تاکید استانداران خراسان رضوی و اوش قرقیزستان بر گسترش همکاری‌های اقتصادی

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی و استاندار اوش کشور قرقیزستان بر توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و گسترش روابط همراه با عملیاتی کردن توافقات تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار خراسان رضوی عصر دوشنبه در دیدار با استاندار اوش قرقیزستان گفت: خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش های گوناگون دارد که از همه مهمتر این استان مفتخر به وجود امام رضا(ع) است که ظرفیتی مردمی، مذهبی و معنوی است و از کشورهای مختلف برای زیارت سفر می‌کنند.

یعقوبعلی نظری افزود: همچنین برای بازدید از بناهای تاریخی مثل فردوسی، عطار و خیام از کشورها و شهرهای مختلف به این استان می‌آیند. با توجه به تحولات افغانستان مهمانان و پناهندگانی از افغانستان هم داریم.

وی اظهار داشت: این استان با کشورهای افغانستان و ترکمنستان هم مرز است که از طریق ترکمنستان با کشورهای آسیای میانه و قرقیزستان در ارتباط هستیم.

استاندارخراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی ظرفیت توریست درمانی بسیار خوب است و مردم کشورهای همسایه از آن استفاده می‌کنند، افزود: تجار ما هم سال‌های زیادی است با قرقیزستان در مبادله کالا هستند. ما خواهان این هستیم روابط تجاری و اقتصادی این ۲ کشور و ۲ استان بیشتر گسترش یابد.

وی گفت: در موضوع ترانزیت از طریق قرقیزستان به سایر کشورها و هم حضور تجار ما در اوش و سرمایه‌گذاری در آنجا به طور کامل آمادگی داریم.

تاکید بر گسترش روابط

استاندار اوش قرقیزستان هم در این دیدار با تشکر از دعوت استاندار خراسان رضوی و مهمان نوازی گرم اظهار داشت: پیش از این یک بار هم  سال ۲۰۰۷ میلادی به مشهد سفر کردم. رشد این شهر طی این بازه زمانی در ساختمان سازی و صنعت مشهود است.

ضیاءالدین جمال الدین اف ادامه داد: کشور قرقیزستان کوچک اما در آسیای مرکزی جایگاه ویژه ای دارد. استان اوش هم، بسیار بزرگ است و با سه کشور چین تاجیکستان و ازبکستان ۲۷ هزار کیلومتر مرز مشترک دارد.

وی افزود: استان اوش با توجه به موقعیت و امکاناتی که دارد به نوعی دومین پایتخت قرقیزستان است. ۸۸ درصد مردم استان اوش روستاییان هستند و بیشترین فعالیت ما کشاورزی و دامپروری است.

استاندار اوش با بیان اینکه به صنعت هم اهمیت می‌دهیم، افزود: پنج هزار هکتار برای ساخت کارخانه اختصاص یافته است. پنبه و الیاف، انواع چرم و پشم و گوشت از جمله صادرات ما به ایران است.

جمال الدین اف بیان کرد: تفاهنامه و توافقاتی که به امضا می‌رسد باید عملیاتی و اجرایی شود و روی زمین نماند. همچنین توافقنامه های پیشین را نیز بیش از پیش توسعه دهیم.

وی همچنین از استاندار خراسان رضوی برای نمایشگاه بین المللی که شهریور ماه امسال در قرقیزستان برگزار می‌شود دعوت کرد.

مبادلات ۷۵ درصدی ایران با قرقیزستان از مسیر خراسان رضوی

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی هم اظهار داشت: ۷۵ درصد تجارت ایران و قرقیزستان از طریق خراسان رضوی است چون تجار ما روابط ما ارتباط سنتی و حسنه طی سالیان گذشته با این کشور داشته اند.

ابوالفضل چمندی افزود: به دلیل موقعیت راهبردی قرقیزستان مشتاق هستیم در خصوص ترانزیت ارتباط بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در صنعت ماشین سازی کشاورزی و دامپروری این استان قطب کشور است افزود: ظرفیت بزرگی داریم که می‌توانیم به قرقیزستان کمک کنیم. صنایع لبنی قوی داریم که به اروپا و آمریکا صادرات دارند، این موضوع می‌تواند موضوع همکاری خوبی بین دو کشور باشد.

نزدیکی فرهنگی ایران و قرقیزستان

رییس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیزبا بیان اینکه خراسان رضوی و اوش از نظر فرهنگی به هم نزدیک هستند افزود: خراسانی‌ها در تجارت با قرقیزستان بخصوص اوش بسیار باتجربه و علاقه مند هستند.

وی ادامه داد: در زمان یکی از استانداران اسبق خراسان رضوی، بین این استان و اوش خواهرخواندگی هم امضا شد اما به دلایلی پیگیری نشد امیدواریم در زمان سفر استاندار فعلی قراردادهای قبل عملیاتی شود.

رییس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: می‌توانیم اتاق مشترک هر دو کشور را تشکیل دهیم. همه آنچه که قرقیزستان نیاز دارد و توسط بازرگانان ایرانی تامین می‌شود همه این تجار در خراسان رضوی هستند.

وی گفت: قرقیزستان به عنوان عضو سازمان تجارت جهانی فرصت خوبی برای مبادلات ایران نیز شمرده می‌شود.

در این دیدار بر مواردی از جمله گردشگری سلامت، توریسم، برگزاری نمایشگاه مشترک، تقویت پروازهای فرودگاهی و مبادلات فرآورده‌های لبنی و گوشت و ایجاد بارانداز و بندر خشک در اوش تاکید شد.

در این دیدار سفیر قرقیزستان در کشور ایران نیز حضور داشت.

اردیبهشت ماه امسال نیز استاندار خراسان رضوی با سفیر قرقیزستان در مشهد دیدار و گفت‌وگو کرد.

قرقیزستان از جمله کشورهای آسیانه میانه است و در همسایگی کشورهای چین، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان قرار دارد.
جمعیت این کشور حدود شش میلیون نفر است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در استان اوش ساکن هستند.
۸۰ درصد جمعیت این کشور مسلمان و ۱۷ درصد مسیحی ارتدوکس و بقیه سایر مذاهب هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha