بدرقه سرپرست حجاج ایرانی از مکه به مدینه منوره/ نواختن زنگ خروج زائران از سرزمین وحی به مقصد میهن اسلامی

تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به منظور حضور در کنار زائران ایرانی در مدینه منوره و نظارت بر روند فعالیت کاروان‌ها و ستاد مدینه از مکه راهی مدینه شد.

به گزارش روز پنجشنبه، ۳۰ تیرماه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب که از آغاز حج تمتع و پیش از ایام تشریق وارد مکه مکرمه شده بود و در این مدت ضمن سرکشی به هتل های زائران ایرانی  و دیدار با دست اندرکاران امور اجرایی و فرهنگی بر روند عملیات حج و دیگر امور کاروان ها و زائران ایرانی  نظارت داشت.

وی روز پنج شنبه(امروز) پس از وداع با بیت الله الحرام عازم شهر پیامبر رحمت شد تا در اقامت در مدینه النبی، ضمن نظارت بر امور فرهنگی و اجرایی زائران، مرقد پیامبراکرم (ص) و ائمه معصوم بقیع (ع) را زیارت کند و در مراسم دعای کمیل زائران ایرانی که امشب در جوار حرم نبوی برگزار می شود، شرکت کند.

رئیس ستاد مکه و جمعی از علما و مسئولان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت  و کارگزاران حج، امیرالحاج ایران را بدرقه کردند.

حجت الاسلام نواب هنگام خروج از مکه، در گفتگویی کوتاه روند عملیات حج را تاکنون روان و مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته توصیف کرد و گفت: شمار زائران ایرانی در مکه مکرمه امشب به کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت حج امسال می رسد و ظرف یک هفته آینده تمامی حجاج ایرانی از مکه خارج خواهند شد. 

بدرقه سرپرست حجاج ایرانی از مکه به مدینه منوره/ نواختن زنگ خروج زائران از سرزمین وحی به مقصد میهن اسلامی


وی با اشاره به حضور هزاران زائر ایرانی در مدینه منوره که پس از اقامت پنج روزه در این شهر و زیارت حرم نبوی و ائمه مظلوم بقیع راهی ایران می شوند ابراز امیدواری کرد که تمامی حجاج ایرانی با خاطره ای خوش و بیاد ماندنی از این سفر معنوی که امسال در شرایط خاصی برگزار شد، به کشور بازگردند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: مهمترین بخش مناسک حج تمتع در ایام تشریق با تلاش مجموعه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به خوبی برگزار شد و با انجام باقیمانده اعمال حج تمتع در مکه زنگ خروج زائران از سرزمین وحی به مقصد میهن اسلامی به گوش می رسد وزائران این روزها وشب های باقیمانده از سفر معنوی حج را در جوار بیت الله الحرام و حرم نبوی به زیارت و دعا می گذرانند.

حج ۱۴۰۱ در یک نگاه

به گزارش ایرنا، ۳۹ هزار و ۶۳۰ نفر از حجاج کشورمان در قالب ۳۰۱ کاروان به تدریج سرزمین وحی را ترک و راهی نقاط مختلف ایران می شوند. ۱۴۱ کاروان مدینه بعد از فرودگاه این شهر و ۱۶۰ کاروان مدینه قبل از فرودگاه جده به کشور باز می گردند.

انتقال زائران به مدینه و فرودگاه جده با هماهنگی های انجام شده به صورت روان و طبق برنامه ادامه دارد.از شامگاه ۲۶ تیرماه نیز پروازها از فرودگاه مدینه به سمت ایران آغاز شده و نخستین پروازها به مقصد سه شهر بندرعباس، مشهد و تهران انجام گرفته است.

همچنین پروازهای فرودگاه جده به مقصد ایران از ۲۳ تیر ماه آغاز شده است، طبق برنامه ریزی انجام شده زائران حج امسال با ۹۳ پرواز از فرودگاه جده و ۷۰ پرواز از فرودگاه مدینه به کشور در حال بازگشت هستند. پروازهای دو فرودگاه جده و مدینه به ترتیب پایان شب ۶ و ۷ مرداد ماه به اتمام می رسد و همه زائران به کشور منتقل خواهند شد.

براساس اعلام مسئولان حج و زیارت، دستورالعمل نحوه و زمان تحویل بار و انتقال زائران به فرودگاه جده به مدیران کاروان ها ابلاغ شده است. حدود ۱۷۲۰۰ زائر مدینه بعد از فرودگاه این شهر راهی ایران خواهند شد. تعداد حجاج اختصاص یافته به جمهوری اسلامی ایران از سوی عربستان سعودی در حج امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود که شامل حجاج و عوامل اجرایی هستند که همه ساله به میزان سهمیه اولیه تعدادی افزایش می یافت.

اعزام ۳۹ هزار و ۶۲۰ زائر خانه خدا از حدود ۱۷ فرودگاه کشور به سرزمین وحی از ۲۲ خرداد ماه با حدود ۱۵۸ پرواز برای اعزام زائران در ایام حج در نظر گرفته شد که از طریق فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد و یزد زائران خانه خدا به عربستان اعزام شدند و از همین خطوط هوایی و فرودگاهها نیز به کشور باز خواهند گشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha