به گزارش خبرنگار ایرنا، امین الله زمانی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه های قزوین که به مناسبت گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد،افزود: شورای نگهبان دارای ۲۵۰ هزار ناظر است که در هیچ کدام از پرونده های قضایی مربوط به تخلفات، حتی یک مورد از این افراد حضور نداشته اند که نشان از سلامت انتخابات دارد.
وی همچنین گفت: برخلاف برخی اظهار نظرها که ناشی از تبیین نشدن کافی مسایل و موضوعات مربوط به شورای نگهبان است، این نهاد مجموعه ای نقدپذیر بوده و دارای سعه صدر بالاست.
مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: رویکرد این نهاد برای آینده عملی کردن سیاست های کلی نظام در حوزه انتخابات از جمله اعلام شاخص ها و صلاحیت ها در زمان کافی است تا حق نظام و افراد ضایع نشود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه شورای نگهبان با رویکرد مستقل و بدون وابستگی به هیچ جریان، تفکر و گروهی در بررسی صلاحیت ها وظایف خود را دنبال و پیگیری می کند،افزود: ملاک ها مشخص هستند و براساس آنها صلاحیت ها بررسی می شود.
زمانی با بیان اینکه پاسخ شورای نگهبان در رابطه با علت رد صلاحیت ها به خود افراد داده می شود تا حریم شخصی آنان حفظ شود، اظهار داشت: در بررسی صلاحیت های انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، شورای نگهبان ساعت ها برای یک داوطلب وقت گذاشت و در نهایت آن فرد احراز نشد.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان در خیلی مواقع مظلوم واقع شده است، افزود: در همین رابطه، افراد مدعی لابی شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت ها بازارگرمی انتخاباتی می کنند و این افراد را رصد می کنیم.
زمانی با اشاره به اینکه در رد صلاحیت ها دلایل را به افراد منعکس می کنیم، اظهار داشت: نمی توان فردی را به خاطر اینکه مثلا فرزند یا دامادش دچار مشکل و مساله بوده رد صلاحیت کرد مگر اینکه او از آن افراد تاثیر گرفته باشد.
این مسوول با بیان اینکه نگاه جریانی در شورای نگهبان وجود ندارد، گفت: شهادت می دهم در بررسی صلاحیت ها، اعضای شورای نگهبان هیچ تاثیری از جناح ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد مدعی لابی ندارند.
وی همچنین این نکته را نیز یادآور شد که گاها افراد نامزد در انتخابات احراز صلاحیت نمی شوند که به معنی رد صلاحیت واقعی نیست اما در زمره رد صلاحیتی ها شناخته می شوند و هم اینکه برخی افراد نه به دلایلی که اذهان عمومی تصور می کنند صلاحیتشان تایید نمی شود مثلا به دلیل نقص پرونده یا عدم استعفا در زمان مقرر از پست خود رد شده اند که باید به این نکات نیز توجه داشت.
زمانی با بیان اینکه برخی اوقات صحبت های نادرستی علیه شورای نگهبان مطرح می شود که افکار عمومی را دچار ابهام می کند،افزود: مثلا در گذشته اتهاماتی از قبیل خرید و فروش رای از سوی برخی افراد مطرح می شد که از این افراد خواسته شد که ادله خود را ارایه دهند و متهمان را معرفی کنند که گفتند این چیزها را از بعضی ها شنیده ایم و هیچ مدرکی نداشتند.
وی با بیان اینکه برخی اوقات نیز به غلط و نادرست گفته می شود مثلا شورای نگهبان با یک مصوبه مخالف است که در موضوع رتبه بندی معلمان شاهد آن بودیم، افزود: شورای نگهبان در بررسی مصوبات رویکرد اجتماعی-مردمی دارد و ایراد شورا در این خصوص به نفع معلمان بود تا پس از بررسی بیشتر مشکل اجرا و عملیاتی ساختن آن حل شود و بار مالی این موضوع مانع از تحقق اهداف آن نشود.
این مسوول همچنین گفت: ممکن است برخلاف قوانین که پیش از تصویب و اجرا از سوی شورای نگهبان با شرع تطبیق داده می شود، در بعضی آیین نامه ها و بخشنامه ها مواردی از خلاف شرع مشاهده شود که برای حل این مساله تدبیر اندیشده شده هست.
وی افزود: تاکنون یک هزار و ۵۱۷ شکایت شرعی نسبت به آیین نامه ها و بخشنامه های موجود در دستگاه های اجرایی به شورای نگهبان وارد شده که در ۹۰۰ مورد خلاف شرع تشخیص داده نشده و ۲۴۲ مورد خلاف شرع تشخیص داده و ابطال شده اند که بیشتر آنها در مباحث مربوط به اوقاف ، شهرداری ها و تامین اجتماعی و دستگاه های اجرایی بوده است.
زمانی ادامه داد: حتی برخی آرای ابطال بخشنامه ها هزینه بسیار گزاف به دستگاه های اجرایی وارد می ساخته اما به دلیل مغایرت با شرع بودن شورای نگهبان با قاطعیت و بدون اغماض در این رابطه رای داده است.
وی همچنین به امکان تفسیر قانون اساسی از شورای نگهبان اشاره و یادآور شد: تاکنون به فراخور شرایط ۷۱ اصل قانون اساسی در ۱۶۳ مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در ادامه به سوالات مدیران رسانه ها پاسخ داد و در مورد اختلاف نظر هیات های نظارت استانی و مرکزی در خصوص رد یا تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: در پنج درصد آرای هیات های نظارت استانی با هیات مرکزی اختلاف نظر وجود دارد که نباید آنرا تعمیم به کل موضوع صلاحیت ها بدهیم.
زمانی با بیان اینکه باید برای انتخاب نمایندگان اصلح یک فرهنگ عمومی در جامعه شکل بگیرد چرا که برخی اوقات شاهدیم شاخص های اصلح بودن در انتخاب افراد چندان مورد اقبال عمومی قرار نمی گیرد، اضافه کرد: اینکه چرا سطح اول داوطلبی نمایندگان در مجلس، فرهیختگان و داوطلبان نیستند به مسایل فرهنگی بازمی گردد و باید این موضوعات با فرهنگ سازی حل شود.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان براساس ملاک های تعیین شده قانونی، صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را بررسی می کند و در این رابطه از افراد و جناح ها و جریان ها توصیه نمی پذیرد، افزود: اگر شورای نگهبان دایره احراز صلاحیت داوطلبان را بدون جهت، سخت و تنگ بگیرد کسی برای مسوولیت ها باقی نمی ماند بنابراین سطح معقولی از شرایط احراز منطبق بر شرایط اجتماعی را لحاظ می کند.
این مسوول در پاسخ به اینکه چرا برخی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت اما برای مجلس تایید می شوند نیز گفت: ملاک حال فعلی افراد است ضمن آنکه باید توجه داشت شاخص های نامزدی ریاست جمهوری حساس تر و سخت تر از نمایندگی مجلس است بنابراین ممکن است فردی امکان رییس جمهور شدن نداشته باشد اما می تواند نماینده مجلس باشد.
زمانی ادامه داد: شورای نگهبان نمی تواند به دلیل اینکه احتمال می رود افراد پس از نماینده شدن مرتکب خلاف قانون شوند آنها را رد صلاحیت کند و قصاص قبل از جنایت نماید.
نظر شما