۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84825480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش روزنامه آمریکایی از خسارت ۲۰۰ میلیارد دلاری به بازار انرژی اروپا
تاسیسات ذخیره گاز طبیعی شرکت یونیپر در شهر مولدورف ایالت بایرن آلمان، ۲۰ خرداد ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- درحالیکه اروپا به شدت تحت تاثیر تحریم انرژی روسیه قرار گرفته و رکود کم‌سابقه‌ای در این قاره پیش بینی ‌می‌شود، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داده که بازار انرژی اتحادیه اروپا نیز هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری را متحمل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی روز دوشنبه (به وقت محلی) در گزارشی نوشت که یک زنجیره در حال سقوط از دومینوهای انرژی وجود دارد که در آن هر تکه از این دومینو میلیاردها یورو ارزش دارد. این روزنامه در توصیف اتفاق‌های ناشی از بحران انرژی در اروپا افزود که وقتی گرد و غبار فروکش کند، کل صورتحساب نجات بازار انرژی اروپا در زمستان امسال به راحتی از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد گذشت.

واشنگتن‌پست صرفا این محاسبه را محافظه‌کارانه و براساس اطلاعات امروزی دانست و اضافه کرد که بدترین سناریو یعنی قطع کامل گاز طبیعی از سوی روسیه و زمستان سردتر از میانگین را در نظر گرفته نشده است.  

اتحادیه اروپا خواستار نشست اضطراری وزیران انرژی کشورهای عضو شده که نیازمند برگزاری پیش از دیدار سران دولت درباره مساله انرژی پیش از پایان تعطیلات تابستانی است. 

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، اتحادیه اروپا باید در مورد یک برنامه بزرگ صرفه جویی در انرژی تصمیم بگیرد و مشخص کند که کشورها با به اشتراک گذاشتن گاز کمی که در دسترس خواهد بود، به یکدیگر کمک خواهند کرد. این به معنای دعوت از انگلیس، سوئیس و نروژ به میز مذاکره در بروکسل نیز است.

درحالیکه قیمت‌های برق و گاز طبیعی همچنان افزایش پیدا می‌کند، خرده فروشان خدمات رفاهی و انرژی در اروپا با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. مثلا در آلمان، قرارداد یکساله برق هفته گذشته به بیش از ۳۵۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید که ۷۵۰ درصد میانگین قیمت ۴۱ یورو در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است. قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا برای سال ۲۰۲۳ نیز اخیرا افزایش پیدا کرده است. 

خسارت ۲۰۰ میلیارد دلاری مورد اشاره روزنامه واشنگتن‌پست به بازار انرژی اروپا، به شکل عمده مورد توجه شرکت‌های خدماتی انرژی است. به نوشته این روزنامه، تنها شانس بقای شرکت های خدماتی این است که قیمت‌های عمده فروشی را به مشتریان خود تحمیل کنند که در آنصورت خانوارها و مشاغل در آن حالت با صورت‌حساب‌های بسیار گران مواجه می‌شوند و به کمک دولت نیاز دارند.

"یونیپر" یکی از بزرگترین شرکت های تامین انرژی آلمان با اشاره به فشار مالی شدید ناشی از کاهش صادرات گاز روسیه، درخواست کمک دولتی کرده‌است. براساس گزارش‌ها این شرکت برای جبران کاهش عرضه گاز روسیه به ۹ میلیارد یورو کمک مالی نیاز دارد تا بتواند سرپا بماند.

شرکت‌های برق اتحادیه اروپا در ۶ ماهه اول سال‌جاری ۴۵ میلیارد یورو اوراق قرضه و ۷۲ میلیارد یورو وام گرفته‌اند.

بحران انرژی منجر به افزایش هشت برابری قیمت گاز طبیعی اروپا در ۱۸ ماه گذشته شده و بهای نفت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد گران‌تر شده است. این امر به نوبه خود منجر به افزایش هزینه‌های خانوار و بالارفتن نرخ تورم در سراسر اتحادیه اروپا شده که در چند دهه اخیر بی سابقه بوده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha