۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84827595
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رای گیری پارلمان سریلانکا برای انتخاب رئیس جمهوری جدید؛ معترضان در انتظار

تهران-ایرنا- اعضای پارلمان سریلانکا روز چهارشنبه و تحت تدابیر امنیتی شدید امنیتی، رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری از بین سه نامزد رقیب را انجام دادند به امید این که رئیس جمهوری جدید، بتواند این کشور جزیره ای را از یک بحران فلج کننده اقتصادی و سیاسی خارج کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از چند نفر از  معترضان نوشت: پیروزی رانیل ویکرمسینگ رئیس جمهور موقت و یکی از دو رقیب اصلی انتخابات می تواند منجر به تظاهرات بیشتر مردم خشمگین از نخبگان حاکم، پس از ماه ها کمبود فلج کننده سوخت، غذا و دارو شود.

دومیندا ناگامووا، که پس از نهایی شدن نامزدها اعتراضات را در «کلمبو» بزرگترین شهر و پایتخت تجاری سریلانکا  سازماندهی کرد، گفت: «اگر رانیل (به قدرت برسد)، ما نمی توانیم ثبات داشته باشیم.

 معترضان دیگری گفته اند که رئیس جمهور موقت متحد خانواده قدرتمند راجاپاکسا است که آنها را مسئول بحران اقتصادی می دانند.

«گوتابایا راجاپاکسا» رئیس جمهوری سابق سریلانکا  در پی اعتراضات مردمی به سنگاپور گریخت و استعفا کرد،

ویکرمسینگ  نخست وزیر سابق سریلانکا که ۶ دوره در این سمت بوده  پس از فرار راجاپاکسا تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی پارلمان سریلانکا  به عنوان رئیس جمهوری موقت منصوب شد اما مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

دالاس آلاهپروما کاندیدای اصلی دیگر، قانونگذار حزب حاکم، برای معترضان و مخالفان نامزد قابل قبول تری است، اما در کشوری که برای واردات با کمبود دلار مواجه است و به شدت به کمک مالی صندوق بین المللی پول نیاز دارد، هیچ تجربه مدیریتی در سطح بالایی ندارد.

 آنورا کومارا دیسانایاکا، نامزد سوم انتخابات رهبر حزب چپ گرای «جاناتا ویموکتی پرامونا»، تنها سه کرسی در پارلمان ۲۲۵ عضوی را در اختیار دارد و هیچ شانس واقعی برای پیروزی ندارد.

همزمان با رای گیری پارلمان صدها نیروی پلیس، شبه نظامی و نظامی در اطراف ساختمان پارلمان مستقر شده بودند و در مسیر یک جاده نزدیک به پارلمان حداقل سه مانع ایجاد شده بود. نیروهای امنیتی با قایق های تندرو در دریاچه اطراف ساختمان پارلمان گشت زنی می کردند و جیپ های نظامی و خودروهای زرهی در محوطه پارک شده بودند.

نامزدی که بیش از یک سوم آرای معتبر داده شده در پارلمان را کسب کند، منتخب اعلام می شود. اگر هیچ یک از نامزدها به حد نصاب نرسد، کسی که کمترین تعداد آرا را داشته باشد از رقابت حذف می شود و اولویت های قانونگذاران در نظر گرفته می شود تا در نهایت به نامزد برنده برسد.

به گزارش ایرنا، رئیس  جمهوری که پارلمان انتخابات می کند تا پایان سال ۲۰۲۴ به جای راجاپاکسا وظایف ریاست جمهوری را انجام خواهد داد.  

با ضربه شدیدی که اقتصاد سریلانکا طی دوران همه‌گیری کرونا متحمل شد و قطع مالیات از سوی دولت  راجاپاکسا سریلانکا در میانه بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلال این کشور از انگلیس در سال ۱۹۴۸ و  طی ۷۰ سال گذشته است.

نرخ تورم ۵۰ درصدی در کنار کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت صدها هزار نفر معترض را از ماه‌ها پیش به خیابان‌های این کشور کشانده است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha