مشاهدات ایرنا از فرودگاه ناتمام سقز/ پروازهای خیالی روی باند واقعی

سنندج- ایرنا- فرودگاه سقز که یکسال پیش در واپسین روزهای عمر دولت دوازدهم افتتاح شده بود، هنوز برای بهره برداری و پرواز هواپیما راه بلندی در پیش دارد و این بار قرار است با تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به کردستان، پس از نزدیک به دو دهه رنگ واقعیت به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کردستان در بحث فرودگاه و شبکه حمل و نقل هوایی تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله زیادی دارد، از طرفی فرودگاه سنندج پتانسیل فرود هواپیماهای غول‌پیکر را ندارد و از سوی دیگر، این فرودگاه هم که فاز اول آن سی‌ام تیرماه پارسال رسید، هنوز قابل بهره برداری نیست و به باور مسئولان و نمایندگان استان در مجلس، افتتاح دولت گذشته یک افتتاح نمایشی بوده که ثمری برای این خطه نداشته است.

ماجرای فرودگاه سقز و افتتاح زودهنگام آن در روزهای پایانی دولت دوازدهم در نوع خود قابل توجه است؛ زیرا در شرایطی به بهره برداری رسید که فرودگاه نواقص زیادی داشت و به هیچ عنوان آماده بهره برداری نبود؛ همان زمان یعنی پیش از افتتاح آن در تیرماه ۱۴۰۰ «بهزاد رحیمی» نماینده مردم سقز و بانه این افتتاح را یک حرکت نمایشی و مشکل آفرین خواند و تاکید کرد: «این پروژه نیمه کاره بوده و ساخت دیوارهای جنبی، جابجایی دکل‌های برق، تأسیسات، محوطه سازی و تکمیل برج مراقبت صورت نگرفته و هنوز نیروی انسانی و نگهبانی هم ندارد».

این نماینده مجلس تاکید کرده بود که «آمار و ارقام سازی و افتتاح پروژه‌های ناقص، به چیزی جز تولد ناقص و نارس نوزاد نمی‌ماند» اما با این وجود، فرودگاه سقز نیز در فهرست افتتاح های دقیقه نودی دولت گذشته قرار گرفت و اصطلاحا افتتاح شد تا رویای پرواز همچنان برای اهالی شمال کردستان تعبیر نشود.


آنچه بر فرودگاه سقز  گذشت

شهرستان سقز در شمال استان کردستان که به سردترین شهر ایران شهرت دارد، ۱۷ سال است در حسرت راه اندازی یک فرودگاه که بتواند نیازهای این شهر باستانی و مناطق همجوار را پوشش دهد و گامی در جهت توسعه استان باشد، مانده است.

سابقه احداث این فرودگاه به اوایل دولت نهم باز می گردد که بنا بود با افتتاح آن نه تنها شهرهای سقز، بانه، مریوان و دیواندره از خدمات آن بهره مند شوند، بلکه شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی شامل بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر را نیز پوشش دهد.

بر همین مبنا پس از آنکه در سال ۱۳۸۴ کلنگ ساخت آن به زمین خورد، کارها چندان پیشرفتی نداشت و هرچند در سال ۹۸ بار دیگر زمزمه ساخت و تکمیل آن شنیده شد و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۰ و در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم فاز نخست آن افتتاح شد اما عملا پرواز هواپیماها در آسمان قدیمی ترین شهر استان کردستان عملیاتی نشود.

اکنون که بیش از یک سال از افتتاح فرودگاه سقز می‌گذرد، علاوه بر اینکه در این مدت این فرودگاه هیچ پروازی را تجربه نکرده، بخش های از آن نیاز به بازسازی و بهسازی دارد و امکان نشست و برخاست هواپیماهای مسافرتی کوچک مقیاس را هم ندارد.

حالا با سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت و تصویب اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مردم شمال استان برای افتتاح نهایی این فرودگاه امیدوار شده اند و آنطور که برنامه ریزی شده، قرار است فرودگاه سقز که اکنون ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در صورت تامین به موقع اعتبارات در شهریور ۱۴۰۲ یعنی پس از ۱۸ سال به ثمر بنشیند.

با این اوصاف خبرنگار ایرنا برای بازدید از وضعیت کنونی فرودگاه سقز و روند اجرای احداث آن از سنندج راهی سقز شد تا از نزدیک در جریان وضعیت کنونی این فرودگاه قرار گیرد. فرودگاهی که بعد از ۱۷ سال کش و قوس گذراندن فرآیند راه اندازی قرار است تا سال دیگر، واقعا افتتاح شود.

مشاهدات ایرنا از فرودگاه ناتمام سقز/ پروازهای خیالی روی باند واقعی

مشاهدات ایرنا از وضعیت کنونی فرودگاه سقز

حال ببینیم خبرنگار ایرنا از این بازدید به چه نتایجی رسیده است؟ آنطور که خبرنگار ما روایت می‌کند به کارگاه‌هایی مراجعه کرد که بیشتر اتاق های پیش ساخته بودند، یک دستگاه سنگین (کمپرسی) و چند دستگاه خودرو سواری پارک شده بود.

چند مهندس جوان که بومی این منطقه بودند به استقبال آمدند و برای توضیح در مورد وضعیت فرودگاه به دفتر کارشان که اتاقک‌های پیش‌ساخته و فرسوده بود، ما را دعوت کردند. یکی از آنان خودش را شهرام طوفانی و کارشناس دفتر فنی پروژه معرفی کرد و گفت: شرکت ما در خصوص احداث باند فرودگاه و حصارکشی فعالیت می کند و پروژه ما حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طوفانی افزود: بخشی از ابتدا و انتهای باند پرواز به حجم زیادی خاکبرداری نیاز دارد و هم اکنون چند تیم در حال خاکبرداری و کوه‌تراشی مسیر هستند و بخشی از دیوارکشی هم به دلیل وجود معارض هنوز تکمیل نشده است.

وی اضافه کرد: در بخشی از محوطه باند نیز یک آبراه وجود دارد که نیاز به مسیرسازی دارد و در ابتدای باند، هشت دکل برق فشار قوی وجود دارد که باید دکل ها جابجا یا اینکه به کابل زمینی تبدیل شود البته این بخش برق در تعهد شرکت ما قرار ندارد.

خبرنگار ایرنا برای تهیه عکس و مشاهده میدانی همراه با مهندس طوفانی به سمت کارگاه ها رفت. یک دستگاه بیل مکانیکی و سه دستگاه کمپرسی مشغول خاکبرداری بود که به گفته طوفانی فعالیت آنها نیز به دلیل وجود معارض بزودی متوقف می شود.
 

مشاهدات ایرنا از فرودگاه ناتمام سقز/ پروازهای خیالی روی باند واقعی


تخت گاز روی باند فرودگاه

هر چند پروژه فرودگاه سقز تا تکمیل شدن خیلی راه دارد اما باند فرودگاه هموار است به گونه ای که اگر با خودرو مسیر را طی کنید و تخت گاز بروید،   سرعت آن از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت هم قابل عبور است و می توانید یک پرواز خیالی را روی باند واقعی تجربه کنید.

در این بخش هم چند کارشناس مشغول سنجش تراکم و آزمایش خاک بودند که روش کار آنان هم برای اندازه گیری تراکم خاک جالب بود؛ در ابتدا حفره‌ای استوانه ای در خاک ایجاد می کردند و سپس آن را از شن پر کرده و بعد وزن شن را اندازه‌گیری می‌کردند.
 

مشاهدات ایرنا از فرودگاه ناتمام سقز/ پروازهای خیالی روی باند واقعی

صندلی های دست دوم برای فرودگاه افتتاح نشده!

خبرنگار ایرنا بعد از این گفت و گوی کوتاه در بخش دیگری از این بازدید به ساختمان ترمینال رفت، این بخش شامل چند قسمت تخلیه بار و ورود و خروج بود و تعدادی صندلی چرمی با پایه فلزی ردیف شده که لایه‌ای از گرد و خاک روی آنها نشسته بود به طوری که به سختی می توانستید رنگ اصلی آنها را تشخیص دهید.

مسوول این بخش کارگاه که ابتدا اجازه بازدید به ترمینال را نمی داد و دوست نداشت مصاحبه ای در خصوص روند تکمیل شدن آن هم ارایه دهد در خصوص تعجب خبرنگار در مورد وضعیت صندلی ها و زنجیره حمل بار فرودگاه گفت: این اقلام هم که در اینجا مستقر شده مستعمل هستند و از فرودگاه دیگری به اینجا منتقل شده اند!

«این صندلی ها وقتی وارد فرودگاه شدند، برچسب های دوران کرونا (فاصله گذاری اجتماعی) روی آنها نصب شده و قسمت فلزی آنها هم زنگ زده بود» این را مسئول این بخش که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، بیان کرد.

پس از بازدید از پروژه در دست ساخت فرودگاه سقز برای پیگیری آخرین وضعیت این فرودگاه به سراغ مدیر فرودگاه های استان کردستان رفتیم.
 

مشاهدات ایرنا از فرودگاه ناتمام سقز/ پروازهای خیالی روی باند واقعی

فرودگاه سقز در مجموع ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیر فرودگاه های استان کردستان با اشاره به پیشرفت ۶۲ درصدی فرودگاه سقز افزود: تاکنون ۷۵۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای این فرودگاه هزینه شده است و علاوه بر این هزینه های دیگری نیز که جزو تعهدات خود استان کردستان بوده، صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به جابجایی جاده سقز - مریوان، تملک اراضی و اختصاص زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، تلفن و غیره اشاره کرد.

امیر عباس نظری زاده گفت: با توجه به اعتباراتی که بتازگی در سفر رییس جمهور به استان کردستان به فرودگاه سقز تخصیص یافته است، پیش بینی می‌کنیم تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ این فرودگاه به مرحله بهره برداری برسد.
 

مشاهدات ایرنا از فرودگاه ناتمام سقز/ پروازهای خیالی روی باند واقعی


سرویس دهی فرودگاه سقز به جمعیت ۸۵۰ تا یک میلیون نفری منطقه 

یکی از دلایل اهمیت فرودگاه سقز این است که با افتتاح این طرح، مردم شهرستان های شمالی استان کردستان (سقز، بانه، مریوان و دیواندره) و شهرستان های جنوبی آذربایجان غربی (بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر) از خدمات آن بهره مند خواهند شد.

فرماندار سقز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه این شهر در صورتی که به بهره برداری برسد می تواند به ۸۵۰ تا یک میلیون نفر از مردم شمال استان کردستان و شهرستان های جنوب آذربایجان غربی خدمات ارایه دهد.

جعفر توان افزود: راه اندازی بازارچه سیف سقز، منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان نیز بر اهمیت فرودگاه سقز افزوده است و زمینه را برای حضور بیشتر بازرگانان و سرمایه گذاران در این منطقه فراهم می کند.

وی اضافه کرد: در موقع بروز حوادث و بلایای طبیعی در این منطقه وجود فرودگاه می تواند نقش اساسی در زمینه کمک رسانی به مردم آسیب دیده و همچنین انتقال مصدومان ایفا کند.

فرماندار سقز با اشاره به سفر رییس جمهور به استان کردستان ابراز امیدواری کرد با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ملی، این بار رویای پرواز برای اهالی شمال کردستان تعبیر و شبکه حمل و نقل هوایی استان تکمیل شود.


آنچه فرودگاه سقز دارد

کلنگ فرودگاه سقز سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار به زمین خورد و پس از بیش از یک دهه معطلی در سال ۱۳۹۸ دوباره عملیات ساخت آن شروع شد که با تامین اعتبارات لازم در سال ۱۳۹۹ سرعت ساخت و اتمام آن تسریع شد و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۰ فاز اول آن با حضور مسولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

این افتتاح شامل سطوح پروازی، باند پرواز به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر، تاکسی وی به طول ۴۵۰ متر، اپرون به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، مسیر دسترسی به فرودگاه به طول ۴۵۰ متر است.

همچنین ساختمان ترمینال فرودگاه به مساحت ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع، شامل سالن انتظار و ترانزیت است، ساختمان جانبی هم به مساحت ۳۳۰ متر مربع احداث شده است.

با وجود این امکانات، این فرودگاه هنوز به مرحله استفاده و کاربری نرسیده و امکان بهره برداری از آن نیست اما  دولت برای افتتاح کامل فرودگاه سقز تا سال ۱۴۰۲ تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

حال پس از گذشت بیش از ۱۷ سال از عمر پروژه فرودگاه سقز و تغییر چند دولت، نگاه همگان به دولت سیزدهم است تا تمام توان خود را برای بهره‌برداری کامل از فرودگاه سقز به کار گیرد و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام این دولت ثبت شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha