اتحادیه اروپا: از تحریم روسیه و حمایت اوکراین دست برنمی‌داریم

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد از تحریم روسیه و حمایت از کی‌یف دست بر نمی‌دارد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: می‌دانیم که روسیه می‌تواند از گاز به عنوان سلاح علیه ما استفاده کند. البته آن‌ها این کار را آغاز کرده و توزیع گاز به اروپا را کاهش داده‌اند و کمیسیون اروپا روز چهارشنبه درباره پیامدهای احتمال قطع گاز روسیه رایزنی خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: البته این دو موضوع با یکدیگر فرق می‌کنند و  باعث نمی‌شود ما از حمایت اوکراین و تحریم روسیه دست برداریم. خطر قطع گاز از سوی روسیه یک امر بدیهی است و همه این را می‌دانند.

این مقام اروپایی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اثر بخش بوده و اقتصاد روسیه هزینه سنگینی را بابت آن پرداخت می‌کند. بورل در پاسخ به این سووال که آیا کشورهایی در اتحادیه اروپا هستند که خواستار کاهش تحریم‌های روسیه باشند، گفت: نه

بورل با تکرار این جمله که تحریم‌ها علیه روسیه یک موضوع و گام‌های جبرانی مسکو موضوعی دیگر است، افزود: ما باید در هر دو جبهه بجنگیم. ما به تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهیم. اما باید صبر راهبردی به خرج داده و مقاومت کنیم.

وی ادامه داد که اتحادیه اروپا اثربخشی تحریم‌های علیه روسیه را زیر نظر دارد و خلاهای آن را شناسایی می‌کند. «موضوع فقط وضع تحریم نیست. ما باید آن را اجرا کنیم و این کار دشواری است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص خروج غلات از اوکراین هم گفت که این مساله نگران‌کننده‌ترین چالش جامعه بین‌الملل است. وی ابراز امیدواری کرد که این هفته در خصوص نحوه صادرات غلات از اوکراین توافقاتی حاصل شود.

بورل ادامه داد که زندگی ده‌ها هزار نفر به این توافق که لازم است میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در این باره مذاکره شود بستگی دارد. «این یک بازی دیپلماتیک نیست، مساله مرگ و زندگی است.

وی این ادعا را تکرار کرد که روسیه بدون نظر گرفتن تبعات اقداماتش، از مواد غذایی به عنوان سلاح استفاده می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این مطلب گفت: باید این مساله را با صدای بلند و رسا اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را برعهده دارند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده‌اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

در آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی حاد مواجه بودند، اما انتظار می‌رود در صورت ادامه درگیری در اوکراین، ۴۷ میلیون نفر به این افراد به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا افزوده شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha