هشدار دولت صنعا به متجاوزان/ پیامد تداوم تجاوز و محاصره یمن فراتر از مرزها خواهد بود

تهران - ایرنا- دولت نجات ملی یمن به متجاوزان سعودی و هم پیمانان آنها هشدار داد که اگر تجاوزگری و محاصره علیه ملت یمن ادامه یابد، پیامدهای آن فراتر از مرزهای این کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن امروز سه شنبه در توییتی درباره رایزنی های جاری برای تمدید آتش بس در یمن نوشت: تلاش برای کاستن و رقیق کردن صلح و مسائل مربوط به پرونده بشردوستانه برای تمدید آتش بس به شکل کنونی، تلاشی شکست خورده است که ناامیدی و هزینه آن دامن صاحبان آن را خواهد گرفت.

وی به ائتلاف متجاوز سعودی هشدار داد: آنچه آنها باید بدانند این است که اگر محاصره و تجاوزگری (آنها) ادامه پیدا کند، و جنگی - که ما آرزوی آن را نداریم و برای جلوگیری از آن تلاش می کنیم- بازگردد، پیامدهای آن محدود به یمن نخواهد بود و آسیب آن گسترده تر و فراگیرتر خواهد بود.

العجری این توییت را در سایه تحرکات جاری سازمان ملل برای تمدید آتش بس در یمن منتشر کرد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

«هانس گروندبرگ» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن دوم ماه ژوئن گذشته (۱۲ خرداد) اعلام کرد که طرف های ذیربط در یمن با پیشنهاد این سازمان برای تمدید آتش بس به مدت دو ماه دیگر موافقت کردند. 

این دوره آتش بس در اول ماه اوت آینده (۹ مرداد) پایان می یابد و سازمان ملل در تلاش برای تمدید آن برای سومین دوره و به مدت شش ماه است.

شورای عالی سیاسی یمن چندی پیش تاکید کرد که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است زیرا این آتش بس تاکنون صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha