۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۱۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84828205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست اتحادیه اروپا از کشورهای عضو برای کاهش مصرف گاز

تهران – ایرنا – اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برنامه ای اضطراری برای کشورهای عضو به منظور کاهش استفاده از گاز به میزان ۱۵ درصد تا ماه مارس (اسفند) تنظیم کرد و هشدار داد بدون کاهش زیاد مصرف، ممکن است تامین سوخت در زمستان در صورت قطع عرضه گاز روسیه با مشکل ساز شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اروپا برای پر کردن ذخایر گازی اش تا قبل از زمستان در رقابت و ایجاد ضربه گیر در صورت محدود شدن عرضه گاز مسکو است.

دهها کشور اروپایی در حال حاضر با کاهش عرضه انرژی از سوی روسیه روبه رو شده اند و مقام های اتحادیه اروپا می گویند احتمال قطع گاز روسیه وجود دارد.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه طرحی را برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که میزان مصرف گازشان را از اوت تا مارس (مرداد تا اسفند) به میزان ۱۵ درصد در مقایسه با متوسط مصرف دوره مشابه در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ کاهش دهند.

این پیشنهاد به بروکسل امکان می دهد هدف تعیین شده را در صورتی که اتحادیه اروپا خطر کمبود شدید گاز را اعلام کند، به هدفی اجباری تغییر دهد.

این طرح برای قانونی شدن به موافقت اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد. قرار است دیپلمات های اروپایی روز جمعه این طرح را به بحث گذارند و در نشست اضطراری وزرای انرژی این اتحادیه در روز ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) آن را تصویب کنند.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت: روسیه از ما باج گیری و از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند.

وی افزود: در هر صورت، خواه مساله قطعی جزئی روسیه مطرح باشد یا قطعی کامل آن، اروپا باید آماده باشد.

کشورهای اروپایی موظفند برنامه های اضطراری خود در زمینه تامین گاز را تا پایان سپتامبر (مهر) به روز کنند تا نشان دهند که چگونه به هدف تعیین شده اتحادیه اروپا دست خواهند یافت.

برخی کشورها با این طرح مخالفت کرده اند. از جمله مخالفان، لهستان است که ذخیره گازی اش را تا ۹۸ درصد ظرفیت پر کرد پس از آنکه روسیه عرضه اش را در ماه آوریل (فروردین) کاهش داد. کشورهای دیگر ذخایر کمتری دارند همچون مجارستان که ذخیره گازی اش ۴۷ درصد اعلام شده است.

کاهش ۱۵ درصدی امکان صرفه جویی ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز را از اوت تا مارس فراهم می کند.

روسیه تا قبل از حمله به اوکراین، سالانه ۴۰ درصد یا حدود ۱۵۵ مترمکعب از مایحتاج گازی اتحادیه اروپا را تامین می کرد، اما این میزان پس از تهاجم به کی یف کاهش یافت.

صندوق بین المللی پول به تازگی هشدار داد که قطع گاز روسیه می تواند اقتصادهای اروپایی را وارد رکود کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha