۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 1027
کد خبر: 84827563
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام اولیه برای اتحاد و یکپارچگی ارتش لیبی برداشته شد

تهران - ایرنا - پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز هرج و مرج‌ و درگیری در لیبی، رهبران ارشد نظامی غرب و شرق این کشور در نشستی بی سابقه در شهر طرابلس درباره تشکیل ستادی برای اتحاد ارتش و یکپارچه سازی آن با یکدیگر گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، در پایان این نشست دو روزه که بین «عبد الرزاق الناظوری» رئیس ستاد ارتش خلیفه حفتر در شرق لیبی و «محمد الحداد» رئیس ستاد ارتش نیروهای نظامی در غرب برگزار شد، دو طرف در بیانیه‌ای مشترکی، از تلاش‌های کمیته مشترک نظامی موسوم به «۵+۵» (شامل پنج افسر از هر طرف) تقدیر و بر ضرورت خروج مزدوران، نظامیان و نیروهای خارجی از لیبی تاکید کردند.

بر اساس بیانیه مزبور، دو طرف همچنین تصویب کردند که نیروی مشترکی - که در توافقنامه آتش‌بس بین دو طرف درباره آن توافق شده بود- فعال شود.

برپایه این گزارش، روسای ستادهای ارتش های غرب و شرق لیبی در عین حال برای توسعه طرحی جهت شروع گشت‌زنی مرزی به منظور حفاظت از مرزهای این کشور، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، جنایت سازمان‌یافته و مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

در پی این نشست، هیات پشتیبانی سازمان ملل در لیبی با تمجید از گفت و گوی صورت گرفته، آن را مهم خواند و در ضمن بر حمایت مستمر خود از مذاکرات امنیتی، به ویژه از طریق کمیته مشترک نظامی تاکید کرد. این کمیته بر آتش بس دائمی که دو طرف در اکتبر ۲۰۲۰ بر سر آن به توافق رسیدند، نظارت می‌کند.

کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده است تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

دولت «وفاق ملی لیبی» و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه سال گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

برپایه این گزارش، دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل قرار گرفت و کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات نیز از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در «بنغازی» و «طبرق» حمایت کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha