تهیه سند نقشه راهبردی صنعتی و ارتقا تولید داخل/ تشکیل تیم‌های ویژه زیر نظر معاون اول رییس جمهور

تهران-ایرنا- در پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد کیفیت تولید داخلی نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، اولین نشست تخصصی "طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقا تولید داخل" با حضور جمع قابل توجهی از استادان و اندیشمندان دانشگاهی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صاحبنظران و فعالان حوزه صنعت در سالن خواجه نصیرالدین طوسی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

عادل آذر رییس این موسسه در این نشست گفت: در تاریخ دهم بهمن سال ۱۴۰۰ که تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با مقام معظم رهبری دیدار داشتند معظم له در خصوص وضعیت صنعت و کیفیت آن بسیار گله‌مند بودند و رهنمودهای ویژه‌ای ارائه فرمودند که در جهت اجرائی شدن این رهنمودها از سوی رئیس جمهور به معاون اول  رئیس جمهور ماموریت داده شد در جهت تهیه سند نقشه راهبردی صنعتی و ارتقا تولید داخل اقدام کند.

وی افزود: در ادامه این روند از موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی خواسته شد که با توجه به جایگاه علمی و پژوهشی و سوابق مطالعات متولی تهیه این سند شود.

مشاور رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: در جهت اجرای این ماموریت بلافاصله تیم کاری تشکیل و سازماندهی شد که معاون اول رئیس جمهور در راس این تیم است. شورای راهبری طرح نیز تشکیل و دو بخش شورای علمی و مشاورین در ذیل مجری طرح سازماندهی شده است.

وی تصریح کرد: تلاش شده  از افراد  کارشناس حوزه صنعت و نظریه‌پردازان و دانشگاهیان متخصص در حوزه صنعت دعوت به عمل آید و با تشکیل دبیرخانه و کارگروه "روش شناسی و تلفیق" و کارگروه‌های پشتیبان بنا به‌تناسب رشته‌های تخصصی در لایه‌های افقی (بین‌بخشی) مانند نظام تامین مالی و لایه‌های عمودی به شکل تخصصی ورود شود.

عادل آذر افزود: تلاش ما این است که تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها اگر کسی نظری حتی به شکل انفرادی در این حوزه دارد و صاحب‌نظر است، نظرش را دریافت کنیم که یک کار جمعی و مشارکتی اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: در چارچوب عقلانی نقشه راهبردی صنعتی به یک مجموعه شش وجهی دست‌یافته‌ایم که عبارت است از "اقتصاد سیاسی و عوامل حکمرانی"، "ژئو پلتیک، فراگیری اقتصادی"، "پایداری"، "توسعه فناوری و شبکه ارزش ملی و منطقه‌ای".

وی افزود: از اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر سه هزار نفر ساعت‌ها  فعالیت جدی و هدفمند  داشته‌اند که منتج به یافته‌های اثرگذاری بوده و محورهایی نیز تولید شده است. در این فرایند اجرایی تعداد ۸ کارگروه (یافته‌های شش وجهی به انضمام بخش‌های منابع انسانی و نظام تامین مالی) تشکیل شده که با مشارکت صاحبنظران نسبت به تهیه پیش‌نویس برای محورهای تعیین شده اقدام کنند.

عادل آذر ادامه داد: از همه نخبگان و فعالان دانشگاهی و صنعتی دعوت می‌کنیم که در این کارگروه‌ها با ارائه نقطه‌نظرات خود ما را یاری کنند تا طبق زمان‌بندی ماموریت ابلاغی تا پایان تابستان سال جاری سند تهیه و تقدیم دولت شود.

در این نشست تخصصی محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: این سند اولین بار نیست که مورد توجه قرار گرفته در گذشته هم تلاش می‌کردند بتوانند در این مسیر گام‌هایی بردارند اما امروز بیش از گذشته ما نیاز داریم که یک سند راهنمایی برای سیاست صنعتی کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد:  نهاد دولت و نهاد بازار نقش مکملی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارند. کشورهایی مانند چین و کره جنوبی از نهاد دولت بیشتر استفاده کردند و هند و برزیل نیز از نهاد بازار بیشتر استفاده کردند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت باید در این بخش ورود کند، گفت: ورود دولت نیز باید منطق و یک چارچوب کارآمد داشته باشد اگر نامش را سیاست صنعتی بگذاریم آنگاه راهبُرد صنعتی نقشه‌ای است که کمک می‌کند که دخالت دولت و سیاست آن صنعت کارآمد باشد.

 وی ادامه داد: حسن این نقشه و سند آن است که پلی باشد بین اراده رهبری با اجرا یعنی پلی بین سیاست‌های کلان کشور با برنامه‌های اجرایی خواهد بود. خوشبختانه شخص مقام معظم رهبری بر این موضوع بسیار تأکید داشته‌اند.

رضایی گفت: اکنون که ما در حال تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و همچنین تهیه برنامه ۱۴۰۲ قرار داریم بهترین فرصت است که این سند آماده شود، نباید مانند گذشته به سندهای راهبردی با نگاه کتابخانه‌ای برخورد شود؛ یعنی این اسناد باید مبنای حرکت کشور باشد.

وی در ادامه افزود: در این سند باید مقولاتی باشد که آرمان‌ها را با واقع‌گرایی ارتباط دهد لذا بایستی از مباحث رویایی که خارج از واقعیت‌های جامعه ایران است پرهیز کنیم.

اولین مسأله موضوع ژئوپلیتیک ایران است درس‌های بسیار مهم و تلخی در تاریخ گذشته در ارتباط با اراده و دخالت‌های خارج از ایران در محدود کردن پیشرفت ایران و کمک نکردن به توسعه ایران پیش آمده است. ما نمی‌توانیم آنها را در نظر نگیریم و راهبُرد توسعه نمی‌تواند به این مسأله توجه نداشته باشد.

وی با اشاره به مجموع گسست‌های اقتصاد ایران گفت: بین علم و فناوری،‌ فناوری و صنعتی شدن، صنعتی شدن و تجارت در حال حاضر گسست وجود دارد؛ مجموع این گسست‌ها باعث منقطع شدن برنامه‌های توسعه‌ای کشور می‌شود و ما نیاز داریم با استفاده از تجارب صاحبنظران و ابتکارات خاص محیط اقتصادی ایران گسست‌ها را حل‌وفصل کنیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره حوزه روابط بین الملل گفت: که روابط بین الملل مرتب در حال تغییر و تحول است هم در ماهیت قدرت و هم در ماهیت ارتباطات بین المللی. زمانی که بوش به عراق و افغانستان حمله کرد، تصاویر حمله اعجاب انگیز بود و صحنه جنگ به مانند صحنه یک تئاتر از نمایش قدرت نظامی آمریکا آمده بود در حالیکه امروزه اقتدار نظامی آمریکا کاهش پیدا کرده و حتی آثار این کاهش اقتدار در حوزه اقتصاد هم قابل مشاهده است.

رضایی تصریح کرد: روابط بین‌الملل به شدت تغییر کرده و ما وقتی به ده سال گذشته نگاه می‌کنیم باید ده سال آینده را هم ببینیم که روابط بین‌الملل تحت‌تأثیر چه عواملی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ما فرصت‌های خوبی در سراسر دنیا داریم و باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های بین‌المللی چه در غرب و چه در شرق استفاده کنیم و راهبُرد صنعتی خود را محدود نکنیم. ما باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در روابط بین‌الملل خود را به چند کشور محدود نکنیم. با رویکرد واقع‌گرایانه به‌سوی آرمان‌های بزرگ حرکت کنیم به عبارتی پایمان روی زمین باشد و نگاهمان به آسمان؛ لذا از صاحبنظران و کارشناسان امر می‌خواهم وقت فشرده بگذارند و سند را با بهترین کیفیت تهیه و به دولت تحویل دهند.

 در ادامه نشست، خداداد حسینی رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت‌مدرس و همچنین عیسی منصوری از همکاران تهیه‌کننده طرح نقشه راهبردی صنعت به ارائه توضیحاتی در خصوص ساختار علمی و اجرایی طرح و مبانی علمی و چارچوبی تدوین سند راهبردی صنعت پرداختند.

در پایان نشست اساتید، کارشناسان و صاحبنظران حوزه صنعت در هشت کارگروه تخصصی با عناوین" فراگیری اقتصادی"، "پایداری و تاب آوری"، "حکمرانی و اقتصاد سیاسی"، ژئوپلتیک"، "فناوری"، "تامین مالی"، "منابع انسانی" و "شبکه زنجیره ارزش، جهش و میان‌بر" به بحث، بررسی و ارائه راهکار در خصوص مسایل مرتبط با تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقا تولید داخل پرداختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha