رفع موانع ایفای تعهدات ارزی از اولویت‌های وزارت صنعت است

بوشهر-ایرنا - مدیر دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت ایران و دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: رفع موانع ایفای تعهدات ارزی از اولویت‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت است که در این راستا تصمیم‌های خوبی برای صادرکنندگان لحاظ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود اسکندری روزپنجشنبه در نشست کمیته اقدام ارزی استان افزود: در حوزه خدمات فنی مهندسی مقرر شده پروژه‌های اجرا شده در قالب قراردادهای دی.اُ.تی و ایی.پی.سی.اف ایفای تعهدات ارزی آنها بعد از اجرا پروژه و دریافت پول از کارفرما باشد.

وی بیان کرد: در موضوع بلوکه شدن پول صادرکنندگان چنانچه این مهم در اثر شرایط تحریمی باشد با ارائه موضوع به شورای عالی امنیت ملی و در یک کمیته خاص مشابه کمیته اقدام ارزی شرایط لحاظ می شود تا از شمول  رفع تعهدهای ارزی خارج شوند.

اسکندری ادامه داد: در ارتباط با موارد که پول صادرکنندگان به دلیل فوت طرف خارجی با کلاهبردی بلوکه شود نیز شرایطی فراهم شده تا چنانچه دادگاه صالح کشور هدف این موضوع را اعلام و وزارت خارجه نیز آن را تایید کند از رفع تعهد ارزی مستثنی می‎شوند.

وی اظهار کرد: در یک مصوبه نیز مقرر شده شرکت هایی که درخارج از کشور پول های خود را به صرافی ها دادند و مورد کلاهبرداری قرار گرفتند بازه زمانی ۹ ماهه به آنها داده شده بتوانند مسائل و موانع رسیدن به منابع ارزی خود را برطرف کنند.

اسکندری افزود: در موضوع فعالیت صادراتی شرکت‎‌ها پیرامون ارزش و قیمت پایه صادراتی نیز تلاش‎هایی در حال انجام است تا مصوبه‌هایی برای تسهیل در ایفای تعهدات ارزی آنان محقق شود.

وی یادآور شد: همه کشور باید دست به دست هم دهند تا موانع و مشکلات فراروی صادرکنندگان بویژه در رفع تعهدات ارزی برطرف شود.

اسکندی ادامه داد: باید شرایط به نحوی باشد که جریان برگشت ارز به کشور فعال باشد و نیازهای ارزی کشور نیز بخوبی تامین شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اتاق‌های بازارگانی و تعاون  تعامل بسیار خوبی با کمیته ارزی دارند .


احیاء تعاونی مرزنشینان ۵۰ درصد جمعیت بوشهر را منتفع کرد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: احیاء تعاونی مرزنشینان در این استان و رفع تعهدات ارزی آنان ۵۰ درصد جمعیت بوشهر را منتفع کرده است.

مهدی صفوی افزود: محصولات پتروشیمی، خرما، آبزیان، موادمعدنی از جمله ظرفیت های شاخص صادرات استان بوشهر هستند که در بخش پتروشیمی در زمینه تامین مالی و وجود زیرساخت از شرایط لازم برخوردار هستند.

صفوی افزود:  سالانه بیش از ۱۶۰ هزار تن انواع خرما در استان بوشهر تولید می شود  و در تولید آبزیان نیز همواره استان رتبه نخست یا دوم کشور بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه آبزیان و موادمعدنی ظرفیت های خوب و قابل توسعه ای در حوزه صادرات وجود دارد  که باید حمایت لازم از این بخش صورت گیرد تا در حوزه صادرات مسائل و مشکلات فراروی صادرکنندگان به حداقل برسد.

صفوی ادامه داد: بندر دیر نیز یکی از مبادی مهم کشور برای صادرات به قطر است که باید نگاه ویژه‌ای از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به این بندر شود.

وی عنوان کرد: در ارتباط با صادرکنندگان خرد در استان بوشهر نیز انتظار است تا حمایت ویژه با هدف ترغیب بیشتر آنان به صادرات انجام شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha