آمادگی استاندار اوش قرقیزستان برای توسعه همکاریهای اقتصادی با خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- استاندار اوش کشور قرقیزستان طی بازدید از چند واحد صنعتی در شهرکهای صنعتی چناران و توس آمادگی خود را برای توسعه مراودات اقتصادی و سرمایه‌گذاریهای مشترک با تولیدکنندگان و تجار خراسان رضوی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ضیا جمال الدین اوف، استاندار اوش روز چهارشنبه در راس هیاتی در مشهد به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از کارخانه های "آساک دوچرخ، شوخمیران، ماشین سازی نانجور، عالیس، کنسرو و کمپوت ماهوند و چینی مقصود" در شهرکهای مزبور دیدن کرد و از نزدیک با توانمندیهای صنعتی و تولیدی این منطقه آشنا شد.

موضوعات مورد علاقه استاندار اوش در این سفر توسعه مبادلات بازرگانی و سرمایه گذاریهای مشترک با خراسان رضوی در بخشهای حمل و نقل ریلی و زمینی و همچنین تلاش برای تامین کالاهای مورد نیاز دو کشور در پی همکاری دوجانبه آنها بود.

اقتصاد قرقیزستان عمدتا بر پایه کشاورزی است و در صنایع بسته بندی به فناوری و دانش جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد، لذا این موضوع از سوی استاندار اوش در بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای صنعتی اطراف مشهد مورد تاکید قرار گرفت.

معاون استاندار خراسان رضوی در این خصوص گفت: شرایط برای حضور سرمایه گذاران ایرانی به گفته استاندار اوش، با هدف توسعه صنعت کشور قرقیزستان با تسهیلاتی که دولت این کشور در نظر می‌گیرد،  فراهم است.

ابوالفضل چمندی افزود: شرکتهای قرقیزستانی تمایل به سرمایه گذاری و حضور در ایران بویژه خراسان رضوی دارند.

در این بازدید مقرر شد تعدادی از فعالان در صنایع بسته بندی خراسان رضوی در قالب هیاتی به قرقیزستان سفر کنند و در این زمینه با کشور مقابل وارد همکاری شوند. استاندار اوش از تولیدکنندگان خواست در نمایشگاه کالای اختصاصی ایران،  شهریور ماه امسال در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) با محوریت خراسان رضوی حضور یابند.

قرقیزستان جزو کشورهای آسیای میانه به شمار می رود که از شمال با قزاقستان از شرق با چین، از جنوب با تاجیکستان و از غرب با ازبکستان همسایه است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن بیشکک با ۸۷۰ هزار نفر جمعیت است. زبان رسمی آن قرقیزی و روسی است. قرقیزستان به همراه قزاقستان تنها کشورها در آسیای مرکزی هستند که زبان روسی را در کشورهای خود به عنوان زبان رسمی نگهداشته است.

این کشور جزو ۲۰ کشور اول مقصد صادراتی خراسان رضوی است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha