شهدای جنگ چالدران نماد استقامت ملت ایران هستند

ارومیه - ایرنا - فرماندار شهرستان چالدران گفت: شهدای جنگ چالدران نماد شجاعت، استقامت و ایثار ملت ایران در برابر هر متجاوزی است.

محمدرضا عبداله نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اولین یادواره سرداران و شهدای جنگ چالدران امسال برگزار می‌شود، افزود: پاسداشت یاد و خاطره شهدای این جنگ و معرفی رشادت‌ها و شهامت‌های آنان با استفاده از ظرفیت مهم گردشگری این شهرستان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه وجود مقبره سید صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی در چالدران ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگر در شمالغربی ترین نقطه کشورمان است، اظهار کرد: این بنای تاریخی نماد ایثار، شجاعت و مقاومت ایرانیان در برابر دشمنان اسلام است.  

فرماندار چالدران ادامه داد: این یادواره برای اولین بار در سطح ملی و استانی در این شهرستان با تشکیل دبیرخانه و کمیته‌های خاص برگزار می‌شود و مورخین برجسته کشوری و اساتید دانشگاه‌ها در آن حضور خواهند داشت.

عبداله نژاد اضافه کرد: برپایی غرفه‌های نمایشگاهی برای عرضه صنایع دستی، نمایش ابزارآلات جنگی دوران جنگ چالدران، نمایشگاه عکس و پوستر از جمله برنامه‌های جانبی این یادواره خواهد بود که برگزاری آن برای اوایل شهریور ماه برنامه ریزی شده است.  

وی یادآور شد: طبق اعلام میراث فرهنگی در طول سال‌های گذشته برای زنده نگه داشتن یاد این شهدا مطالعات ایجاد سایت‌ موزه باز چالدران انجام شده که امسال فاز عملیاتی این پروژه آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، چالدران از شهرهای شمالی آذربایجان‌غربی و یکی از شهرستان‌های مرزی با شرق ترکیه به شمار می‌رود؛  جنگ چالدران بین لشکریان صفوی و عثمانی‌ها در مرز ایران و عثمانی آن زمان روی داد و ایرانیان دفاع جانانه‌ای مقابل لشگر متجاوز داشتند.

نام شهرستان چالدران نیز از همین جنگ گرفته شده است؛  سیدصدرالدین از سرداران این جنگ است که در این نبرد، کشته شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha