوبات و پیگیری تفاهمات صورت گرفته معرفی خواهد کرد.

ضیاءالدین جمال الدین اف استاندار و نماینده تام الاختیار رییس جمهور قرقیزستان در منطقه اوش، عصر دوشنبه گذشته وارد مشهد شد و علاوه بر حضور در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی رنگ و رزین و مواد شیمیایی و چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک و ماشین آلات در مشهد از تعدادی واحدهای تولیدی، صنعتی و مزارع مکانیزه کشاورزی در خراسان رضوی بازدید کرد.

قرقیزستان به عنوان یکی از پنج کشور آسیای مرکزی شش میلیون نفر جمعیت دارد و مرز زمینی مشترک با ایران ندارد، تبادلات تجاری از طریق پرواز میان پایتخت دو کشور و مسیرهای زمینی ترکمنستان _ ازبکستان _ تاجیکستان یا افغانستان _تاجیکستان صورت می گیرد.

بیشکک پایتخت این کشور حدود یک میلیون و استان مهم اوش نیز حدود ۱.۳ میلیون نفر جمعیت دارند، شهر اوش مرکز این استان به عنوان کهن ترین شهر قرقیزستان دارای اهمیت ویژه فرهنگی و اقتصادی است.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha