۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84828547
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و نماد تقریب مذاهب اسلامی

سنندج- ایرنا- مردم کردستان در هشت سال دفاع مقدس پا به پا و دوشادوش رزمندگانی از سراسر ایران اسلامی در مقابل دشمن بعثی و گروهک‌ها ایستادند و پایگاه مستحکم انقلاب شدند تا امروز بستر و نمادی برای تقریب پیروان مذاهب اسلامی باشند.

به گزارش ایرنا، سه ماه برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی به میزبانی سنندج، روز ۲۹ تیر به ثمر نشست و ۴۰۰ مهمان داخلی و خارجی در اردوگاه امام علی( ع) در روستای "قار" این شهر به بررسی مبانی تحکیم وحدت و دوری از تفرقه پرداختند.

انتخاب کردستان به عنوان اولین مقصد برگزاری کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی به دلیل همدلی، وفاق و همبستگی مردم کردستان دور از انتظار نبود، کردستانی که خود به تنهایی رنگین کمانی از اقوام و مذاهب اسلامی است و با وجود تنوعی که در قومیت ها دارد همواره به آن به عنوان یک فرصت نگاه کرده است و هیچ گاه اجازه نداده  تا انگشت تهدید  دشمنان این همدلی و همبستگی را نشانه برود.

صبح روز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ از مقابل مرکز بزرگ اسلامی روانه اردوگاه امام علی(ع) واقع در مسیر روستای "قار" سنندج شدیم.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

در بدو ورود نمایشگاهی در حاشیه سالن برگزاری اجلاس به چشم می خورد نمایشگاهی که از کتاب و تمثال شهدای کردستان تا صنایع دستی استان را  می‌شد دید.

جاجیم گلیم ارغوان و صنایع دستی چوبی و نازک کاری از جمله آثاری بود که در این نمایشگاه به معرض دید علاقه‌مندان در آمده بود.

این کنفرانس فرصتی بود تا کردستان داشته هایش را به رخ مهمانان بکشد و آنها، سفیرانی برای تبلیغ ظرفیت ها و پتانسیل های استانی باشند که هشت سال جنگ تحمیلی آن را از قطار توسعه دور نگه داشته است.

مهمانان خارجی  و داخلی خود را برای برگزاری کنفرانسی آماده می‌کردند که برای اولین بار در کشور برگزار می شود و مقصد دوم آن سیستان و بلوچستان و مقصد بعدی هم خراسان رضوی خواهد بود.

شروع کنفرانس مانند همه مراسم های دیگر با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید بود کتابی که همه مسلمانان به تک تک آیه ها و کلمات آن باور دارند و این مهمترین نقطه اشتراک همه آنهاست.

تنها تفاوتی که میان شرکت کنندگان در این کنفرانس به چشم می‌آمد نوع پوشش روحانیون و ماموستایان بود، تفاوتی که در برابر نقاط اشتراک ناچیز بود.  مشترکاتی مانند فرهنگ زبان قومیت و مذهب است با با شروع مراسم ۲۸ سخنران یک به یک به روی سن رفتند که ۱۳ نفر آنها از مهمانان خارجی بودند.

علمای اهل تشیع و اهل تسنن اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق تا اساتید دانشگاه های این کشور طی سخنانی به بررسی آثار و برکات وحدت و پیامدهای شوم تفرقه پرداختند، عراقی که خود بیشترین ضربه را از تفرق دیده است و شاید اگر همبستگی و همدلی را از کردستان ایران آموخته بودند زمانی که غده سرطانی داعش می خواست تا آن کشور را تجزیه کند، نمی‌توانست کشتار و جنایات وحشیانه بیشماری را داشته باشد.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

۷۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی هم این مراسم را بصورت گسترده پوشش دادند و صداوسیمای مرکز کردستان هم از آن پخش زنده رادیویی و تلوزیونی داشت.
 

کردستان مظهر همدلی

استاندار کردستان در اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج گفت: این استان مظهر وحدت، همدلی، رحمت و برادری است و توانسته به نماد اتحاد امت اسلامی تبدیل شود.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: برگزاری این کنفرانس به تدبیر مجمع جهانی میزبانی در کردستان جای قدردانی دارد.

وی  با اشاره به اینکه خاک کردستان گلگون از ۵۴۰۰ شهید از فرزندان خود و ۱۸ هزار شهید از فرزندان ایران اسلامی است، تاکید کرد: این شهدا مصداقی از حبل الله و برادری و خاری در چشم دشمنان مردم و اسلام هستند که ضربه زدن به وحدت مسلمانان را در برنامه خود داشته و دارند.

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز از این استان به عنوان سرزمین علم، فرهنگ، ادب و معرفت نام برد و گفت: این استان موطن شهدای شاخص و برجسته است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی افزود: سنندج، شهر مسجد و مناره و خانقاه و تکایا است که علما و ماموستایان آن همواره منادی وحدت بوده‌اند.

وی با قدردانی از همه برگزار کنندگان این کنفرانس، گفت: امیدواریم این تلاش و پویش به همدلی بیشتر امت اسلامی منجر شود.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج هم  گفت: امروز جهان اسلام با پی بردن به توطئه‌های دشمنان، در صدد تقویت و حفظ وحدت است.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: دشمنان اسلام همواره با ترفندهای مختلف در صدد برهم زدن وحدت میان مسلمان و ایجاد تفرقه و اختلاف بین جوامع اسلامی بوده و هستند اما مسلمانان همواره با بصیرت و آگاهی خود این توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند.

مذاکرات تهران تنها در مسیر منطق
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران نیز در پیامی ویدئویی به اجلاس گفت: ایران در موضوع گفت‌وگوها از مسیر دیپلماسی و منطق مذاکره فاصله نخواهد گرفت و عزتمندانه‌ترین راه را برای توافق درست ادامه خواهد داد.

حسین امیر عبداللهیان در این پیام اظهار داشت: طرف آمریکایی می‌گوید به دلیل مشکلات داخلی قادر نیست چیزی بیشتر از مذاکرات را بپذیرد ولی در دولت سیزدهم تلاش می کنیم تا بتوانیم مزایای کامل اقتصادی و منافع کامل توافق هسته ای را برای ملت ایران داشته‌ باشیم که در کنار آن باید خطوط قرمز ما کامل رعایت شده باشد.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

جلوگیری از تنش مذهبی با اجلاسیه‌های وحدت

امام جمعه پاوه برگزاری اجلاسیه و همایش‌های وحدت را مانعی برای درگیری مذاهب اسلامی دانست و خواستار تلاش اهل سنت و تشیع برای ایجاد و حفظ وحدت عملی و واقعی شد.

ماموستا ملا قادر قادری اظهار داشت: با توجه به اوضاع دنیا و توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب و کشور، برگزاری چنین اجلاسیه‌هایی مفید است و حداقل از بروز جنگ مذهبی ممانعت می‌کند.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

پرهیز ار اختلاف برای رسیدن به اهداف اساسی اسلام

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امت اسلامی نباید اجازه دهند هیچگونه اختلافی مانع اهداف اساسی اسلام شود.

مولوی محمد اسحاق مدنی اظهار داشت: قرآن همه امت‌ها را یک امت می‌داند، بر این اساس تکلیف امت اسلامی کاملا مشخص است.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

نمادسازی از کردستان به عنوان الگوی موفق وحدت

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم  گفت: کشورهای منطقه با حفظ هویت ملی برای تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی تلاش کنند تا حرکت به سمت آرمان متعالی تحقق تمدن نوین اسلامی تسریع شود.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری اظهار داشت: باید به تکرار وحدت به فرمایش رهبر معظم انقلاب اهتمام داشت چرا که دشمن نقشه خود را تکرار می کند و ما هم باید قول وحدت را تکرار کنیم که بر اساس آیات قرآنی بی فایده نیست.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

تمرکز بر اشتراک به جای نقاط افتراق

 امام جمعه روانسر از استان کرمانشاه گفت: محور وحدت در جامعه اسلامی دستیابی به اشتراک‌های دینی بوده به این معنا که مذاهب روی نقطه اشتراک که همان قرآن کریم است، تمرکز کنند.

ماموستا محمد محمدی اظهار داشت: ترک تعصب و حقیقت‌خواهی از جمله عوامل مهم حفظ وحدت اسلامی است، ضمن اینکه تبادل افکار، ارتباط دانشگاه‌ها و دانشجویان مراکز علمی و دینی اهل سنت و تشیع، در این راستا بسیار سودمند است.

وجود رهبری مقتدر عامل وحدت مردم ایران
 امام جمعه اهل سنت کامیاران گفت: امروز به یمن وجود مبارک رهبرمعظم انقلاب،وحدت و اتحاد بر ایران اسلامی حاکم است.

 ماموستا سید محسن حسینی اظهار داشت: امروز در ایران اسلامی وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی پایدار است و این وحدت  حول فتوای رهبری که بر مقدسات ما صادر فرمودند ایجاد شده است.

وی یادآور شد: اگر  اهل بیت رسول‌الله برای ما خط قرمز است، بی شک خلفای راشدین نیز خط قرمز ماست و در این زمینه از سوی رهبری فتوا داده شده و همه ما باید آن را مراعات کنیم.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

از بین بردن هویت اسلامی با ایجاد تفرقه
رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه عراق گفت: دشمن با تاسیس فرقه‌های انحرافی در تلاش است تا هویت اسلامی ملتهای مسلمان را نابود کند.

شیخ بهاالدین محی‌الدین نقشبندی اظهار داشت: در چنین موقعیتی وحدت و همگرایی میان پیروان مذاهب اسلامی مهمترین وظیفه همه مسلمانان است و باید متوجه باشیم که وحدت و انسجام دنیای اسلام، دشمن را به شکست و زوال و خود نزدیک‌تر می‌کند.

وی افزود: دشمن با گروه های ساختگی سعی می‌کند تا به وحدت اسلامی خدشه زده و منابع خدادادی آنها را غارت کند.
رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه عراق، هوشیاری در برابر تمامی این توطئه‌ها از سوی مسلمانان را الزامی دانست و گفت: همانطور که در دین مبین اسلام  تاکید شده، همه مسلمانان باید به ریسمان الهی چنگ بزنند و از جدایی و تفرقه به شدت بپرهیزند.

لزوم تبیین سیاستهای تفرقه افکنانه استکبار

امام جمعه اهل سنت ارومیه بر لزوم شناخت دشمن تاکید کرد و گفت: بر همه ما به ویژه علما لازم است که مسائل و سیاست‌های ددمنشانه استکبار و رژیم صهیونیستی علیه جامعه اسلامی را برای مردم بازگو و تبیین کنیم.

ماموستا مامد کلشی‌نژاد اظهار داشت: در سال‌های اخیر آن چیزی که سبب شد دشمن به برنامه‌ریزی‌های مختلف ضد جامعه اسلامی بپردازد، توسعه و موج گسترده اسلام آوری مردم کشورهای مختلف جهان بوده است.

اختلاف ویروس نابودگر

استاد دانشگاه سلیمانیه کردستان عراق با تاکید بر اینکه مفهوم سازی وحدت اسلامی نیاز امروز جامعه است، گفت: تعصب و تقلید کورکورانه از موانع جدی در تحقق وحدت اسلامی است.

صباح برزنجی  اظهار داشت: وحدت اسلامی مفهوم بسیار مهمی است که می طلبد کالبدشکافی شود برای اینکه بدانیم چگونه آنرا ایجاد کنیم و مولفه ها و ابعاد آنرا بشناسیم. 

وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی واجب شرعی و عقلانی در همه حوزه ها است، افزود: علت یکپارچه بودن و اهمیت آنرا باید بدانیم تا برای ایجاد آن تلاش کنیم. 

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

وحدت نیازمند برنامه عملی
 امام جمعه شیعیان اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: وحدت برنامه عملی در مقابله با استکبار جهانی است لذا باید در راستای تحقق آن تلاش کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید سعد الاعرجی اظهار داشت: بدون شک وحدت یکی از مسائل مهم و اساسی در همه جوامع به ویژه جوامع اسلامی است. 

وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی همواره مورد هجمه دشمنان این دین الهی قرار گرفته است، افزود: تلاش رهبران جمهوری اسلامی ایران در ایجاد وحدت اسلامی در دنیا ستودنی است و فعالیت آنها تاثیر زیادی در افزایش وحدت داشته است. 

کردستان خاستگاه تحقق امت واحد اسلامی
اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت به پایان رسید ولی حتما برکات و ثمرات آن تا سالها بعد در استان، کشور و منطقه جاری خود بود.

در بیانیه پایانی اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی تاکید شد: سرزمین کردستان، مهد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ، پایگاه مستحکم دفاع از انقلاب اسلامی ، بستر تحقق تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی و خاستگاه احیای امت واحده اسلامی است که این خطه را همواره به نماد وفاق و همدلی عیان و مشهور ساخته است.

این بیانیه ۱۴ بند داشت.

کردستان پایگاه مستحکم انقلاب و بستر تقریب مذاهب اسلامی

اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ در دو نوبت صبح و عصر در کردستان برگزار شد.در این اجلاس علمای استان های کردستان، کرمانشاه، و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

در این اجلاس حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حاج ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج، آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، مولوی اسحاق مدنی رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، شیخ بهاءالدین محی الدین نقشبندی مدیر مدرسه و رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه، حجت الاسلام سید سعد الاعراجی امام جمعه شیعیان اربیل  و تعداد دیگری از علمای منطقه به ایراد سخنرانی پرداختند.

برگزاری گفت و گوها بین علما و بزرگان اقلیم کردستان عراق با علمای کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس بود.

۴۰۰ مهمان برای حضور در این اجلاس پیش بینی شده که ۸۰ نفر آنها خارجی بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha