۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84828302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کردستان به‌عنوان نماد همبستگی قومی و مذهبی به جهان معرفی شد

سنندج- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نتیجه برگزاری اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج را معرفی کردستان به عنوان نماد همبستگی به جهان اسلام عنوان کرد و گفت: دومین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در سیستان و بلوچستان و سومین دوره آن هم در خراسان رضوی و شهر مشهد برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری اولین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کردستان را نماد وحدت امت اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: اجلاسیه‌های بعدی وحدت اسلامی در استان‌های مختلف اجرا خواهد شد و امیدواریم این اجلاسیه در کردستان هر ساله برگزار شود.

وی برگزاری موفق این اجلاسیه در سنندج را نتیجه همکاری خوب علمای سنی و شیعه در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق دانست و اضافه کرد: این اجلاسیه نمونه‌ای از وحدت بین علمای جهان اسلام بود که همچنان باید با قدرت ادامه یابد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: مهمترین دستاورد این اجلاسیه در سنندج، ایجاد وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی در کشورمان و اقلیم کردستان عراق بود و این پیام را به کردستان عراق داد که توانسته‌ایم استان کردستان را به نماد وحدت تبدیل و این نماد را به سراسر دنیا معرفی کردیم.

شهریاری ادامه داد: با برگزاری این اجلاس به جهانیان نشان دادیم که می‌شود قومیت داشت و در کنار اقوام و مذاهب دیگر همگرایی و هم افزایی ایجاد کرد و در نتیجه عزت داشت و به امت واحده دست یافت و امکان دستیابی به اتحادیه کشورهای اسلامی و تمدن نوین اسلامی را فراهم کرد.

اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ در دو نوبت صبح و عصر در کردستان برگزار شد. 

این اجلاس با حضور علمای استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق به میزبانی سنندج برگزار شد. 

پخش سخنرانی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس بود. 

در این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین  حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حاج ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج، آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، مولوی اسحاق مدنی رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، شیخ بهاءالدین محی الدین نقشبندی مدیر مدرسه و رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه، حجت الاسلام سید سعد الاعراجی امام جمعه شیعیان اربیل  و تعداد دیگری از علمای منطقه به ایراد سخنرانی کردند.

 برگزاری گفت و گو بین علما و بزرگان اقلیم کردستان عراق با علمای کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس بود. 

۴۰۰ مهمان در این همایش حضور داشتند که که ۸۰ نفر آنها خارجی بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha